تهدید اسرائیل، تایید روسیه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دیپلماسی جمهوری اسلامی در یک روز

در روزی که یک نماینده مجلس از پذیرش طرح گام به گام روسیه برای پایان دادن به پرونده هسته ای ایران خبر داد، محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای تلویزیونی اسرائیل را تهدید کرد که در صورت حمله به ایران با “پاسخ پشیمان کننده” جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

رئیس دولت دهم در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی “راشا تودی” روسیه با تاکید بر اینکه  جمهوری اسلامی قصد دستیابی به سلاح های هسته ای را ندارد، گفت که پاسخ ایران به حمله احتمالی اسرائیل پشیمان کننده خواهد بود.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون روس درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران اظهار کرد: “آنها آرزوی انجام چنین عملی را در ذهن خود دارند اما در مقابل به قدرت ایران نیز واقف هستند.”

اسرائیل از مخالفان اصلی برنامه اتمی جمهوری اسلامی است و همراه با آمریکا، برخی دیگر از کشورهای غربی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای در پوشش برنامه تولید برق اتمی متهم می کند.

جمهوری اسلامی این اتهام را همواره رد کرده و گفته است برنامه هسته ای آن تنها اهداف صلح آمیز مانند مصارف پزشکی و علمی دارد.

اسرائیل تنها کشوری است که به صراحت از ترور اشخاص مرتبط با پروژه هسته ای جمهوری اسلامی برای تضعیف و متوقف کردن این برنامه خبر داده و بارها تهدید کرده در صورت ادامه غنی سازی اورانیوم و نزدیک شدن جمهوری اسلامی به تکنولوژی تولید سلاح های هسته ای، حمله نظامی به مراکز اتمی را در دستور کار خود قرار می دهد.

در مقابل رهبران جمهوری اسلامی نیز در 32 سال گذشته به طور مکرر بر ضرورت “محو اسرائیل” از صحنه جهان تاکید کرده اند. محمود احمدی نژاد نیز طی چند سال گذشته  بارها طی سخنانی که واکنش گسترده و منفی جامعه جهانی را بر انگیخته، خواستار حذف اسرائیل از نقشه جهان شده هرچند که مدتی است دیگر این خواسته را تکرار نکرده است.

 

“سمبل همکاری ایران و روسیه”

احمدی نژاد در ادامه مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه “راشا تودی” از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان “سمبل همکاری های ایران و روسیه” یاد کرد و افزود که دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با او اعلام کرده برای راه اندازی این نیروگاه هیچ مانعی وجود ندارد.

به گفته احمدی نژاد، طرف روسی اعلام کرده نیروگاه بوشهر تا پایان امسال در چند مرحله به طور کامل راه اندازی خواهد شد.

شرکت روسی “اتم استروی اکسپورت” که احداث نیروگاه اتمی بوشهر را بر عهده دارد، دو ماه پیش اعلام کرد که تنها یکی از آخرین مراحل پیش از فعال شدن نیروگاه بوشهر - شامل آزمایش سیستم های عملیاتی و ایمنی آن - باقی مانده است.

با وجود این، حسین امیری خامکانی، عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر، روز ۱۷ مرداد امسال با انتقاد از “تاخیر روس‌ها” در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، به سایت خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیته در گزارش نهایی خود به جمع ‌بندی در زمان راه‌اندازی این نیروگاه نرسیده‌ است.

بحث بر سر راه اندازی کامل نیروگاه اتمی بوشهر در حالی است که فشارها بر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به برنامه هسته ایش کماکان ادامه دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه تحریم علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را به تصویب رسانده که اقتصاد، سیاست و پروژه های نظامی و اتمی جمهوری اسلامی را در بر می گیرد.

 

تحریم های جهانی

در آخرین دور این تحریم ها شامل ممنوعیت ایران از ادامه هر گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسیلحات هسته‌ای، ممنوعیت ایران از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایی همچون استخراج اورانیوم از معادن و ممنوعیت خرید تسلیحات سنگین شامل بالگردهای جنگی و موشک می‌شود.

این قطعنامه همچنین شامل ضمیمه‌ای است که بر اساس آن ۴۰ شرکت یا سازمان جدید ایرانی هدف‌گیری (مانیتور) می‌شوند. در این میان ۱۵ شرکت یا سازمان قرار دارند که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند.

بر این اساس، نام فرد دیگری نیز به فهرست ۴۰ نفری قبلی افزوده و توافق شد که اموال و دارائی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی مرکز تکنولوژی هسته‌ای اصفهان توقیف شود.

تحریم‌های جدید همچنین شامل ۲۲ شرکت و سازمانی است که در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و هسته‌ای مشغولند و همچنین سه سازمان مرتبط با خطوط دریائی جمهوری اسلامی.

این دور از تحریم ها بسیاری از خطوط دریایی، هوایی و مقامات نظامی و سپاهی جمهوری اسلامی و اموال و دارایی شرکت های مرتبط با آنها را شامل می شود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکنون به قوانین جامعه بین الملل برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم خود اعتنایی نکرده است.

 

نماینده مجلس: ایران طرح روسیه را پذیرفت

در آخرین نمونه از تلاش های جهانی برای حل این مشکل، روسیه طرحی را با عنوان طرح گام به گام ارائه کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه / ۲۲ تیر) در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن طرحی برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی عرضه کرد.

لاوروف گفت روسیه روندی گام به گام را پیشنهاد می‌کند که بر اساس آن جمهوری اسلامی به طور تدریجی به سئوالات و نگرانی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ خواهد داد.

بر اساس این طرح، به ازای هر مرحله که جمهوری اسلامی نسبت به روشن کردن نکات مبهم برنامه اتمی‌اش و برآورده ساختن تقاضاهای بین‌المللی اقدام کند، از سوی جامعه جهانی امتیازاتی دریافت خواهد کرد. از جمله این امتیازات می‌تواند متوقف کردن برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی باشد.

محمود احمدی نژاد پیش از این، با اشاره به این طرح گفته بود: “بحث طرح گام به گام را مطرح کردند، بسیار خوب. ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گامتان را بردارید و یک برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما.”

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی  از نیکلای پاتروشف، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه دعوت کرده تا ۲۴ مرداد به تهران سفر کند. هدف از این سفر آماده‌کردن مقدمات دیدار وزرای خارجه دو کشور برای بررسی طرح گام به گام اعلام شده است.

روز گذشته یک نماینده مجلس خبر از آن داد که جمهوری اسلامی با طرح گام به گام پیشنهادی از طرف روس ها برای شکستن بن بست مذاکرات هسته ای موافقت کرده است.

به گزارش وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن بیان این مطلب افزود: “اگر هم پیمانان غربی روسیه در چارچوب طرح پیشنهادی روسیه به پیش بروند، ایران نیز مانند گذشته به طور شفاف به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد پاسخ خواهد داد تا به موازات این پاسخگویی، دامنه تحریم ها محدود شود.”

این در حالی است که پیش از این علاءالدین بروجردی رییس کمیسیونی که نقوی عضو آن است، از طرح پیشنهادی روسها استقبال نکرده بود.