خوشامد نگویید، سرو صدا نکنید

نویسنده

شروین شارعی

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و دانشجویان فعال سیاسی آن این روزها، با فشارهای مختلفی از سوی مسوولین دانشگاه روبرو شده اند. شکایت شورای فرهنگی دانشگاه از انجمن اسلامی و احضار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی این دانشگاه از جمله این مشکلات است.

محسن کوهی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این خصوص به روز گفت: “در روزهای اخیر هیات رئیسه دانشگاه به بهانه های واهی برای بزرگترین تشکل دانشجویی این دانشگاه [انجمن اسلامی ] مشکل ایجاد می کند و سعی در مانع تراشی در مسیر فعالیت های آن دارد.”

وی افزود: “یکی از بهانه های مسوولین دانشگاه سخنرانی حنیف یزدانی دانشجوی دانشگاه شهرکرد و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در مراسم روز دانشجو است. این مراسم روز 13 آذر برگزار شد و سخنران آن مجتبی بیات، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود. مراسم هم با مجوز هیات نظارت برگزار شد. سخنرانی 5 دقیقه ای حنیف یزدانی، دانشجوی دانشگاه شهرکرد که به دعوت انجمن اسلامی به این مراسم آمده بود، باعث شکایت هیات نظارت علیه انجمن اسلامی شده است. این هیات به علت آنچه که آن را سخنرانی بدون مجوز می داند، انجمن اسلامی را به پای میز محاکمه کشانده است.”

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به اینکه سخنان حنیف یزدانی در این مراسم صرفاٌ برای خوش آمد گویی به سخنران مراسم بوده، می افزاید: “ اینکه هیات نظارت خوش آمد گویی کوتاه حنیف یزدانی را مصداق سخنرانی بدون مجوز می داند، خود مهم ترین سند برای واهی بودن ادعای آنها است.”

مراسم شب یلدا

کوهی ادامه می دهد: “اتهام دیگر برگزاری آیین شب یلدا در مراسم جشن عید قربان است. در این مراسم که شب 4 دی [ پس از شب یلدا و قبل از عید قربان ] از سوی انجمن اسلامی برگزار شد، ما در کنار جشن عید قربان مراسم حافظ خوانی و بزرگداشت شب یلدا را هم داشتیم که از سوی هیات نظارت مورد ایراد قرار گرفته است.”

وی می افزاید: “روز شنبه 16 آذر هیات منصفه دانشگاه جهت بررسی شکایت هیات نظارت از انجمن اسلامی تشکیل جلسه داد و در دو مورد برگزاری جشن شب یلدا و ورود دانشجویان غیر پزشکی به دانشگاه، انجمن اسلامی را متهم شناخت. این در حالی است که دانشجویان غیر پزشکی که همگی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد هستند، با دعوتنامه رسمی از سوی انجمن اسلامی در این مراسم حاضر شده بودند و بحث ورود غیرقانونی آنها به دانشگاه صرفا یک اتهام واهی است که از سوی هیات نظارت مطرح شده است.”

این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت ادامه می دهد: “جشن عید قربان نیز که همه ساله از سوی انجمن اسلامی و توسط دانشجویان بختیاری دانشگاه [ با توجه به کثرت آنها ] برگزار می شود، امسال هم با برگزاری مراسم دستمال بازی و چوب بازی و اجرای موسیقی بختیاری همراه بود که همه اینها از جمله اتهامات انجمن اسلامی است.”

سر و صدا در خوابگاه

داستان احضار دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی اما بسیار شنیدنی است. کوهی در این خصوص می گوید: “ تعداد 10 نفر از اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را به اتهام سرو صدا در خوابگاه به کمیته انضباطی فراخواندند که اکثر این دانشجویان از جمله دانشجویان بختیاری دانشگاه و از اعضای فعال انجمن اسلامی هستند و احضار غیرقانونی آنها به کمیته انضباطی موجب اعتراض دانشجویان بختیاری شده است.”

برخوردهای دیگر با فعالان دانشجویی نیز در غرب کشور ادامه دارد. سوران حسینی عضو شورای مرکزی تشکل “هاوری ” دانشگاه آزاد سنندج که با حکم “دو ترم محرومیت از تحصیل” مواجه شده است، در گفت و گو با روز از فشارهای مسوولین این دانشگاه در برخورد با تشکل متبوع خود می گوید:

“پس از اخذ مجوز تشکل هاوری در سال 83 دانشگاه مشکلات زیادی برای ما به وجود آورد. از جمله اینکه ارگان این تشکل را پیش از چاپ سانسور و از پخش آن در خوابگاه و دفتر کار اساتید دانشگاه ممانعت می کردند. همچنین مسوولین دانشگاه به بهانه های مختلف با برنامه های این تشکل مخالفت و مجوز برپایی مراسم را صادر نمی کردند.”

وی افزود: “بعد از همه این فشارها، بیانیه ای تنظیم و در آن نسبت به فضای بسته فرهنگی و سیاسی دانشگاه انتقاد کردیم. به دنبال انتشار این بیانیه دانشجویان به برگزاری تجمعی دست زدند. بعد از برپایی این تجمع و بدون اینکه کمیته انضباطی بر اساس آیین نامه نسبت به احضار ما اقدام کند و حق دفاع از خود را داشته باشیم، اقدام به صدور شدید ترین احکام انضباطی علیه اعضای فعال تشکل هاوری نمود. این احکام که در تاریخ 7 دی ماه صادر شده بود، با تاخیری 9 روزه در تاریخ 16 دی به ما ابلاغ شد.”

سوران حسینی این گونه برخوردها را تعرض به حریم دانشگاه می داند و می گوید: “سرکوب گسترده دانشجویان توسط حاکمیت، سبب عدم استقلال دانشگاه شده و این اقدامات باعث رادیکالیزه شدن فضای دانشگاه های کشور خواهد شد. سئوال اینجاست که اگر دانشجو نتواند به نقد منصفانه حاکمیت بپردازد، حکومت چگونه خواهد توانست خود را اصلاح کند؟ “

از دیگر اتهامات اعضای این تشکل دانشجویی که مجموعا به 6 ترم محرومیت از تحصیل و محکوم شده اند، صدور بیانیه ای در روز 16 آذر است. در قسمت هایی از این بیانیه آمده است: “امسال در حالی این روز را گرامی می داریم که سرکوب و استبداد به تمامی قد علم کرده و در برابر تمام خواست های انسانی جامعه قرار گرفته است…. اما امروز دانشگاه زنده است و در تاریخ مبارزاتی خود به نقطه عطف تعین کننده ای رسیده است. دیگر زمان آن رسیده است که سرکوب گران حقوق بشر به این واقعیت پی ببرند که فریادهای در گلو خفته این قشر بیدار جامعه هیچ گاه خفه نخواهد شد و همواره برای جامعه ای آزاد و برابر مبارزه می کند.”