علی آبادی رییس فدراسیون فوتبال شود

نویسنده

aliabadi560.jpg

فریدون شیبانی

محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی، با اعلام اینکه به دستور محمود احمدی نژاد، نامزد احراز مقام ریاست فدراسیون فوتبال شده است، فصل تازه ای در بحران های یک سال و نیم اخیر فوتبال ایران راگشود. این دستور که توسط علی آقا محمدی، مرد نیرومند جناح راست و از ارکان شورای امنیت ملی، و رییس اتحادیه باشگاه از سوی خبرگزاری های ایسنا و مهر علنی شد، با کناره گیری اجباری و یا عدم تایید دیگر نامزدها همراه بود.

آقا محمدی در نشست اتحادیه باشگاهها در مورد موضوع نامه به رییس جمهوری اسلامی تاکید کرده است: “باید به صورت آشکارمطرح شود و همه باید بدانند که چرا این اتفاق افتاده است. همه باید بدانند چرا دیگران ازصلاحیت افتادند تا علی آبادی تنها کاندیدای فدراسیون فوتبال شود.”

به این ترتیب انتخاب علی آبادی به عنوان جانشین محمد دادکان، در انتخابات روز 23 مهر در مجمع عمومی فوتبال محرز شد، زیرا تنها رقیب تعیین شده برای علی آبادی، علی کفاشیان، رییس پیشین فدراسیون دو و میدانی و دبیر کمیته ملی المپیک است.

در راه انتخاباتی پر ماجرا، ابتدا تسویه لازم در عناصر رای دهنده به وجود آمد و سپس در میان نامزدهای وابسته به جناح راست حاکم، باند دولت نهم، رییس را به گونه ای از پیش برگزید که دیگر کمترین تردیدی برای گزینش او وجود ندارد.

علی آبادی در حالی جانشین دادکان به عنوان رییس فدراسیون مورد تایید فیفا می شود که درگیری آنان در دوران پیش از جام جهانی به پیروزی علی آبادی با حکم برکناری دادکان انجامید؛ هر چند این پیروزی به عنوان دخالت دولت در امور فوتبال یک کشور، باعث محرومیت فوتبال ایران شد. از سوی فیفا، تدوین اساسنامه جدید و مورد قبول فیفا از سوی یک کمیته ویژه و تشکیل محمع عمومی فوتبال برای گزینش رییس جدید، شرط لغو موقت محرومیت و بازگشت به شرایط عادی تعیین شد.

مطابق اساسنامه جدید ممنوعیتی برای حضور رییس تربیت بدنی در راس فدراسیون وجود ندارد و با دور زدن فیفا توسط دولت نهم، آنچه که باقی می ماند، اعتراض آقا محمدی و دیگر ارکان وابسته به رژیم جمهوری اسلامی است که پس از حضور ناگهانی علی آبادی در آخرین لحظه های مهلت ثبت نام، دگرگونی گسترده ای را باعث شده است. بازتاب اعتراض ها و اعلام اینکه آقامحمدی نامه ای را از سوی اتحادیه تسلیم رییس جمهوری اسلامی می کند و خواهان کناره گیری علی آبادی می شود، کار را به جلسه ای در کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی با حضور رییس تربیت بدنی کشاند. اما خبرگزاری مهر دیروز اعلام کرد علی آبادی به مجلس نرفت. جلال یحیی زاده، عضو کمیته تربیت بدنی مجلس علت را « دلیل شخصی » علی آبادی عنوان کرد و یاد آور شد: “قرار نیست فرا خواندن علی آبادی به مجلس باعث کناره گیری ایشان از انتخابات شود. تنها درصورت توافق به این نتیجه خواهیم رسید.”

در تغییراتی که به دنبال دستور احمدی نژاد در گفتار مسوولان رده های پایین تر از آقا محمدی و سرداران سپاه ( افشار، ملاحی…) در مورد حضور علی آبادی در مقام ریاست فدراسیون پیش آمد، سه نفر از اعضای کمیته ویژه که منتخب سازمان تربیت بدنی بودند، واکنشی نشان نداده و سه نفر دیگر، که منتخب فیفا هستند، تنها به مفاد اساسنامه تکیه کرده اند.

ابطال انتخابات

محمد مهدی خبیری از اعضای کمیته ویژه دیروز به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفت در اساسنامه جدید منعی برای دو شغله بودن نیست و کمیته ویژه از ارسال نامه اعتراض آمیز به احمدی نژاد اطلاعی ندارد. او در همین روز به خبرگزاری مهر یاد آور شد که در فدراسیون آینده رییس فدراسیون مرد اول فوتبال نیست و قدرت اصلی طبق اساسنامه با 74 عضو مجمع عمومی است. اگر در مرحله گزینش تخلفات به طور مستند مورد شکایت باشد، کمیته ویژه، انتخابات را باطل خواهد کرد. این انتخابات باید روز 23 مهر برگزار شود.

در جلسه اتحادیه باشگاهها، سردار افشار، رییس تربیت بدنی بسیج، با صراحت اعلام کرد او با فشار مجبور به کناره گیری از نامزدی فوتبال شده است و سردار آجورلو، از جناج سردار قالیباف، شهردار تهران هم در حالی صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفت که ابتدابه عنوان تنها رقیب علی آبادی عنوان شد و محسن صفایی فراهانی هم نامزدهای تایید شده را دو تا سه نفر یاد کرد. اما در زمانی کوتاه عدم صلاحیت سردار آجورلو در رسانه ها مطرح شدو وی سپس در خبرگزاری فارس اعلام کرد تایید او جای شگفتی دارد!

به هر حال به گفته صفایی فراهانی که “رییس ورزش بنگلادش هم رییس فدراسیون فوتبال این کشور است” باید منتظر بود با توجه به زمینه قبلی ماجراهای علی آبادی و فوتبال، آیا از نظر فیفا همه موارد قانونی پیش رفته است؟