نمی گذاریم دوستانمان در زندان بمانند

نویسنده
پیمان حمید زاده

» دانشجویان در دیدار با نریمان مصطفوی

تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران و امیر کبیر با حضور در منزل نریمان مصطفوی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان زندانی، خواستار آزادی دیگر دوستان زندانی خود شدند.نریمان مصطفوی یکی از دانشجویانی است که دو روز پس از دفن شهدا در دانشگاه امیر کبیر در منزلش بازداشت و پس از روزها زندان انفرادی، هفته گذشته با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

 

تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران، امیر کبیر و اعضای دفتر تحکیم وحدت طیف علامه دیروز با حضور در منزل نریمان مصطفوی، یاد و خاطره 5 دانشجوی دیگر امیر کبیری را که هنوز در زندان هستند گرامی داشتند.در این دیدار نریمان مصطفوی ضمن اشاره به مسائل دوران بازداشت و برخورد بازجویان، رفتارهای خشونت آمیز با خود را مورد تایید قرار داد.او بازجویی در مورد خبرنامه امیر کبیر و ارتباط با منافقین را محور بازجویی ها خواند و تاکید کرد که اعتراض به دفن شهدا، جای زیادی در بازجویی ها نداشته است.

پس از سخنان نریمان، دانشجویانی که در منزل وی گرد آمده بودند، ضمن تاکید بر لزوم ادامه تلاش ها برای آزادی دیگردانشجویان زندانی، از برنامه های عملی تری خبر دادند که جهت کمک به آزادی 5 دانشجوی در بند، پیش رو دارند.

 

دانشجویان حاضر در این دیدار همچنین تاکید کردند که نباید اجازه داد سناریوی “نشریات موهن” که منجر به زندانی شدن طولانی سه دانشجو شد این بار به بهانه های دیگر برای بقیه دانشجویان دربند تکرار شود.

 

دانشجویان آزاد شده امیرکبیری پس از آزادی از زندان همگی تاکید کرده اند که در تمام مدت بازداشت در سلول انفرادی بوده و برای تنبیه به سلول های زیر زمین 209 برده شده اند.

 

در همین ارتباط یکی از امیر کبیری های آزاد شده هفته گذشته در گفت و گو با روز، با اشاره به شرایط دوران زندان از وجودشکنجه های روانی و فیزیکی در دوران بازجویی و رفتارهای خشونت آمیز خبر داده بود.این افشاگری موضع گیری روزنامه کیهان را در پی داشت تا جایی که ضمن جعلی خواندن مصاحبه مزبور، اصولا آزاد شدن این دانشجویان را هم تکذیب کرد!آن هم در حالی که نریمان مصطفوی، اسماعیل سلمانپور، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار و یاسر ترکمن  دو روز پیش از آن از زندان 209 اوین آزاد شده بودند.

 

از 10 دانشجوی بازداشتی دانشگاه امیر کبیر هنوز مسعود دهقان، مجید توکلی، احمد قصابان، عباس حکیم زاده و مهدی مشایخی در بازداشت به سر می بردند.مسعود دهقان تنها فرزند شهید دهقان است.عباس حکیم زاده نیز که پیش از این هم سابقه بازداشت داشته، زیر فشارهای بازجویی دچار لکنت زبان شده است.

 

مجید توکلی و احمد قصابان هم به بهانه انتشار نشریات جعلی در دانشگاه امیر کبیر حدود دوسال در زندان اوین بودند.گفته می شود برای مجید توکلی و کوروش دانشیار قرار وثیقه صادر شده است.

 

اما سه دانشجوی دیگر یعنی مسعود دهقان، احمد قصابان وعباس حکیم زاده همچنان بلاتکلیف هستند.