رشد نظامی ایران در آمریکای لاتین

نویسنده

» گزارشی از اکزمینر

فرانک ورنوچو

آخرین شواهد نشان می دهد که آمریکا از جانب روابط رو به رشد ایران و روسیه و متحدان ایران در آمریکای لاتین مورد تهدید واقع شده است.

روز ۴ ژوئیه، دو بمب افکن روسی از فاصله ۲۰۰ مایلی سواحل غربی آمریکا عبور کردند. آنها با پدافند هوایی نیروی هوایی آمریکا مواجه شدند و آسمان آمریکا را ترک کردند. اوایل بهار، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور ایران، معامله اسلحه و فن آوری اتمی را تایید کردند.

ایران قصد دارد یک نیروی متحد بین روسیه و چین و چند کشور آمریکای لاتین ایجاد کند. این درحالی است که ماهیت ضد آمریکایی روسیه و ایران و چین، موضوع جدیدی نیست اما ایران توانسته است ونزوئلا، برزیل، نیکاراگوئه، بولیوی و اکوادور رانیز به این جمع اضافه کند.

ایران از آمریکای لاتین بعنوان پایگاه نظامی و حملات تروریستی استفاده می کند. کنگره آمریکا نگران این است که کاخ سفید به این تهدید پاسخی ندهد و این درحالی است که این مشکل بروز کرده . پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، قبل از سفرش به کلمبیا، گفت: “ما همواره نگران تلاش های سپاه پاسداران ایران برای گسترش نفوذ خود نه تنها در خاومیانه بلکه در این منطقه و گسترش تروریسم هستیم.”

گزارش های رسیده از جهان حاکی از آن است که حضور نظامی ایران در غرب نیمکره غربی افزایش پیدا کرده است. روزنامه آلمانی دی ولت نوشته جمهوری اسلامی تعدادی موشک به ونزوئلا فروخته است.

این تهدید به همین جا محدود نمی شود. نگرانی فزاینده ای وجود دارد که ایران و ونزوئلا برای تولید موشک اتمی با یکدیگر همکاری کنند. اتحاد تهران/کاراکاس،که مورد توجه هوگو چاوز قرار دارد، نگران کننده است. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، دو کشور سابقه درک تفاهم در زمینه های نظامی و همکاری های دو جانبه دارند.

رابرت نوریه گا، سفیر و معاون سابق وزارت کشور آمریکا می گوید که مقامات ایرانی هرگز مقاصد خود مبنی بر کشاندن موج مخالفت ها به خیابان های آمریکا و اروپا را پنهان نکرده اند. وی نگران این است که کاخ سفید متوجه پیشروی ایران در این زمینه نشده  و اطلاعات غلط در اختیار کنگره قرار گرفته باشد.

کنگره آمریکا تلاش کرده است تا کاخ سفید را متوجه این موضوع بکند. تعداد زیادی از اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره به  قطع بودجه ۱۳ میلیون دلاری سالانه ارتش در آمریکای لاتین و فرستادن نیروهای اطلاعاتی به این کشور ها، معترض بودند. ژوئیه ماه گذشته، نماینده جمهوریخواه کنگره، راس لتینن، در کنار تعدادی از همکارانش به وزارت کشور نامه ای نوشت و نسبت به اقدامات خصمانه ایران در آمریکای جنوبی ابراز نگرانی کرد.

به گفته نماینده جمهوریخواه کنگره، جف دانکن، ایران از اتحادش با گروه تروریستی حزب الله در لبنان در سه کشور هم مرز آرژانتین، برزیل و پاراگوئه برای بدست آوردن نفوذ و قدرت استفاده می کند و مراکز فرهنگی با سفارتخانه هایی با تعداد زیاد کارمند بعنوان سرپوش در این کشور ها ایجاد کرده است و از فعالیت های گروه تروریستی حماس در آمریکای جنوبی حمایت می کند.

دانکن، از قانون شماره ۳۷۸۳ استفاده می کند و می گوید: “ایران در فقدان حضور آمریکا در منطقه آمریکای جنوبی، حضور گسترده ای پیدا کرده است. این مسئله به کمپین های انتخاباتی نیز کشیده شده است و بعنوان مثال میت رامنی و سایر کاندیدا ها به شکست پرزیدنت اوباما در برداشتن قدم های محکم برای مقابله با ایران، اشاره کرده اند. این درحالی است که دولت آمریکا رابطه اش را با کوبا که در پی محکم کردن دوباره رابطه با روسیه است، بهبود داده. بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای به این اعتراض ها پاسخ داده است: “من تضمین می کنم که ایران قادر نخواهد بود از نیمکره جنوبی این قاره، تهدیدی برای آمریکا باشد.”

شکاف بین گزارش های اطلاعاتی که توسط سازمان های غیر سیاسی منتشر می شوند و موضعگیری کاخ سفید، نقش مهمی در انتخابات ماه نوامبر بازی می کند.

اکزمینر، 24 ژوئیه