پرونده اسیدپاشی اصفهان بازست

نویسنده
جلال یعقوبی

» رییس آگاهی: مظنونان هنوز مظنون هستند

با نزدیک شدن به سالگرد اسیدپاشی اصفهان، هنوز خبری از دستگیری عامل یا عاملان این حادثه منتشر نشده است. در آخرین اظهار نظر مقامات رسمی جمهوری اسلامی، رئیس پلیس ایران گفت که این پرونده همچنان در اولویت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرتیپ دوم پاسدار محمد رضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا گفته است: “در حقیقت پی‌جویی پرونده از روند خود خارج نشده و در هفته گذشته که در اصفهان بودم پی‌جوی پرونده اسیدپاشی بودم. ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی درمورد این پرونده خواهیم داد.” او اضافه کرد: “مظنونین پرونده هنوز همان طور مظنون هستند و ان‌شاءالله در هفته ناجا خبرهای خوبی را در این زمینه منتشر خواهیم کرد.”

چند روز پیش هم سرتیپ پاسدار عبدالرضا آقاخانی فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان گفته بود پیگیری پرونده اسیدپاشی همچنان در اولویت است. او همچنین اضافه کرده بود: “باید نسبت به وضعیت فرهنگی در سطح شهر یک مروری صورت گیرد، به‌ویژه ناهنجاری‌های مربوط به حوزه اجتماعی، بد پوششی و موارد خاص باید مورد تأکید قرار گیرد.” و اینکه “با هر حرکتی که با هدف اشاعه دهنده ناهنجاری‌های اجتماعی باشد، طبق هماهنگی صورت گرفته با دستگاه قضایی، به ‌شدت برخورد می‌کنیم.”

همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور هم اخیرا اعلام کرد: “در واقع پرونده اسیدپاشی همچنان باز است و در صورتی که نتیجه نهایی محرز شود، یقینا از سوی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌شود. مسئولان در این پرونده هنوز به چیزی نرسیده‌اند که بتوانند با ارائه مدارک و سند این مسئله را از نظر قضایی اثبات کنند.” او تاکید داشت: “ما همچنان کنترل و نظارت‌های خود را برای رسیدن به دلایل محکمه‌پسند و تحت نظر داشتن افراد مشکوک داریم.”

با اینهمه در اولویت بودن پرونده اسیدپاشی که موجب قتل و همچنین جراحت شدید چند تن از زنان اصفهانی شده بود، هنوز نتیجه روشنی نداشته است.

سال گذشته و پس از انتشار خبر اولین اسیدپاشی‌ها در اصفهان، بلافاصله انگشت اتهام به سوی جریانهای موسوم به حزب‌الله در این شهر رفت. در آن زمان، امام جمعه اصفهان در اولین نماز جمعه این شهر بعد از انتشار اخبار حوادث اسیدپاشی، گفته بود: “این وصله‌ها به امت حزب‌الهی نمی‌چسبد.” او تاکید داشت: “هم زمانی این اتفاقات با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سوءظن‌هایی را پیش می‌آورد که نکند عاملین این حرکات با هویت سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه دست به چنین اقدامی زده‌اند و یا اینکه آنها اطلاع دارند در زمین دشمن بازی می‌کنند.”

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور هم گفته بود: “پیوند دادن چنین مسائلی به امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است چراکه یک نیروی حزب‌اللهی متدین هرگز چنین کاری نخواهد کرد. حزب‌الله قانونمدار و ولایتمدار است و به هیچ عنوان دست به چنین اقدامی نمی‌زند.”

به این ترتیب در همان روزهای اول یکی از متهمان ماجرا حذف شد و مطابق معمول در چنین حوادثی متهم اصلی کشورهای غربی شدند. با اینکه هنوز بعد از گذشت یک سال، متهمان حادثه اسیدپاشی دستگیر نشده‌اند، در همان زمان گروهی از راستگرایان مدعی بودند که این ماجرا توطئه خارجی بوده است. حتی یکبار حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات اعلام کرد: “عده‌ای از اسیدپاشی اصفهان، فضای سنگین رسانه‌ای را راه‌اندازی کردند که به‌طور دقیق طراحی شده بود و پشت‌صحنه آن هم سرویس‌های جاسوسی هستند. بنده اطمینان دارم سرویس جاسوسی انگلیس (ام.آی.۶) پشت این موضوع است.”

در واقع تنها جریانی که متهم نبود، گروه‌های فشاری بودند که از ماه‌های پیش از ماجرای اصفهان، زنان را تهدید به برخورد می‌کردند و از وضعیت پوشش آنان ابراز نارضایتی داشتند.

در همان روزهای اول این حادثه روزنامه هفت صبح، در گزارشی از حوادث اصفهان به پیامک‌های تهدید امیز هم اشاره کرده بود: “اسیدپاشی در اصفهان در حالی ادامه دارد که از دو ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی پیامکی با مضمون جلوگیری از بدحجابی تنهـا راه نجات زاینده‌رود از خشک شدن است، گوشی به گوشی در بین جوانان اصفهانی دست به دست می‌چرخید. منبع ارسال این پیامک دلهره‌آور اعلام کرده بود گروهی که هدفشان نجات شهر از بی‌حجابی و کفر است، بر خود واجب می‌دانند تا به مـبـارزه بـا بدحجابی و جلوگیری از خشکسالی بپردازند.”

با گذشت زمان، اخبار مربوط به اسیدپاشی هم به مرور فراموش شد و تنها هر چند ماه یکبار مسئولان دولتی یا انتظامی ادعا می‌کردند که همچنان در حال پیگیری این پرونده هستند. حتی چندی پیش استاندار اصفهان در اظهاراتی عجیب خبر داد که چند تن به عنوان مظنون این ماجرا تحت نظر هستند. او گفته بود: “اگر روزی به یاری خدا این فرد دستگیر شود و به سزای عمل خود برسد، خیلی حرف‌ها را می‌توان بر زبان آورد. امیدوارم روزی بتوان گفت که نیروهای امنیتی و انتظامی چه حجم وسیعی از کارها را برای شناسائی این فرد انجام دادند و اگر این اتفاق صورت گیرد، شاید مردم حجم عظیم پیگیری‌ها برای دستگیری وی را باور نکنند. در حال حاضر ۲ مظنون درباره حادثه اسیدپاشی اصفهان مد نظر است و دقیقا تحت کنترل هستند و به یاری خداوند در زمان مد نظر و در صورت مشخص‌شدن جرم آن‌ها، دستگیر می‌شوند.” او اضافه کرده بود: “گاهی پیش می‌آید که در زمینه دستگیری فرد اسیدپاش، ۹۹ درصد به قطعیت می‌رسیم اما آن یک درصد اشکال به‌وجود می‌آورد و دستگیری عقب می‌افتد اما مطمئن باشید که این موضوع هنوز هم اولویت دستگاه‌های استان اصفهان است.”

اکنون رئیس پلیس آگاهی ناجا وعده داده است که در هفته نیروی انتظامی خبرهای خوشی در اینبیاره اعلام خواهد شد. او البته توضیح نداده است که اگر متهم اسیدپاشی دستگیر شده است، چه نیازی است که تا هفته نیروی انتظامی منتظر باشند؟