صدا و سیما تنها صدای یک جناح است

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مشاور حسن روحانی بار دیگر در برابر ضرغامی:

مشاور فرهنگی حسن روحانی، بار دیگر از سازمان صدا و سیما انتقاد کرد و گفت مدیریت این سازمان فکر می‌کند صداوسیما، حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی و نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما است و بسیاری او را نفر اصلی دولت در حوزه رسانه می‌دانند. این روحانی که از دانشگاه امام صادق، دکترای فرهنگ و ارتباطات گرفته و عضو هیات علمی این دانشگاه است، پیش از این هم از جمله منتقدان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی بود. او اما با عنوان دولتی اش و در جمع تصمیم‌سازان دولت “تدبیر و امید”، برای سومین بار است که رودرروی صدا و سیما قرار می‌گیرد.

بار اول، در هنگام برگزاری سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی بود که این برنامه به دلیل اختلاف نظر دولت با صدا و سیما تا مرز لغو شدن پیش رفت اما در نهایت با تاخیر پخش شد. تیم رسانه‌ای دولت بر حضور ندا سپانلو به عنوان مجری اصرار داشت اما در آخرین روز، اقدام به انتخاب سونیا پوریامین کرد که با مخالفت صدا و سیما مواجه شد. اگرچه در آن زمان نامی از آشنا برده نشد اما گفته می‌شود که او تصمیم‌گیر اصلی بوده است. پس از آن، کراوات، به موضوع مجادله دولت و صدا و سیما تبدیل شد. تلویزیون عکسی از محمود سریع‌القلم در مجمع جهانی اقتصاد نشان داد که کراوات به گردن داشت و انتقاد کرد که چرا مشاور رییس‌جمهوری اسلامی کراوات دارد. حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای اعتراض‌آمیز، مشاور بودن سریع‌القلم را تکذیب کرد، حال آنکه پیش از این، خبرگزاری رسمی دولت از سریع‌القلم به عنوان مشاور رییس‌جمهوری نام ‌برده بود. او این نامه را با عنوان “نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما” امضا کرده و خواسته بود که نسبت به اصلاح مصداق طرح شده “اشاعه اکاذیب” و “اصلاح رویه”، “اقدام عاجل” صورت بگیرد.

با گذشت کمتر از یک هفته از ارسال آن نامه، آشنا بار دیگر در مراسم رونمایی از یک کتاب، درباره رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: “صداوسیما خود را مدعی نظارت بر همه قوا و کشور می داند، اما خود به نظارت تن نمی دهد. کاش تکصدایی موجود در صداوسیما تک‌صدایی ملت بود، نه تک‌صدایی یک جناح و گروه سیاسی.”

در این مراسم که به رونمایی از کتاب پایان تکصدایی، نوشته فواد صادقی، از فعالان رسانه‌ای اصولگرای میانه‌رو و پیشرو در نقد احمدی‌نژاد و دولتش اختصاص داشت، جمعی از منتقدان صدا و سیما حضور داشتند.

آشنا با دفاع از مقام علمی محمود سریع‌القم، بار دیگر مشاور بودن او در دولت روحانی را تکذیب کرد و درباره پرداختن به کراوات او مدعی شد: “پس از سفر موفقیت آمیز رییس جمهور به اجلاس داووس که منجر به گشایش در فضای اقتصادی کشور شد، یک جریان خاص تصمیم به حاشیه سازی و تخریب این سفر گرفت و سایتی مامور و معذور در این راستا مطلبی منتشر کرد.”

اشاره مشاور رییس‌جمهوری به وبسایت امنیتی مشرق‌نیوز است. بنا به گفته آشنا، باز پخش تولید این وبسایت از سوی صدا و سیما، در راستای تخریب رییس‌جمهوری اسلامی بوده است.

آشنا تاکید کرد که “از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیزجنبه تشریفاتی دارد.” او توضیح داده که در نگاه عزت‌الله ضرغامی، “شورای نظارت براین سازمان جلسه ای تشریفاتی است که هر دو هفته یکبار برای گپ زدن و گعده کردن تشکیل می شود. انگار این شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیست، شورای نظارت صداوسیما بر رئیس جمهور است!”

 

منتقد قدیمی که سمت دولتی گرفته

در نخستین مجادله دولت و صداوسیما، شورای نظارت بر صدا و سیما راه میانه را برگزید و به گونه‌ای اعلام نظر کرد که شائبه طرفداری از هیچ یک از طرفین پیش نیاید؛ هرچند خبرگزاری‌های رسمی کشور به نسبت نزدیکی‌شان با حسن روحانی یا عزت‌الله ضرغامی بخشی از نظر شورا را تیتر کردند.

به گفته ابراهیم رئیسی، رییس این شورا تاخیر در پخش مصاحبه “به هر دلیلی صورت گرفته باشد امر پسندیده ای نبود و با توجه به آمادگی مردم و عموم جامعه نسبت به شنیدن این مصاحبه، باید در زمان خودش انجام می گرفت.”

او تاکید کرد: “رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در انتخاب اعضا و کادر گفتگو محق هستند و طبیعتا باید از جانب صدا و سیما انتخاب شوند.” رییس شورا اما اضافه کرده است که “وقتی طرف مصاحبه شونده رئیس یکی از قوا باشند حتما امر هماهنگی با ایشان در انتخاب مجریان، امری ضروری است.”

اما این اعلام نظر نه تنها پایانی بر اختلافات نبود که به نظر می‌رسد مجادلات بیشتری هم در راه باشد. در سال‌های گذشته بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی افرادی مانند هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از بی‌طرف نبودن صدا و سیما گلایه مند بوده و آن را متمایل و همسو با جریانات خاصی از اصولگرایان دانسته اند.

اکنون حسام‌الدین آشنا، اصولگرای میانه‌رویی که سال‌هاست همکار حسن روحانی بوده، وظیفه تقابل دولت با صدا و سیما را بردوش می‌کشد، اما آیا گشایشی در این انحصار رسانه‌ای ایجاد خواهد شد؟

آشنا، اگر چه پیش از این در مقالات و مصاحبه‌های مفصلی از صدا وسیما انتقاد کرده اما طرفدار آزادی تشکیل تلویزیون‌های خصوصی هم نیست. او خود را “ مدافع انحصارزدایی از تصدی‌گری سازمان صداوسیما” می‌داند و پیشنهاد می‌کند که “باید قانونی وجود داشته باشد که صداوسیما را محدود کند، نه اینکه انحصار آن را بیشتر کند. ما به قانونی احتیاج داریم که موضوع رسانه را در کشور تقویت کند نه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را.”

او که اکنون مشاور فرهنگی رییس‌جمهور است، یک سال پیش گفته بود: “صداوسیما قدرت خیلی بزرگی است. صداوسیما می‌تواند یک رئیس‌جمهور را به زمین بزند و او را محبوب یا نامحبوب کند.”

آشنا همچنین چندین بار از لفظ “ورشکسته” برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی استفاده کرده است.