انتخابات آتی یک آزمون حکومتی است

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

مارکوس ژرژ

به نوشته خبرگزاری غیررسمی فارس، شورای نگهبان صلاحیت نامزدی علی اکبر هاشمی رفسنجانی را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن رد کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد نیز در لیست کاندیداهای تأیید صلاحیت شده نیست. این لیست شامل هشت نام، ازجمله مذاکره کننده اتمی ایران، سعید جلیلی، است.

بدین ترتیب به دنبال تصمیم شورای نگهبان، در انتخابات آتی جمهوری اسلامی اکثراً نامزدهای محافظه کار نزدیک به آیت الله خامنه ای حضور خواهند داشت.

رفسنجانی به عنوان یک چهره شناخته شده در صحنه سیاست ایران، بین سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۷ رییس جمهور ایران بود.

در آن زمان، او با محافظه کارانی روبرو بود که نسبت به پروژه های گشایش گر اقتصادی و دیپلماتیک اش مخالف بودند، ولی موضع گیری او به نفع اصلاح طلبان در خلال انتخابات ۲۰۰۹ باعث شد تا قدری منزوی شود.

مشایی نیز به نوبه خود ازسوی محافظه کاران به عنوان “رهبر جریان انحرافی” شناخته می شود. او همچنین مظنون به آن است که قصد دارد به نفع یک حکومت ملی گرا، از نفوذ روحانیون بکاهد.

 

آزمون انتخاباتی

هفته گذشته  حدود صد تن از نمایندگان محافظه کار مجلس و وفادار به آیت الله خامنه ای، عریضه ای به امضاء رساندند که در آن خواستار رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی شده بودند.

آنها در نامه ای خطاب به شورای نگهبان نوشته بودند که این دو شخصیت سزاوار دریافت آرای مردم نیستند.

جریانات اصلاح طلب از زمان انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹ که جنجال های بسیاری آفرید، به حاشیه رانده شدند. به همین دلیل است که رییس جمهور بعدی باید از میان حلقه وفاداران آیت الله خامنه ای انتخاب شود.

در میان این افراد، غلامعلی حداد عادل، نماینده و رییس سابق مجلس، اولین کسی بود که به طور رسمی نامزدی خود را تسلیم کرد.

علی خامنه ای که حرف آخر را در تمامی تصمیم های مهم در ایران می زند، ورای تمامی نزاع های سیاسی است. ولی اعتقاد براین است که پس از دو دوره ریاست جمهوری پرتلاطم محمود احمدی نژاد، این بار منصب ریاست جمهوری به یکی از وفاداران نزدیک او خواهد رسید.

انتخابات ۱۴ ژوئن برای جمهوری اسلامی به مثابه یک آزمون است. این درحالی است که انتخاب مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ باعث شد تا این حکومت دین سالار شاهد بزرگ ترین اعتراضات خیابانی از زمان سرنگونی شاه در ایران باشد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۱ مه