جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

تاراج “ تاراج نامه بیضایی”، انتظار بقیه…

بهرام بیضایی: 100 صفحه ممیزی بر کتاب “تاراج نامه”

شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و ناشر اثار بهرام بیضایی درباره کتاب “تاراج‌نامه‌ی” بیضایی گفت: “این کتاب مدتی‌ست با مخالفت ممیزان چاپ مواجه شده‌است. آن‌ها اصلاحات سنگینی ‌را برای این‌ کتاب درنظر گرفته‌ و اعلام کرده‌اند که حدودا به 100 صفحه می‌رسد. هرچند اعمال این اصلاحات اجرا شدنی‌ست و از آن گذشته، تجربه همکاری با بهرام بیضایی نشان می‌دهد که ایشان زیر بار حذف و اصلاح نمی‌روند، اما به هر حال ما چانه‌زنی‌های خود را با مسئولان ارشاد ادامه خواهیم داد؛ تا مگر راهی برای انتشار “تاراج‌نامه” پیدا کنیم. “

وی هم چنین درباره کتاب دیگر بیضایی “هزار افسان کجاست” به ایلنا گفت: “این کتاب درحال حاضر حدودا به 450 صفحه رسیده ‌است و اثر گران‌سنگ و حجیمی به شمار می‌آید. همچنین قرار است در این کتاب 16 مینیاتور رنگی که روایت‌گر داستان‌هایی همچون داستان ضحاک است، منتشر شود. “

لاهیجی ادامه داد: “از آنجایی که چاپ این کتاب، تا امروز به طول انجامیده و ما شاهد درخواست‌های فراوانی ازسوی مخاطبان آثار بیضایی بوده‌ایم، تمام سعی‌مان بر این است که این کتاب تا پایان امسال منتشر شود. همچنین کتاب “ریشه‌یابی درخت کهن” که همچون “هزار افسان کجاست” اشارتی‌ست بر داستان‌های شب هزار و یکم یا هزار و یک شب، تجدید چاپ شده تا پاسخگوی درخواست‌های مخاطبان باشد. “

 

 

عمران صلاحی : انتشار مجموعه‌ای از شعرهای منتشرنشده‌

مجموعه‌ای از سروده‌های منتشرنشده‌ی عمران صلاحی با عنوان “پشت دریچه‌ی جهان” با انتخاب و گزینش یاشار صلاحی و با همکاری شهرام رجب‌زاده از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

این مجموعه‌ی شعر دربرگیرنده‌ی سروده‌های صلاحی از سال‌ 1345 تا 1385 است که شعرهای طنز و غیرطنز او را شامل می‌شود.

همچنین بر این اثر مقدمه‌ای به قلم یاشار صلاحی نوشته شده که در آن از چگونگی گزینش و انتخاب این شعرها گفته است.

چندی پیش نیز دو مجموعه از شعرهای به‌جامانده‌ی عمران صلاحی با نام‌های “من ودا می‌خوانم” (سروده‌های سال 1363) و “در زیر آسمان مزامیر” (سروده‌های سال 1367) از سوی نشر امرود منتشر شد.

عمران صلاحی - شاعر و طنزپرداز - متولد اسفندماه سال ‌1325، کارش را با مجله‌ی “توفیق” شروع کرد و آن‌جا با پرویز شاپور آشنا شد. او سال‌ها در مطبوعات از جمله “گل‌آقا” طنز می‌نوشت.

صلاحی یازدهم مهرماه سال ‌85 بر اثر سکته‌ی قلبی در سن ‌60سالگی درگذشت.

 

امین فقیری : غیرقابل چاپ اعلام شدن “سگ‌ها در تاریک”

امین فقیری با اشاره به انتشار یک نمایشنامه‌، از غیرقابل چاپ اعلام شدن آخرین رمانش خبر داد.

امین فقیری در این باره به “ایسنا” گفته است: “رمان “سگ‌ها در تاریکی” چند سالی از سوی نشر چشمه در انتظار دریافت مجوز نشر بود و اخیرا به ناشر گفته شده که این اثر غیرقابل چاپ است. علی‌رغم این‌که انتظار داشتم حاصل سال‌ها زحمتم برای تألیف این رمان به نتیجه برسد و فرصتی برای عرضه‌ی آن فراهم شود؛ اما این فرصت از دست رفت.”

فقیری در توضیحی درباره‌ی فضای این داستان عنوان کرد: “به نظرم، این داستان چیز خاصی ندارد و برآمده از تجربه‌های زیست من طی چند دهه عمر است. قصه‌ی “سگ‌ها در تاریکی” در روستایی دورافتاده که حالت ناکجاآباد دارد، روایت می‌شود. در جایی نزدیکی کویر است که داستان تعریف می‌شود و این برآمده از خاطرات من در سال‌هایی است که در جیرفت و کرمان در سپاه دانش بودم و مسیرها را جاده‌های خاکی به هم ارتباط می‌داد که قاچاقچیان به راحتی در آن‌ها رفت و آمد می‌کردند و اشرار حضور داشتند و در این روایت از فقر، گسیختگی مناسبات اجتماعی و دردهایی که بر مردم رفته و می‌رود، حرف زده‌ام.”

امین فقیری متولد سال 1323 در شیراز است. “کوفیان”، “غم‌های کوچک”، “مویه‌های منتشر”، “دهکده‌ی پرملال”، “رقصندگان”، “زمستان ‌پشت ‌پنجره”، “زندگی‌ قوام‌الدین شیرازی” و همچنین نمایش‌نامه‌های “غربت عشق”، “گرگ” و “پهلوان حیدر” از جمله آثار این نویسنده‌اند.

 

 

ابوتراب خسروی : دو سال در انتظار مجوز     

ابوتراب خسروی می‌گوید، “ملکان عذاب”، کتاب سوم از سه‌گانه‌اش، بیش از یک سال است که در انتظار دریافت مجوز نشر به سر می‌برد.

رمان “ملکان عذاب” کتاب سوم از سه‌گانه‌ی خسروی است که پیش‌تر، رمان‌های “اسفار کاتبان” (برگزیده‌ی جایزه‌ی مهرگان ادب (پکا)) و “رود راوی” (برگزیده‌ی جایزه‌ی بنیاد هوشنگ گلشیری به‌عنوان بهترین رمان سال) را به عنوان کتاب‌های اول و دوم آن منتشر کرده است.

این نویسنده در توضیحی به “ایسنا” عنوان می‌کند: “ملکان عذاب” بیش از یک سال است که در انتظار دریافت مجوز است و قرار است توسط نشر ثالث منتشر شود. همچنین رمان “رود راوی” و “اسفار کاتبان” دو سال است که برای دریافت مجوز چاپ دوباره ارائه شده؛ اما هنوز موفق به دریافت مجوز نشده‌اند.”

ابوتراب خسروی‌ زاده‌ی سال 1335 در شهر فساست و از آثار پیشین او به “هاویه”، “دیوان سومنات”، “کتاب ویران” و “حاشیه بر مبانی داستان” می‌توان اشاره کرد.

 

 

مجله کتاب : مسعود کیمیائی و بقیه…

هفتمین شماره مجله “کتاب”، نشریه تخصصی نقد، بررسی و معرفی تازه‌های نشر در حوزه علوم انسانی و هنر منتشر شد.

در این شماره “کتاب” علاوه بر گزارش‌هایی درباره بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران و دانش‌نامه 18جلدی دانش‌گستر، گفت‌وگوهایی با مسعود کیمیایی، محمد بهشتی، محمد یعقوبی، فریدون فریاد، فرید جواهرکلام، سیدمهدی شجاعی، عباس جهانگیریان، کامران فانی و… منتشر شده است.

پرونده‌ای درباره “روبرتو بولانیو” که لقب “ناسازگارترین ادیب آمریکای لاتین” را به او داده‌اند، نیز از مطالبی است که در بخش داستان “کتاب” آمده است.

یادی از بیژن الهی به قلم سیداحمد نادمی، یادی از نیما یوشیج به بهانه انتشار ویراست جدید کتاب “سفر در مه”، نگاهی به کتاب “خوابگرد و جاده‌های بی‌پا” برگزیده کتاب سال شعر جوان، نقد و معرفی مجموعه فلسفی “مختصر مفید” از نشر ماهی، نگاهی به مجموعه “چشم” از انتشارات ماه‌ریز، یادداشتی از زنده‌یاد منوچهر آتشی درباره شعرهای مسعود کیمیایی و نگاهی به پنج مجلد از مجموعه تاریخی “شخصیت‌های تأثیرگذار” از انتشارات ققنوس از دیگر مطالب این مجله هستند.

نقد و تحلیل تازه‌های نشر در مجله “کتاب” به قلم این افراد منتشر شده است: اسدالله امرایی، امیرحسین خورشیدفر، مهرزاد دانش، کیوان ساکت، آرش شفاعی، حمیدرضا شکارسری، سیدمسعود رضوی، علی عبداللهی، متین غفاریان، سیدابوالحسن مختاباد، شیوا مقانلو، سهیلا میرشکاک، سیدعلی میرفتاح، مسعود ملک‌یاری، رضا نجفی و…

 

 

شوکران : ویژه‌ی شعر و قصه‌ی عاشقانه

شماره‌ی جدید نشریه‌ی ادبی “شوکران” ویژه‌ی شعر و قصه‌ی عاشقانه منتشر شد.

شماره‌ی 39 این نشریه با بخش‌های: نگاه، تصویر، شعر ایران، شعر جهان، داستان ایرانی و داستان خارجی همراه است.

در ابتدا، مطلبی با عنوان عرفان عشق به قلم جهانگیر هدایت، عشق الهی و عشق به حیوانات از فریدالدین عطار نیشابوری و شعری از لائوتسه منتشر شده و در ادامه، “عشق پدر به پسر” با عنوان فرعی “زیباترین قصه‌ی عاشقانه‌ی قرآن” درباره‌ی حضرت یوسف (ع) با تصویر‌گری مرتضی ممیز به چاپ رسیده است.

همچنین بخش شعر ایران با نام‌هایی همچون: فرهاد عابدینی، رسول یونان، علیرضا بهرامی و فریاد شیری همراه است. در بخش شعر جهان نیز شعر کردی، شعر کره، شعر معاصر گرجی، شعری از نزار قبانی و شعری از آرکیبالد مک‌لیش با ترجمه‌ی افرادی همچون: مختار شکری‌پور، پونه ندائی و گیورگی لوبژانیدزه منتشر شده است.

در بخش داستان هم نام افرادی همچون: مرتضی مجد‌فر، محمدهاشم اکبریانی، هادی خورشاهیان و اسدالله امرایی به چشم می‌خورد.

دوماهنامه‌ی ادبی “شوکران” با قیمت 600 تومان منتشر شده است.

 

نگاه نو: یوسا و کمی هم دیگران

سال بیستم: شماره 87، آذر 1389

بخش مهمی از مطالب آخرین شماره فصلنامه «نگاه نو» به «ماریو بارگاس یوسا»، برنده جایزه نوبل در سال 2010 اختصاص دارد. در این شماره         می خوانیم: - من نویسنده ام!/ماریو بارگاس یوسا/ترجمه: علی میرزایی - در ستایش خواندن و نوشتن: خطابه نوبل ادبیات/ماریو بارگاس یوسا/ترجمه: رضا رضایی - ماهی خارج از آب/ماریو بارگاس یوسا/ترجمه: پرویز دوائی - سرخوشی و کمال: گفتگوی رابرت بویرز و جین بل- ویادا با ماریوبارگاس یوسا/ترجمه: عبدالله کوثری - حکایت بلوچ: گفتگوی علی میرزایی با دکتر محمود زند مقدم - مرگ تالاب انزلی/لیدا سلیمی - خانه کودکی من/نفیسه نفیسی - تازه های کتاب