اسرائیل در پی اعمال فشار بیشتر بر ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از دیدار آتی اوباما و نتانیاهو

پرزیدنت اوباما به دنبال یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک، شخصا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهد خواست تا مذاکرات صلح با فلسطینیان را پیش ببرد و همچنین سعی می‌کند به سوءظن‌های شدید اسرائیل در مورد توافق هسته‌ای با ایران پاسخ بدهد.

اوباما و نتانیاهو روز دوشنبه در کاخ سفید دیدار خواهند کرد. آمریکا و متحدان بین‌المللی این کشور در میانه مذاکرات با ایران با هدف توافق درازمدت هسته‌ای با این کشور هستند و مهلت قرارداده شده توسط آمریکا برای تکمیل مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین، تا ماه آوریل، به سرعت رو به اتمام است و نشان زیادی از پیشرفت در آن دیده نمی‌شود.

آرون دیوید میلر، مشاور صلح خاورمیانه رئیس‌جمهور گفت، تنش پیش آمده ناشی از مذاکرات هسته‌ای، احتمالا اوباما را مجبور خواهد کرد گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه را آهسته‌تر پیش ببرد.

میلر که اکنون معاون مرکز وودرو ویلسون است می‌گوید: “برای رئیس جمهور، حالا که با ایران وارد مذاکراتی شده که نخست‌وزیر از آن متنفر است، سخت است در مورد مسایل دیگر فشار بیاورد.”

با این‌که در هر دو موضوع پیشرفت‌هایی حاصل شده اما رسیدن به توافق نهایی در آن‌ها پایین به نظر می‌رسد. نتانیاهو پیش از ترک اسرائیل به مقصد واشنگتن قول داد که با توجه به فشار سنگین بین‌المللی برای دادن امتیاز به فلسطین، در مورد منافع اسرائیل ثابت‌قدم باشد.

آینده توافق هسته‌ای با ایران از هدف صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطین برای اوباما مهم‌تر شده است. او پس از شکست تلاش‌های اولیه مذاکرات صلح این موضوع را به جان کری وزیر امور خارجه سپرد.

با این حال دیدار اوباما و نتانیاهو در این هفته و دیدار جداگانه وی با محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین نشان می‌دهد که کاخ سفید نیاز به دخالت رئیس‌جمهور پیش از مهلت تعیین شده را ضروری می‌بیند.

اوباما در مصاحبه‌ای با بلومبرگ ویوو گفت: “به نظر من (نتانیاهو) آنقدر قوی است که فهمیده این برای اسرائیل تصمیم درست است و او می‌تواند این کار را انجام بدهد. اگر فکر کند که صلح با فلسطین برای اسرائیل درست نیست باید رفتار جایگزینی را پیش بگیرد. همانطور که قبلا گفتم یافتن یک راه دیگر که مناسب باشد سخت است.”

کری به دنبال چارچوبی است که بتواند مذاکرات را به سمت راه‌حل دائمی پیش ببرد. هسته این مذاکرات نکات حساس از جمله مرز اسرائیل و فلسطین آینده، سرنوشت پناهندگان فلسطینی و وضعیت شهر مقدس اورشلیم خواهد بود.

نتانیاهو در طول سفر به واشنگتن در دیدار سالانه ایپک (AIPAC) بزرگترین لابی هوادار اسرائیل نیز سخنرانی خواهد کرد. اوباما که تا به حال دو بار به عنوان رئیس‌جمهور در این دیدار شرکت کرده است قرار نیست در این مراسم سخنرانی کند.

تعامل رهبر اسرائیل با قانونگذاران آمریکایی در این سفر به دقت تحت نظر گرفته خواهد شد. نتانیاهو از آمریکا خواسته است تا فشار بر ایران را کاهش ندهد که این موضوع نزدیک به نظر قانونگذارانی از هر دو حزب است که می‌خواهند تحریم‌های ایران افزایش یابد. اما اوباما تهدید کرده که هرگونه تحریم‌های بیشتر را وتو خواهد کرد و می‌گوید این اقدام توافق اولیه را نابود خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود که اوباما و نتانیاهو در مورد خشونت‌ها در سوریه که خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر کرده است و همچنین ناآرامی‌های مصر که اولین کشور عرب امضاءکننده صلح با اسرائیل است صحبت کنند.

منبع: واشنگتن پست - 3 مارس