گل پخته برای دنبال کردن اسراییلی ها

نویسنده
شیرین کریمی

» تایلند، جمهوری اسلامی را متهم کرد

کمقامات امنیتی تایلند و آذربایجان اتهامات تازه ای در خصوص دست داشتن جمهوری اسلامی در یک رشته عملیات خرابکارانه علیه منافع اسرائیل منتشر کردند. در حالی که تایلند از کشف رادیوهای دستی حامل بمب به همراه چسبنده های منقش به کلمه “سجیل”و آذربایجان از کشف یک شبکه تروریستی وابسته به سپاه قدس خبر داده اند، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آن ها را “طرح های شیطانی” اسرائیل و آمریکا توصیف کرده است.

در ادامه تحقیقات پلیس تایلند در خصوص تلاش هفته گذشته یک تیم ایرانی برای بمب گذاری علیه منافع اسرائیل در این کشور، روز گذشته اعلام شد این افراد قصد داشتند با استفاده از یک رادیو دستی بمب های خود را منفجر کنند. آن ها دست کم 5 بمب کوچک را در داخل یک رادیو تعبیه کرده بودند تا بدون جلب نظر مقامات امنیتی عملیات خود را به انجام برسانند.

 

رادیوهای 27 دلاری

کانال ان بی سی در ایالات متحده در این خصوص عکسی نیز منتشر و خاطرنشان کرده که این رادیو حاوی بلبرینگ و شش آهن ربا است. آهن رباها برای چسباندن رادیو ها به بدنه فلزی اتومبیل مورد هدف کاربرد داشته است. روزنامه هاآرتص قیمت این رادیوهای قابل حمل را 27 دلار عنوان کرده است.

روز دوشنبه و سه شنبه هفته پیش سه عملیات تروریستی جداگانه علیه کارکنان سفارت اسرائیل در گرجستان، هندوستان و تایلند انجام شد؛ اولی و آخری ناکام ماند اما در بمبئی ـ پایتخت هند ـ مهاجمان توانستند با موفقیت یک اتومبیل با پلاک دیپلماتیک اسرائیل را منفجر کنند. براساس گزارشهای خبری همسر یکی از دیپلمات های اسرائیلی ـ وابسته نظامی سفارت- در این خودروی در حال اشتعال زخمی شده است. ناظران می گویند اتومبیل منهدم شده در هند با بمب های آهنربا دار ( مغناطیسی) به هوا فرستاده شده اند.

 

مردی با کلاه و کوله پشتی

در همین رابطه عکسی هم که توسط دوربین های نظارتی در خیابان های بانکوک گرفته شده، منتشر گردید که سعید مرادی را در حال حمل دو عدد از این رادیوهای مرگبار نشان می دهد. در این عکس وی در هر یک از دست هایش یکی از رادیوهای مذکور را حمل می کند، کلاه بر سر و کوله پشتی بزرگی بر دوش دارد.

وی همان فردی است که سه شنبه گذشته با بمب های خود، ابتدا به یک راننده تاکسی و سپس به دو نفر از نیروهای پلیس بانکوک حمله کرد اما انفجار پاهای خود وی را قطع کرد. گفته می شود سعید مرادی به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده است. اندکی پیش از آنکه وی پاهای خود را از دست دهد، انفجاری در خانه اجاره ای وی در محله “اکامای” در مرکز بانکوک هم رخ داده بود.

 

“سجیل ها” در جاده منتهی به سفارت

همزمان روزنامه بانکوک پست که در روزهای اخیر سایتش توسط مخابرات جمهوری اسلامی فیلتر شده، از کشف تعداد زیادی مهره های چسبنده در جاده ای خبر داده که به ساختمان سفارت اسرائیل در بانکوک منتهی می شود.

روزنامه جورالیسیم پست از حک شدن عبارت “سجیل” بر روی این چسبنده ها سخن گفته و ادعا کرده تیم ایرانی احتمالا قرار بوده است از این چسبنده ها برای نشانه گذاری هدف ها و راه فرار از مهلکه استفاده کند.

بانکوک پست می گوید خمپاره هایی که در فلسطین استفاده می شود نیز نام “سجیل” را بر خود دارند. گفتنی است جمهوری اسلامی نام سجیل را برای یکی از موشک های دفاعی زمین برد خود برگزیده است. نام سجیل به معنی “گل پخته” به آیه‌ای از قرآن اشاره دارد که براساس آن خداوند پرندگانی را که با نوک خود سنگ‌هایی از جنس گل پخته حمل می‌کردند، برای دورکردن متجاوزان به شهر مکه فرستاد.

از سوی دیگر روز یکشنبه ـ پنج روز پس از عملیات خرابکارانه ای علیه کارکنان سفارت اسرائیل در تایلند- پلیس این کشور در تحقیقات تازه خود رد موتوسیکلتی را یافت که تیمی اعزام شده از ایران قرار بود برای حمله به دیپلمات های اسرائیلی از آن استفاده کند. پلیس اثر انگشت مسعود صداقت زاده را بر روی این موتوسیکلت شناسایی کرده است. او یکی از چهار ایرانی است که هفته گذشته توسط مقامات امنیتی تایلند بازداشت شد. پلیس تایلند در جستجوی دو مظنون دیگر است اما احتمال می دهد آن ها به ایران گریخته باشند.

 

حکومت انکار می کند

اسرائیل جمهوری اسلامی و حزب الله را متهم اصلی وقایع اخیر معرفی کرده، اما وزارت خارجه و سفیر جمهوری اسلامی در تایلند ادعای دست داشتن حکومت در خرابکاری های اخیر را رد کرده اند. سفیر تهران در بانکوک معتقد است آنچه اتفاق افتاده بخشی از سناریویی اسرائیلی-آمریکایی، با هدف به خطر انداختن روابط جمهوری اسلامی و تایلند است.روزنامه حکومتی کیهان نیز با این ادعا که مهاجمان ایرانی مشغول هرزگی با روسپیان بوده اند، ارتباط آن ها با جمهوری اسلامی را زیر سئوال برده است.

 

بازداشت گروه وابسته به سپاه در آذربایجان

اما تایلند تنها کشوری نیست که مقامات امنیتی اش برای جمهوری اسلامی دردسر درست کرده اند. در آخرین ساعات سه شنبه، وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان نیز اطلاعیه ای منتشر کرد که از بازداشت یک گروه تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی در این کشور خبر می داد. به گزارش بخش فارسی بی بی سی اطلاعیه مذکور از یکی از تلویزیون های دولتی جمهوری آذربایجان پخش شده است.بر اساس گزارش بی بی سی این افراد مشغول جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف خود بوده اند.

دولت آذربایجان ردپای سپاه پاسداران و حزب الله لبنان را در این گروه تروریستی جستجو و مقادیر چشمگیری مواد منفجره و مهمات کشف کرده است.

 

طرح های شیطان است

این مواضع خشم شدید رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم را به همراه داشت. علاالدین بروجردی صبح دیروز به گفتگو با خبرگزاری فارس نشست تا بگوید: “اسرائیل در آذربایجان لانه کرده است.”

وی از دولت الهام علی اف خواست به جای بها دادن به آنچه “ طرح‌های شیطانی آمریکا و اسرائیل” نامید، روابط خود را با همسایگان تنظیم کرده و در دام موساد،– سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل - گرفتار نشوند.

 

بروجردی موضع روز سه شنبه دولت آذربایجان را مانند “سناریوهای قبلی” دانست و گفت “صهیونیست ها” برای تخریب روابط جمهوری اسلامی با همسایگان آن را طراحی کرده اند. او افزود: “البته پیش از این نیز، این نوع سیاست‌ها از سوی آمریکا و انگلیس نیز دنبال شده بود.”

او “پر رنگ” شدن اینگونه “مسائل” را در ارتباط با گسترده شدن ابعاد حضور اسرائیل در آذربایجان می داند و تصریح می کند: “ما این سناریوها را کاملاً بی‌ارزش می‌دانیم چراکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست.”

گفتنی است اوایل بهمن، اندک زمانی پس از ترور مصطفی احمدی روشن –ـ دانشمند اتمی که جمهوری اسلامی اسرائیل را متهم به قتل وی کرده است ـ اعلامیه ای از سوی وزارت امنیت ملی آذربایجان منتشر شد که از ناکام گذاشتن دسیسه ای برای قتل سفیر اسرائیل و همچنین مدیران مرکز آموزشی یهودیان در باکو خبر می داد. این بیانیه وزارت اطلاعات را پشت این طرح ترور معرفی کرده. همزمان تلویزیون دولتی آذربایجان نیز با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، رهبر گروه خرابکار را یک شهروند جمهوری آذربایجان به نام “بالاقارداش داداش اف” معرفی کرد که ساکن اردبیل ـ در شمال غربی ایران ـ است و با دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی همکاری می کند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز اواخر ماه گذشته باکو را متهم به پناه دادن “عامل موساد” در خاک آذربایجان کرد.

هفته گذشته وزارت خارجه سفیر دولت آذربایجان را احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی در خصوص همکاری آذربایجان با “تروریست‌های موساد که عامل عملیاتی و سازماندهی” ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی بوده‌اند، را به وی ابلاغ کرد.

تلاش جمهوری اسلامی برای بمب گذاری در آذربایجان و همچنین سه گانه اخیر بمب گذاری ها علیه دیپلمات های اسرائیلی یک ماه پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن ـ از مسئولان سایت نطنز- صورت می گیرد.دو روز پس از آن قتل، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”