موج جدید بازداشت مطبوعاتی ها

نویسنده

» گزارش کمیته دفاع از روزنامه نگاران

مقامات ایرانی در دوهفته اخیر به مطبوعات حمله کردند که این شامل حمله به دفتر روزنامه ها، توقیف یک روزنامه مستقل و دستگیری پنج روزنامه نگار می شود.

محمد عبدالدایم، مسئول خاورمیانه و آفریقای شمالی کمیته دفاع از روزنامه نگاران، گفت:« حکومت ایران با زندانی کردن روزنامه نگاران، توقیف روزنامه های اصلاح طلبان و سیاسی کردن اتهامات روزنامه نگاران، همچنان به ساکت کردن هر نظر مخالفی ادامه می دهد. هر روز که می گذرد، حکومت ایران به فهرست نقض آزادی مطبوعات مواردی را اضافه می کند و همچنان در صدر کشور های ناقض آزادی بیان قرار دارد.»

روز یکشنبه، دادگاهی در تهران، علی اکبر جوانفکر، مدیر روزنامه ایران را به یک سال زندان محکوم کرد. روز بعد مقامات قضائی که طرفدار رهبر، آیت الله خامنه ای هستند، به دفتر روزنامه ایران حمله و جوانفکر را دستگیر کردند . آنها به دست های جوانفکر که مشاور مطبوعاتی  محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، است، دستبند زده و دستگیرش کردند اما یک ساعت بعد با تهدید رئیس جمهور به اینکه شخصا برای آزاد کردنش از دفتر دادستان اقدام خواهد کرد، جوانفکر آزاد شد.

جوانفکر در مصاحبه ای با روزنامه اصلاح طلب اعتماد، ازدادستانی و همه محافظه کاران انتقاد کرده بود. روزنامه اعتماد، روز شنبه به اتهام “نشر اکاذیب و توهین به مقامات نظام” به مدت دو ماه توقیف شد. دفتر دادستان تهران، در تماسی تلفنی توقیف روزنامه اعتماد را به مسئولان این روزنامه خبر داده بود.

جوانفکر زمانی که ماموران برای دستگیری اش آمده بودند قصد داشت یک کنفرانس مطبوعاتی درباره بازداشت اش برگزار کند. زمانی که کارکنان روزنامه و خبرنگاران در دفتر روزنامه جمع شده بودند و تلاش می کردند که از بازداشت جوانفکر جلوگیری کنند، نیروهای امنیتی دفتر روزنامه را شکستند و گاز اشک آور پرتاب کردند و روزنامه را آتش زدند. در گزارش ها آمده است نیروهای امنیتی مصیب نعیمی، سردبیر روزنامه و دستکم 30 روزنامه نگار روزنامه ایران و سایر روزنامه ها که در دفتر روزنامه ایران حضور داشتند را دستگیر کرده اند.

در گزارشی از بی بی سی فارسی آمده است که نیرو های  امنیتی، حسن فتحی، دبیر سرویس بین الملل روزنامه اطلاعات را روز 13 نوامبر در خانه اش دستگیر کرده اند. همسر وی به بی بی سی گفته است که ابتدا از بازداشت همسرش بی خبر بوده  و از این موضوع از طریق اینترنت با خبر شده است.  او گفته ماموران لپ تاپ همسرش و گیرنده ماهواره شان را با خود برده اند.

در گزارش ها آمده است که فتحی به دلیل مصاحبه با بی بی سی فارسی در مورد کشته شدن 17 سرباز سپاه در انفجار زاغه مهمات سپاه، دستگیر شده است. خبرگزاری فارس اعلام کرد که او برای تلویزیون بی بی سی فارسی که در ایران ممنوع است، کار می کند و به “نشر اکاذیب  و تشویش اذهان عمومی” محکوم شده است. ایران هر نوع همکاری با رسانه های خارجی را ممنوع کرده است. بی بی سی در بیانیه ای اینکه فتحی برای این تلویزیون کار می کند را تکذیب کرد و گفت که مصاحبه با فتحی بعنوان یک کارشناس مستقل انجام شده است. بی بی سی گفت در ایران دفتر و خبرنگار ندارد.

ماموران امینتی همچنین داوود خداکرمی، روزنامه نگار ماهنامه آذری زبان بایرام را که در زنجان منتشر می شود، دستگیر کردند. این خبرنگار برای فرستادن نسخه هایی ازماهنامه  به تبریز، به زنجان رفته بود. افراد خانواده اش ابتدا اعلام کردند که وی مفقود شده است اما در ساعت 10 شب خداکرمی در یک تماس تلفنی خبر بازداشتش را می دهد. ماهنامه بایرام یک ماهنامه فرهنگی و اجتماعی است. به نقل از وبسایت  ایران گلوبال، نیروهای امنیتی چندین بار در ماه اوت به خانه خداکرمی مراجعه و خانواده اش را تهدید و وسایل شخصی و کامپیوترش را جستجو کرده بودند.

عادل الیحی خبرنگار و رائد الماجد فیلمبردار کویتی روز 11 نوامبر به جرم جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران در شهر آبادان دستگیر شدند. تعداد زیادی از خبرنگاران کویتی می گویندخبرنگاران دستگیر شده که برای تلویزیون خصوصی العداله  کار می کنند قصد داشتند برنامه ای با عنوان “شهروندان کویتی در خارج از کویت” بسازند. این برنامه در مورد شهروندان کویتی است که با شهروندان ایران ازدواج کرده اند.

یک بازداشت دیگر که در ماه مارس اتفاق افتاد اما برای اولین در ماه اخیر درباره آن خبری منتشر شد، بازداشت فریدون سیدی راد بود که دوم مارس دستگیر شد و 43 روز در انفرادی زندانی بود. فرانک سیدی راد، خواهر وی، گفت که او و خانواده اش تهدید به سکوت شده بودند و برای اینکه وضع این روزنامه نگار بدتر نشود، از دستگیری او حرفی نزده بودند. در ماه اوت دادگاه انقلاب سیدی راد را به اتهام “شرکت در مراسم ختم آیت الله منتظری” و “شرکت در مراسم عاشورا” به یک سال حبس محکوم کرد.

منبع: کمیته دفاع از روزنامه نگاران، 20 نوامبر