خاموش کردن صدای مخالفان سیاسی

نویسنده

» گزارش پاری مچ از اقدامات جمهوری اسلامی

یانیک ولی

پس از حصر خانگی تحت نظارت شدید، اکنون نوبت به بازداشت رسیده است. حامیان میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق، در سایت کلمه نوشته اند او به همراه یار مبارز خود مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر و به زندان حشمتیه منتقل شده است. روز یکشنبه سازمان بین المللی کمپین حقوق بشر در ایران خاطرنشان کرد که این دو به همراه همسران شان پس از دو هفته حصر خانگی اکنون در محل امنی بسر می برند. ولی این طور نبود. مسؤولان قضایی جمهوری اسلامی به مانند دیگر اقدامات خود، دستگیری این دو مخالف سیاسی تاریخی را تکذیب کرده اند.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل، انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان را تکذیب کرد. او گفت: “این دو نفر اکنون در منزل خود هستند و برای آنها تنها محدودیت هایی در ارتباط با دیگران وضع شده است.” ولی مردم هوشیار هستند. طرفداران جنبش سبز متقاعد شده اند که مخالفان اصلی حکومت مرکزی در زندان بسر می برند و خانواده مهدی کروبی تأیید کرده است که او در منزل خود حضور ندارد.

 

ازنظر واشنگتن، “غیرقابل قبول”

کاخ سفید بلافاصله به واسطه یکی از سخنگویان خود، جی کارنی، عکس العمل نشان داد. او دستگیری دو رهبر مخالفان ایرانی را “غیرقابل قبول” خواند. واشنگتن روز یکشنبه در بیانیه ای از عملکرد دولت جمهوی اسلامی انتقاد کرد. دولت آمریکا در این بیانیه به دورویی دولت تهران اشاره کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: “ایالات متحده به شدت دستگیری های خودسرانه سیاستمداران، مدافعان حقوق بشر، مبارزان سیاسی، رهبران تشکل های دانشجویی، روزنامه نگاران و بلاگرها، و همچنین اقدامات رعب آوری را که توسط دولت جمهوری اسلامی انجام می شود محکوم می کند.“ 

در تاریخ ۲۳ فوریه، محمود احمدی نژاد بدون هیچ گونه طعنه، خشونت های دولتمردان لیبی علیه مردم خود را مورد مؤاخذه قرار داد. او در تلویزیون ایران سؤال کرد: “چگونه کسی پیدا می‌شود که مردم خود را می‌ کشد و بر سرشان بمب می‌ریزد؟ چرا مردم خود را به رگبار مسلسل و گلوله ‌باران تانک می‌بندند؟ همه دولتمردان باید اجازه دهند ملت ها بتوانند حرف خودشان را بزنند. آنها باید تابع خواست ملت های خود باشند. اگر مدعی حاکمیت بر مردم ‌شان هستند، باید اجازه دهند ملت‌ ها اراده خود را اعمال کنند و حق حاکمیت ملی و برخورداری از کرامت را برای مردم خود قائل باشند و با مردم خود همراهی کنند.” او سپس ادامه داد: “چرا باید طوری رفتار کنند که مردم به آنها فشار بیاورند و خواهان اصلاح شوند. اگر در خدمت مردم باشید و به آنها احترام بگذارید و به خواسته‌هایشان توجه کنیم دیگر طوری نمی‌شود که مردم قیام کنند.”

با این حال، حکومت جمهوری اسلامی در ژوئن ۲۰۰۹ نشان داد که هیچ ابایی در سرکوب خشونت بار مردم تظاهرکننده و معترض ندارد. در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ ده ها هزار نفر در پاسخ به فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، در تمامی نقاط کشور حکومت را به چالش کشیدند. این دو رهبر مخالف به دلیل حضور نیروهای امنیتی در خانه شان نتوانستند در جمع مردم حاضر شوند. سپس نمایندگان مجلس خواستار مجازات سریع آنان به خاطر اغتشاش شدند. غلامحسن محسنی اژه ای نیز در این رابطه گفت: “همه کسانی که اخلال در نظم عمومی ایجاد کرده اند، قاطعانه و بلافاصله به سزای اعمال شان خواهند رسید.” نمایندگان در صحن مجلس فریاد می زدند: “مهدی کروبی و میرحسین موسوی منحط اند و باید محاکمه شوند.” آنان خواستار مجازات مرگ برای این دو رهبر مخالفان شدند. و اکنون می بینیم که بازداشت شده اند.

منبع: پاری مچ، اول مارس