زندان برای بازیگر رئیس جمهور

نویسنده

» حرف اول / حادثه هفته

 پگاه آهنگرانی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

پگاه آهنگرانی که دختر منیژه حکمت کارگردان سینمای ایران است، از سه سال قبل ممنوع‌الخروج است و به گفته مادرش “به‌رغم دعوت از سوی جشنواره‌های مختلف، موفق به حضور در آن‌ها نشده است.”

پگاه آهنگرانی، همراه مادرش از فعالین ستاد انتخاباتی حسن روحانی بودند.

او روز ۳۰ خرداد، در مراسم تقدیر از فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی، در حضور او سخنرانی کرد و از جمله از رییس جمهورکه در آن زمان تازه انتخاب‌شده خواست تا افراد “متخصص” و “باکفایت” را به عنوان همکارانش منصوب کند.

پگاه آهنگرانی در پایان سخنرانی‌اش که با استقبال حسن روحانی نیز مواجه شد، ابراز امیدواری کرد که روحانی در انتهای چهار یا هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش مجبور نباشد بگوید “مخروبه تحویل گرفتیم و مخروبه تحویل می‌دهیم”.

عکس های مواجه این بازیگر سینما و حسن روحانی در این مراسم در سطح بسیار وسیع انتشار یافت و پگاه آهنگرانی به عنوان “ بازیگر رئیس جمهور” شناخته شد.

پگاه آهنگرانی، در تیرماه سال ۹۰ و در حالی که قرار بود به دعوت دویچه وله و با سفر به آلمان در مورد بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان وبلاگ‌نویسی کند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۶ روز با وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

این بازیگر سینما و خانواده‌اش، تا مدت‌ها پس از آزادی او از گفت وگو با رسانه‌ها خودداری کردند و اخبار مربوط به دادگاه و محکومیت او در رسانه‌ها انتشار نیافت.

پگاه آهنگرانی که هم‌اکنون فیلم دربند با بازی او در سینماهای ایران اکران شده است، در گفت و گو با هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران، گفته است: “من فعالیت سیاسی نمی‌کنم. در واقع اتفاقی اجتماعی است که افتاده و من هنرمند به آن واکنش نشان می‌دهم. به این کار فعالیت سیاسی نمی‌گویند، اما متاسفانه در جامعه ما آن را سیاسی می‌بینند و به خاطرش مرا به زندان می‌فرستند. وقتی هم که به زندان رفتی تبدیل به یک چهره سیاسی می‌شوی در حالی خودت می‌دانی اصلا سیاسی نیستی. یک دفعه برای مردم قهرمان می‌شوی بدون اینکه انتظارش را داشته باشی.”

منیژه حکمت، پس ا زانتشار خبرمحکومت دخترش، در صفحه فیس بوک خود نوشت: “نجابت زیاد کثافت به همراه دارد، به علت شرایط سعی کردم آرام باشم ولی سکوت ما را حمل بر مجرم دانستن کردند. فردا به دوستانم در فیسبوک خواهم گفت که چه اتفاقی برای پگاه دارند رقم می‌زنند؛ برادران! نجابت ما را دیدید و شرم نکردید و ما را مجبور به اطلاع‌رسانی با مردم عزیز میهنم می‌کنید. مردم قضاوت خواهند کرد. امیدوارم جواب قانع کننده‌ای راجع به دستگیری و ادامه ماجرا داشته باشید.”