شرط و شروط راستی ها برای هم

نویسنده
حسین محمدی

» رهبر گفت مجلس رذالت نشان داد،

چند روز پس از خبر اعلام تشکیل یک جبهه جدید سیاسی از سوی حامیان محمود احمدی‌نژاد، و انتشار برخی اخبار درباره سهم‌خواهی آنان، اصول‌گرایان این مساله را رد کردند.

حملات به حامیان احمدی‌نژاد باعث آن شد که روح الله حسینیان به نقل سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره برخی رفتارهای مجلس هشتم بپردازد. وی اعلام کرد  رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به “دو دو” کردن نمایندگان هنگام سخنرانی احمدی نژاد، گفته است: “مجلس رذالت نشان داد.”

وی ادامه داده است: “بعد از برخورد مجلس هیئت رئیسه به همراه رئیسان کمسیونها به خدمت رهبری رسید من رهبری را هیچ وقت به این ناراحتی ندیده بودم ایشان فرمودند: مجلس رذالت نشان داد.”

اختلافات میان اصول‌گرایان پس از آن بیشتر شد که هفته گذشته اعلام برخی حامیان احمدی‌نژاد با تشکیل یک جبهه سیاسی، به طور رسمی وارد عرصه انتخابات شده‌اند.“جبهه پایداری انقلاب اسلامی”  با حضور برخی از وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد چون کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان اعلام موجودیت کرد.

آنان اعلام کردند که از میان الهام، زارعی و محصولی یک نفر را به کمیته 7+8 اصولگرایان معرفی خواهند کرد و خواستار حضور حسینیان نیز در کمیته سه نفره اصول‌گرایان شدند.

این خواسته‌ها اما بسیار زود با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است. آن‌ها خواستار آن شده‌اند که اصول‌گرایان همه زیر یک چتر واحد فعالیت کنند.

بسیاری از این افراد از جمله اعضای گذشته تشکل رایحه خوش حدمت هستند که یکی از اصول‌گرایان درباره آنان گفته بود : “این جریان موسمی محلی از اعراب ندارد که اصولگرایان بخواهند برای آن سهمیه مشخص کنند زیرا فاقد شناسنامه سیاسی است. بنابراین اگر اصولگرایان بخواهند برای این جریان بی نام و نشان سهمی قائل شوند خود را در معرض اتهام قرار می دهند. بنابراین بهتر است به سهم خواهی غیر قانونی و توقعات نابجای و نامشروع جریانهایی که پایگاه مردمی ندارند، توجه نکنند. زیرا اختصاص هر سهمی به این جریان حق سایر گروه های اصولگرا را از بین برده و در نهایت به ضرر اصولگرایان تمام می شود زیرا این افراد می خواهند در انتخاب کاندیداهای نهایی موثر باشند”.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه فراکسیون اصول‌گرایان نیز، در این زمینه چنین سخن گفته است: “ اصولگرایان برای نتیجه‌بخش بودن وحدت، باید از هراقدامی که موجب تفرقه می‌شود پرهیز کنند و رفتارهای خود را با کمیته 7+8 هماهنگ کنند”.

سخنان فرهنگی در حالی بیان شده است که مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق کابینه و نماینده مجلس، لیست انتخاباتی اصول‌گرایان را خالی از “ساکتین دربرابر فتنه 88” توصیف کرده است: “کسانی می‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس نهم شوند که فتنه را محکوم کرده، اهل تعهد بوده و نسبت به ولایت و همراهی با ایشان ایستادگی کنند. کسانی می‌توانند کاندیدای مجلس نهم شوند که حماسه 9 دی برایشان مسئله باشد، از این رو کسانی که در فتنه 88 ساکت بودند، نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند”.

وی همچنین نمایندگی خود از سوی احمدی‌نژاد برای عضویت در کمیته 15 نفره اصول‌گرایان را رد کرده است.

اما مرتضی نبوی، عضو اصول‌گرای مجمع تشخیص مصلحت و مدیرمسوول روزنامه رسالت، خواستار آن شده که “در میان داوطلبین نامزدی نمایندگی مجلس نهم افرادی برای لیست واحد اصولگرایان انتخاب شوند که از شایستگی و مقبولیت بیشتری برای رای آوری برخوردار باشند”.

پیش از این بسیاری از اصول‌گرایان نگرانی خود از دخالت محمودا حمدی‌نژاد در انتخابات را اظهار داشته و حتی دست بهتشکیل کمیته صیانت از آرا زده بودند. مساله‌ای که باعث شد سخنگوی شورای نگهبان این گروه‌ها را “بی‌هویت” بنامد.

این نگرانی‌ها را بادامچیان چنین برشمرده بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند”.

اصول‌گرایان پیش از این کمیته‌ای سه نفره با حضور علی‌اکبر ولایتی، حبیب‌الله عسگراولادی و غلام‌علی حدادعادل تشکیل شده بود. این کمیته در ابتدا قرار بود کار رایزنی با احمدی‌‌نژاد را انجام دهد، اما پس از بروز اختلافات میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، اصول‌گرایان با بهانه مخالفت با دخالت دولت در انتخابات، این مساله را منتفی کردند.

پس از بروز اختلافات بحث حضور برخی چهره‌های اصول‌گرا نظیر احمد جنتی و مهدوی‌کنی نیز در این کمیته مطرح شده بود. 

این کمیته اکنون به گروه 7 نفره با حضور دو نماینده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دو نماینده جامعه روحانیت مبارز و کمیته سه نفره تبدیل شده است.

گروه 7 نفره قرار است با همکاری یعنی حبیب الله عسگراولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل هستند. کمیته​ای که در آغاز راه منتخب رئیس​جمهور بود اما بعد از برخی مسائل بوجود آمده در دولت، ادامه فعالیتش به تایید جامعتین رسید.

در کنار این گروه 7 نفره، در کنار یک گروه هشت نفره که متشکل از نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و ائتلاف رایحه خوش خدمت و همچنین نمایندگان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف است، بحث حضور اصول‌گرایان در انتخابات را پیگیری می‌کنند.