حضور در فیس‌بوک، در شأن آقا نیست

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد اصولگرایان از دفتر خامنه‌ای:

بحث درباره صفحه‌ فیس‌بوک منسوب به رهبر جمهوری اسلامی هم‌چنان ادامه دارد. بعد از تشکیک سایت رجانیوز درباره انتساب این صفحه به دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی، اکنون سایت الف نوشته است که تشکیل چنین صفحه‌ای، در شأن رهبر جمهوری اسلامی نیست.

این سایت متعلق به احمد توکلی، در یادداشتی، دفتر رهبر جمهوری اسلامی را متهم به “اقدام غیرقانونی” کرده و فضای فیس‌بوک را مناسب حضور رهبر جمهوری‌اسلامی ندانسته است.

الف همچنین درباره احتمال تعلق این صفحه به دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته است: “خبر ایجاد Khamenei.ir در فیس بوک، نخستین بار و در حالی که ۵ روز از افتتاح آن می گذشت، یکشنبه گذشته از طریق اکانت کاربری سایت Khamenei.ir در شبکه اجتماعی تویتر اعلام شد. به فاصله کوتاهی پس از این اعلام تعدادی از رسانه های خبری، تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص دادند. در حالی که ده روز از افتتاح این صفحه و ۵ روز از اعلام خبر آن به صورت گسترده می گذرد، هنوز سایت اینترنتی Khamenei.ir که متعلق به دفتر نشر آثار آیت الله خامنه ای است، هیچ واکنشی به آن نداشته است. قابل توجه آن که وابستگی این صفحه به Khamenei.ir از سوی هیچ مرجع رسمی دیگر نیز تا این لحظه تکذیب نشده است. پیش از این نیز وب سایت Khamenei.ir اقدام به ایجاد اکانت کاربری در شبکه های اجتماعی تویتر و اینستاگرام (یک شبکه اجتماعی ویژه‌ی اشتراک گذاری عکس) کرده بود. با توجه به نکات فوق، حداقل تا این لحظه باید این گونه تلقی کرد که افتتاح صفحه مذکور توسط سایت رسمی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب و یا حداقل با هماهنگی این سایت صورت گرفته است”.

این نقد در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، در این زمینه نوشته بود: “با نام‎هایی که از سوی این رسانه ها ادعا می شود صفحات رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب است نیز براحتی و در عرض چند دقیقه امکان ایجاد صفحه کاربری برای هر شخصی در همه دنیا وجود دارد و الزاما وجود اسامی چون laeder.ir و khamenei.ir بر روی این صفحات موید ارتباط این صفحات با دفتر رهبر انقلاب نیست”.

الف اما اشاره کرده است که در این صورت، اقدام دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی، سزاوار انتقاد است. زیرا اولا فیس‌بوک فضای مناسبی برای حضور وی نیست و از سوی دیگر: “فیلتر بودن فیس بوک در جمهوری اسلامی تنها یک پیام به مخاطب منتقل می‌کند و آن غیرقانونی بودن فعالیت در این سایت است. هیچ توجیهی نمی تواند این واقعیت را نقض کند و دست اندرکاران Khamenei.ir باید توجیه قانع کننده و درخور به این پرسش بدهند که چرا برای ورود به شبکه های اجتماعی مجازی سایتی غیرقانونی را انتخاب کرده اند”.

گرچه به نظر نویسنده‌ی این یادداشت ایجاد چنین صفحه‌ای”نشان دهنده هوشمندی تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران این سایت است. در این باره کافی است نیم نگاهی به آمار فعالان ایرانی شبکه های اجتماعی اینترنتی بیاندازیم. آمار ۱۸میلیونی کاربران شبکه های اجتماعی، هر چند به صورت غیر رسمی اعلام شده ولی با قراین و نشانه های عینی و تأیید تلویحی آن از سوی مراجع رسمی کشور نزدیک به واقع است. در این شرایط استفاده از ظرفیت های فوق العاده این فضا، حتماً کاری ستودنی و هوشمندانه است”.

ایجاد صفحه‌ای با نام رهبر جمهوری‌اسلامی در طول هفته گذشته، در فضای مجازی خبرساز شد. این صفحه در این مدت نزدیک به 22 هزار لایک داشته است. اما بسیاری از کاربران مخالف یا منتقد سیدعلی خامنه‌ای، در روزهای نخست کامنت‌های انتقادآمیزی در این صفحه گذاشتند و برخی نیز اقدام به فحاشی کردند. گرچه در روزهای نخست این کامنت‌ها دست نخورده باقی ماند، اما به تدریج از این صفحه حذف شد.

در همین حال در روزهای گذشته صفحه‌ای ایجاد شد که اعضای آن ادعا می‌کنند از این صفحه اخراج شده و امکان دسترسی به آن ندارند. بنا به گفته‌ی اعضای صفحه‎ی جدید، این مساله در پی کامنت‌های انتقادآمیز آنان رخ داده است. برخی فعالان فیس‌بوکی نیز اقدام به ریپورت این صفحه کرده‌اند تا از فیس‌بوک حذف شود.

برخی دیگر نیز اقدام به ایجاد صفحه‌ای با عنوان “نه به حضور خامنه‌ای در فیس‌بوک” کرده‌اند. آن‌ها درباره این صفحه چنین نوشته‌اند: “در همین جا اعلام می‌کنیم که فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است و هیچ دیکتاتور و هیچ تروریستی حق فعالیت در این شبکه ندارد. هدف عضویت آیت‌الله خامنه‌ای به فیس بوک را فقط و فقط تلاش بیشتر ایشان و اطرافیان‌شان برای ادامه فعالیت‌های سرکوب‌گرانه علیه مردم ایران و همچنین ادامه فعالیت‌های تروریستی و انتشار دروغ در فضای مجازی می‌دانیم و از همین جا اعلام می‌کنیم خواهان بسته شدن این پیج توسط فیس‌بوک هستیم”.

عضویت رهبر جمهوری اسلامی در فیس‌بوک در حالی رخ داده که این شبکه‌ی اجتماعی در ایران فیلتر است و برخی از حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی، پیش از این فیس‌بوک را از مصادیق “جنگ نرم” دانسته و عضویت در آن را نیز جرم اعلام کرده بودند. از سوی دیگر برای ورود به فیس‌بوک در ایران نیاز به استفاده از فیلترشکن یا وی‌پی‌ان است که استفاده از هر دوی آن‌ها در ایران جرم است.

سیدعلی خامنه‌ای پیش از این در سایت رسمی خود و در پاسخ به سوال یک کاربر که پرسیده بود: “با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟” چنین پاسخ داده بود که “به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد”.

رهبر جمهوری اسلامی در فتوایی دیگر تصریح کرده است که ”استفاده از فیلترشکن، تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامی جایز نیست”.