دغدغه ما وضعیت مهدی هاشمی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» یاسر هاشمی در مصاحبه با روز:

یاسر هاشمی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که روند قانونی در برخورد با مهدی هاشمی طی نمی شود و او از حقوقی که به عنوان یک زندانی دارد محروم است.

آقای هاشمی همچنین گفت که هنوز اتهام یا اتهامات انتسابی به برادرش به صورت رسمی به آنها گفته نشده و نمیدانند چه اتهامی به صورت رسمی ابلاغ شده است.

این در حالیست که گزارش های رسیده به “روز” از احضار و بازجویی از افرادی که بعد از انتخابات جنجال برانگیز ۸۸ بازداشت، برای اعتراف علیه مهدی هاشمی تحت فشار بوده و با پایان محکومیت شان آزاد شده اند حکایت دارد. حمزه کرمی و مهدی حسین زاده از جمله این افراد هستند. امیرعلی آقایاری و عرب قبادی، دیگر کسانی هستند که طی روزها و هفته های گذشته مجدا تحت بازجویی قرار گرفته اند.

مهدی هاشمی، شامگاه یکشنبه دوم مهرماه به ایران بازگشت و صبح روز بعد، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد.. او از سوی برخی مقام های حکومتی، شخصیت های سیاسی و رسانه های جناح حاکم اصولگرا، فرد پشت پرده فتنه ۸۸، و عامل مدیریت و هدایت ناآرامی ها و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معرفی می شود که با تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و تأسیس سایت جمهوریت، به شبهه تقلب در انتخابات دهم دامن زد.

به گفته یاسر هاشمی هنوز مشخص نیست چه اتهاماتی به مهدی هاشمی تفهیم شده، اما پیشتر آیت الله هاشمی رفسنجانی که در حال حاضر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است گفته بود: “خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت است.‌ من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، جز در مسئله کمیته صیانت از آرا. مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است”.

یک روز پیش از بازگشت و بازداشت مهدی هاشمی، خواهر او فائزه هاشمی بازداشت و برای سپری کردن محکومیت خود راهی زندان اوین شد. او به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی محکوم شده است. خانم هاشمی در مصاحبه با سایت روزآنلاین گفته بود که مملکت دست اراذل و اوباش است و پس از همین مصاحبه متهم به تبلیغ علیه نظام شد.

فاطمه هاشمی، دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی هم پیشتر به “روز” گفته بود که “با این برخوردها میخواهند آقای هاشمی را حذف کنند”.

 از یاسر هاشمی درباره وضعیت فائزه می پرسم و اینکه گفته می شود این هفته نیز اجازه ملاقات حضوری به خانواده او داده نشده است در حالی که او دوران محکومیت اش را سپری میکند. می گوید: ما هر هفته یکشنبه ها همچون سایر زندانیان سیاسی، با فائزه ملاقات کابینی داریم. تاکنون ملاقات حضوری نبوده و شنیده ایم که ماهی یکبار براساس قانون می توانیم تقاضای ملاقات حضوری بکنیم اما تاکنون درخواست ملاقات حضوری نکرده ایم.

او می افزاید: دغدغه ما الان ملاقات حضوری با فائزه نیست. فائزه به هر حال دارد محکومیت اش را سپری میکند و با زندان هم مشکلی ندارد او حاضر به تقاضای عفو و درخواست آزادی مشروط هم نشده.

می پرسم پس دغدغه فعلی شما و خانواده شما چیست؟ فرزند هاشمی رفسنجانی میگوید: بیشترین دغدغه ما الان مساله مهدی است که احساس میکنیم روند قانونی در قبال او طی نمی شود.

برادر مهدی هاشمی توضیح میدهد: قرار بازداشت قاعدتا باید یک ماهه باشد، الان یکبار به ما میگویند قرار بازداشت مهدی یک ماهه است، یک بار می گویند دوماهه است و هر بار حرف دیگری می زنند. از سوی دیگر وکیل براساس قانون باید به موکل خود دسترسی داشته باشد اما نمی گذارند.

او می افزاید: مهدی در سلول انفرادی است و از حقوق یک زندانی محروم است و مسائلی که طبق قانون حق زندانی است در اختیار او قرار نمی گیرد.

گفته می شود از مهدی هاشمی خواسته شده در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی تقاضای عفو کند و قضیه خاتمه یابد. در همین زمینه از برادر او می پرسم، می گوید: مهدی در حال حاضر دوران بازجویی اش را طی میکند و نه دادگاهی تشکیل شده نه ما میدانیم که چه اتهامی به او تفهیم شده در این مورد هم من اطلاعی ندارم و از شما می شنوم.

 

احضارهای جدید و آغاز دور جدید بازجویی ها

حسن معادیخواه، حمزه کرمی، مهدی حسین زاده، امیرعلی آقایاری و عرب قبادی از زندانیان سیاسی بعد از انتخابات جنجال برانگیز ۸۸ هستند که پس از بازداشت مهدی هاشمی، مجددا احضار و تحت بازجویی قرار گرفته اند.

حسن معادیخواه، فرزند عبدالمجید معادیخواه، وزیراسبق ارشاد اسلامی در کابینه میرحسین موسوی است که ۴ روز پس از انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت شده بود. او که با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد بود یک روز قبل از بازداشت مهدی هاشمی، برای سپری کردن محکومیت دو سال و نیمه خود بازداشت و روانه زندان شد.

گزارش های رسیده به “روز” حاکی از آن است که آقای معادیخواه طی روزهای گذشته در دادسرای اوین در ارتباط با مهدی هاشمی مجددا تحت بازجویی قرار گرفته است.

همزمان با بازداشت آقای معادیخواه، رسانه های امنیتی از او به عنوان “یکی از مرتبطین اصلی مهدی هاشمی در جریان فتنه” یاد کردند. وب سایت امنیتی تریبون نیوز نوشت: “حسن معادیخواه ارتباطات ویژه با مهدی هاشمی دارد، بارها و بارها در این سالها با فاکتورهای صوری و غیرقانونی به دستور مهدی از بودجه شرکت بهینه سازی برداشت کرده و در اموری که مهدی هاشمی می گفت هزینه می شد”.

اما این تنها حسن معادیخواه نیست که طی روزهای گذشته مجددا تحت بازجویی قرار گرفته. مهدی حسین زاده، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی هم که با پایان یافتن محکومیت اش آزاد شده بود طی هفته گذشته احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است.

هادی عرب قبادی و حمزه کرمی هم احضار شده و در ارتباط با مهدی هاشمی مورد بازجویی قرار گرفته اند. حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت و مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولت‌ اکبر هاشمی رفسنجانی بوده که در زندان نیز اعترافاتی علیه مهدی هاشمی کرده بود. او در نامه ای اعلام کرده که اعترافات اش تحت شکنجه اخذ شده. او به ۱۱ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده.

هادی عرب قبادی، معاون آقای کرمی در سازمان بهینه سازی هم به ۷ سال حبس محکوم شده بود که به ۵ سال کاهش یافت و پس از تحمل سه سال از دوران محکومیت اش به صورت مشروط آزاد شد.

امیرعلی آقایاری هم مدیر عامل یک شرکت تبلیغاتی بوده که پیمانکار شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بوده و با مهدی هاشمی کار میکرده است.

همسر او پیشتر به “روز” گفته بود : “او را که پیمانکار شرکت بود به همراه یکی از کامندان شرکت بازداشت کردند و تحت فشار قرار دادند که اعتراف کنید فاکتور سازی کردید و از بیت المال پول اضافی گرفته و به مهدی هاشمی دادید و خرج ستاد آقای هاشمی کردید”.

آقای آقایاری نیز به ۷ سال حبس و انفصال از خدمات دولتی و جریمه مالی محکوم شده. او نیز طی دو هفته گذشته تحت بازجویی مجدد قرار گرفته است.

هنوز به صورت رسمی مشخص نیست این احضارها و بازجویی ها در چه راستایی صورت میگیردو دستگاه قضایی نیز تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده همچنان که از اعلام رسمی اتهام یا اتهامات انتسابی به مهدی هاشمی خودداری کرده است.