دستگیری صدر برای عبرت دیگر وکلاست

نویسنده

» گفت وگو با نسرین ستوده :

نسرین ستوده وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به دستگیری های اخیر وکلای حقوق بشر و به خصوص دستگیری شادی صدر که به نحو خشونت آمیزی انجام شد گفت که مهمترین حربه لباس شخصی ها توهین و درهم کوبیدن شخصیتی است که مورد هجومشان قرار می گیرد: “ هدف آنها این است که باچنین برخوردهای توهین آمیزی تصویر ترسناکی ازخود ایجاد کنند. من فکر می کنم اینها روش های شناخته شده ای است که اصلا برای کسی که زندگی خودش را روی کار حقوق بشری گذاشته تاثیر ندارد.”

او تاکید کرد که از میان هزاران وکیلی که مشغول به کارند این وکلای حقوق بشر هستند که مورد حمله مقامات امنیتی قرار گرفته اند. ستوده تاثیر چنین برخوردهایی را روی فعالیت این وکلا ناچیز دانست و گفت: “به صورت قاطع به شما می گویم که این افراد وکلایی نیستند که با زندان وفشارهایی از این قبیل از دفاع خود از قربانیان نقض حقوق بشر دست بردارند. کما اینکه خانم صدریا آقای دادخواه اولین بارشان نبود که بازداشت می شدند. آنها قبلا زندان رفته بودند. تردیدی نداشته باشید که تاثیری درفعالیت های آنان نخواهد گذشت. اما نحوه فعالیت آنها بعد از آزادی بستگی به شرایطی دارد که پیش خواهد آمد.”

وی افزود: “اگر وضعیت به نحوی باشد که الان می بینیم که دولت آقای احمدی نژاد بر همه چیز بخواهد کنترل داشته باشد و فضا را از بقیه بگیرد، فعالیت آنها دشوار خواهد بود. اما اگر اعتراضات به نتیجه برسد و بحران حل بشود شرایط دیگری را پیش روی وکلا می گذارد. این دو وضعیت آنقدرمتفاوت است که دو نوع فعالیت را برای این وکلا رقم می زند. طبیعتا در شرایطی که احمدی نژاد همه قدرت را قبضه کند فضای نفس کشیدن را به این افراد نخواهد داد و اگر بحران حل شود ودولت منتخب مردم سر کار بیاید فشارها خواهد بود اما به گونه ای نخواهد بود که نتوانند کار کنند. طی سالهای گذشته همواره فشار روی وکلای حقوق بشر بوده است اما به گونه ای نبوده که نتوانند کار خود را انجام ندهند.”

ستوده در خصوص برخوردهای مشابه با دیگر فعالان اجتماعی گفت: “چند نفر دیگر راهم در شرایط مشابه  مشابه شادی گرفته اند. مثلا کاوه مظفری که یک عده لباس شخصی روی شانه هایش دست گذاشته اند وگفته اند بیابرویم. به اوگفته اند که تو کاوه مظفری هستید؟ پس بیابرویم، معلومه برای چه کاری اومدی. درواقع در بسیاری از این تظاهرات کاری عده ای همین شناسایی افراد موثر است. موارد دیگری هم بوده که چون تا به حال موضوع دستگیری شان را رسانه ای نکرده اند اسم آنها را نمی آورم.”

عضوکانون مدافعان حقوق بشر در خصوص تاثیر این دستگیری ها روی وکلای جوانی که می خواهند به این عرصه بپردازند گفت: “چنین برخوردهایی پیوستن وکلای جوان را به اردوگاه فعالان حقوق بشر محدود می کند و آنها انگیزه شان را تا مقداری از دست خواهند داد. اگر چه در نظر داشته باشید این عاملی نیست که به کلی پیوستن وکلای جوان را به مدافعان حقوق بشر متوقف کند. چرا که همیشه این محدودیت ها بوده است. یعنی آنهایی که می خواستند کار حقوق بشری کنند استدلالشان این بوده که ما دفاع می کنیم از قربانیان حقوق بشر. نه به این دلیل که کار آسانی است بلکه برعکس به دلیل اینکه کار سختی است. بنابراین حتی می تواند برای بسیاری انگیزه ای باشد که به اردوگاه وکلای حقوق بشر بپیوندند.”

ستوده درمورد احتمال دستگیری دیگر وکلای حقوق بشر گفت: “قطعا همه وکلای حقوق بشر درانتظار این هستند که به آنها مراجعه شود و آنها را هم بازداشت کنند. این بازداشت ها کاملا سیاسی است زاده شرایطی است که بعد از انتخابات در ایران رخ داده است. همان طور که روزنامه نگاران هر روز درمعرض بازداشت قراردارند وکلای حقوق بشر هم در معرض بازداشت هستند.”

این وکیل حقوق بشر با اشاره به سرانجام چنین دستگیری هایی، رابطه آزادی وکلای حقوق بشر با آزادی دیگرزندانیان سیاسی افزود: “ سرنوشت آزادی آنها به بقیه گره خورده است. اما آنچه مهم است این است که مردم یک مطالباتی دارند. باید به این مطالبات پاسخ داده شود وبا دستگیری هم مشکلی حل نمی شود. دادیار امنیت داستان انقلاب به من گفته بود که ۳۰۰۰ نفر را گرفته ایم. حالا این سه هزار نفر را می خواهند چه کنند؟ می خواهند اعدام کنند؟ می خواهند زندان طویل المدت بدهند؟ هیچ کدام از اینها چاره کار نیست.”