افزایش پروازهای ناشناس در آسمان ایران

نویسنده

havapeymajasosib.jpg

حمید احدی

همزمان با تغییر آرایش نظامی بریتانیا در خلیج فارس و تاکید دولت آمریکا به مبارزه با همسایگانی که در کار آرامش عراق مداخله می کنند، گزارش های مربوط به پرواز اجسام ناشناس در مناطق مختلف کشور افزایش یافته و نماینده یکی از شهرهای خوزستان با ادعای این که یک هواپیمای جاسوسی آمریکائی در خاک های ایران ساقط شده، درخواست کرده مرزبانان افزایش یابند.

گزارش های مربوط به اجسام هوایی ناشناس، در دو هفته اخیر افزایش خیره کننده ای یافته است. هفته گذشته گزارش های مربوط به انفجار مهیبی در ارتفاعات بافت کرمان هلی کوپترها و هواپیماهای سپاه و ارتش را به پرواز درآورد و تا غروب جست و جوها برای کشف علت انفجار و دودی که به گفته شاهدان تا ساعت ها در آسمان مانده بود ادامه یافت اما نتیجه ای اعلام نشد. اهالی کرمان تاکید دارند که این حادثه شباهتی به شلیک موشک و یا بمب داشته است، اما منابع نظامی از انتشار هر نوع اطلاعی درباره آن خودداری کردند.


منابع خبری تهران، همزمان با شدت گرفتن نگرانی های بین المللی از احتمال حمله نظامی آمریکا (یا اسرائیل) به ایران، تلاش می کنند از انتشار اخبار نگران کننده در داخل کشور جلوگیری کنند و در مقابل با انتشار تحلیل ها و گزارش های ضد آمریکائی تاکید کنند که خطری در کار نیست.

اما گاهی انتشار اخبار از سوی منابع غیرنظامی، نگرانی هایی را پدید می آورد. چنان که نظام مولاهویزه نماینده دشت آزادگان (از شهرهای مرزی استان خوزستان) از سقوط یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا توسط یگان وزارت دفاع در هفته گذشته خبر داد که به گفته وی در نقطه مرزی دشت آزادگان با کشور عراق بوده است. او به خبرنگاران پارلمانی گفت هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا بارها در نقطه مرزی دشت آزادگان دیده شده‌اند و با اشاره به افزایش سربازان آمریکایی مستقر در عراق، از انتقال تعدادی از نیروهای نظامی در نقطه صفر مرزی دشت آزادگان به خط‌‌های عقب‌تر به خاطر راه‌اندازی پست مرزی اشاره کرد و گفت: باید تعداد مرزبانان در منطقه افزایش یابد.

آن چه نگرانی را درباره پرواز هواپیما ها و اشیای ناشناخته در آسمان کشور بیش تر کرده پراکندگی آن ها در تمام نقاط شمال و جنوب، شرق و غرب است به طوری که مخابره اخباری در این باره تبدیل به امر عادی شده است. در ماه آذر هجده مورد از این خبرها مخابره شده است.

آخرین نمونه از این دست اخبار گزارشی است که نشان می دهد شب گذشته در آسمان دهستان سپیدار مرکزی از توابع شهرستان بویراحمد مشاهده شده است‌.

خبرگزاری فارس، به نقل از شاهدان عینی نوشته ‌ این شی نورانی زرد رنگ و در سطح پایین زمین از ساعت 19 عصر شب گذشته به مدت یک ساعت مشاهده شد و مسیر آن از طرف شمال به جنوب بوده و در نهایت به طرف شهرهای استان فارس ناپدید شد‌ه است. تعدادی از مردم دهستان مرکزی سپیدار شهرستان بویراحمد در تماس تلفنی با صدا و سیما در یاسوج رؤیت این شی نورانی را تأیید کرده اند‌.

افزایش مشاهده هواپیماها و اشیای نورانی در آسمان کشور، همزمان با اعلام سیاست تازه آمریکا که به صراحت ایران را باعث کشته شدن سربازان آمریکا و نارآرامی های عراق توصیف کرد، و نقل و انتقال های نظامی که بعد از حضور 21 نیروی چدید آمریکا در آرایش متحدان در عراق اتفاق افتاده است، نگرانی های دیگری را ایجاد کرده است.

روزنامه انگلیسی زبان تایمز روز گذشته با انتشار خبر اعزام دو ناو مین روب نیروی دریایی این کشور برای کمک به آمریکا در خلیج فارس نوشت؛ نیروهای دریایی آمریکا در خاورمیانه کمک کوچکی از دوست قدیمی خود یعنی انگلیس دریافت می کنند.این روزنامه افزود؛ آمریکا با دستگیری عاملان ایرانی در دو شهر عراق، فشار به ایران را افزایش داده است.

دستگیری افراد ایرانی به اتهام حمایت از گروه های مبارز عراقی صورت گرفته است و در واقع این نوع رفتارها باعث شده که آمریکا با افزودن دو ناو هواپیمابر و سیستم های ضدموشک، حضور خود را در خلیج فارس تقویت کند. به نوشته روزنامه تایمز، انگلیس دو ناو مین روب «اچ.ام.اس.بلیث» و «اچ.ام.اس.رامسی» را برای ماموریت دو ساله با هدف بازنگه داشتن مسیر کشتی رو به خلیج فارس اعزام کرده است.

از سوی دیگر روزنامه دیلی تلگراف به نقل از سرویس های اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی با متهم کردن ایران به دست داشتن در ناآرامی های بصره مدعی شد که ایران عامل بی ثباتی در بصره است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلنل جاستین ماکیژوسکی مدعی شد: ما می دانیم که عناصر افراطی در بصره حمایت و کمک ایران را دریافت می کنند و تسلیحات و فناوری هایی را در راستای بی ثباتی این بخش از عراق دریافت می کند.