رحیم مشایی باب جدید است؟

نویسنده
آرش معتمد

» برخورد با دست راست احمدی نژاد جدی تر می شود

در ادامه حملات حامیان رهبر جمهوری اسلامی به نزدیکان رئیس دولت مستقر، روز گذشته آیت الله مصباح یزدی، با انتقاد از “جریان انحرافی” احتمال داد محمد علی باب از میان این جریان ظهور کند. همزمان مدیرعامل خبرگزاری فارس به تبیین سیزده شاخصه این جریان پرداخته و یک نماینده مجلس از عدم رودربایستی با آن خبر داده است.

” اگر دیدیم سید محمد علی باب بوجود آمد تعجب نکنیم.” این را آیت الله محمد علی مصباح یزدی صبح دیروز در محفلی که اعضای حزب موتلفه در آن گرد آمده بودند گفت. مواضع این روحانی راست گرا روز چهار شنبه برای چندمین بار در هفته اخیر، متمرکز بر هشدار نسبت به “جریان انحرافی” بود که به گفته وی با این تعبیر که “امام زمان خود جامعه را اداره می کند” می کوشند انحراف فکری را در جامعه رواج دهند. او افزود :” درست است که در ابتدا این سخن برای ارادتمندان و علاقه‌مندان به حضرت بقیه‌الله(عج) خوش باشد، ولی وقتی به آن فکر می‌کنیم، می‌توانیم به آینده خطرناک این سخن پی ببریم.”

 سخنان این عضو مجلس خبرگان متوجه محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی است که در هفته های اخیر از سوی منتقدان راست گرا لقب “جریان انحرافی” گرفته اند. رئیس دولت مستقر تاکنون چند بار به طور تلویحی گفته دولت وی توسط امام زمان اداره می شود. احمدی نژاد اردبیهشت سال 87 در جریان سفر به مشهد و در جمع طلاب و روحانیون آن شهر مدعی نقش داشتن امام زمان در مدیریت و اقدامات خود و دولتش شد. در یکی از آخرین موارد، زمستان گذشته  هم وی در دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها آن را متعلق به امام دوازدهم شیعان دانست و گفت: “من یقین دارم حضرت ولی عصر (عج) اجرای موفق این طرح را مدیریت کرده و هدایت می‌کنند.”

حالا این ها باعث شده است تا آیت الله مصباح یزدی بگوید، این مواضع ممکن است به ظهور دوباره “باب” بینجامد. او در این ارتباط می گوید: “گر این جریان ادامه یابد و یک روز دیدیم که سید علی‌محمد باب دیگری به دست خودمان و با ثمره خون شهیدان و مقاومت‌های فراوان به وجود آمده است، تعجب نکنیم. ”

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام به صراحت اشاره نکرده که کدام عضو دولت قرار است “باب” آینده باشد، اما با توجه به نزاع های اخیر در میان راست گرایان و توضیحات آیت الله مصباح، مقصود وی می تواند اسفندیار رحیم مشایی باشد؛بخصوص آنکه گفته: “حال اگر کسی ریاست، پول و سوابق داشته باشد و خدمات دولت نهم و دهم نیز در اختیار او قرار گیرد و چه بسا رییس جمهور هم بگوید؛ هر چه دارم از او بوده است! چه تأثیراتی می‌تواند داشته باشد؟”

محمد علی باب در زمان محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار خود را بشارت دهنده ای از جانب خدا می دانست و اظهار پیامبری می کرد. ناظران می گویند تشبیه تلویحی اسفندیار رحیم مشایی به “باب” تواند مقدمه چینی جدی برای برخورد با وی باشد.  سرنوشت محمد علی باب تیرباران در تبریز بود  و پیروان وی نیز از آن پس به تناوب تحت محدودیت و فشار زندگی کرده اند.

در همین ارتباط  دو روز پیش مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال رابطه میان رئیس دولت و رحیم مشایی را “متافیزیکی” توصیف کرده بود: “حمایت احمدی نژاد از مشایی متافیزیکی است. آدمی که حاضر باشد همه چیزش را فدای یک نفر بکند عقلش را در اختیار دیگری قرار داده است.”

احمدی نژاد در یکی از صریح ترین موضع گیری ها سه سال پیش  در مورد مشایی گفته بود :” حرف آقای مشایی حرف دولت است.”

این ها باعث شده است تا آیت الله مصباح یزدی به طور تلویحی، محمود احمدی نژاد را “شیفته” اسفندیار رحیم مشایی توصیف کند و  بگوید: “ما وظیفه داریم در مرحله نخست، فردی که شیفته این شخص شده است را متوجه اشتباهاتش کنیم و در مرحله بعد خواص فریب‌خورده را نیز نجات دهیم.”

مصباح همچنین با ابراز نگرانی نسبت به رواج تفکر “جریان انحرافی” پرسیده است: “‌اگر این تفکر در جامعه رواج یابد و کسی که این تفکر را رواج می‌دهد، قدرت در اختیار داشته باشد و به احتمال 99درصد کمک‌های خارجی نیز ضمیمه آن شود، چه شرایطی در جامعه به وجود می‌آید؟”

 

با جریان انحرافی رودربایستی نداریم

در هفته های اخیر پس از بالا گرفتن نزاع میان محمود احمدی نژاد و رهبرجمهوری اسلامی بر سر عزل وزیر اطلاعات، گروه های سیاسی و رسانه های اصولگرای منتقد دولت، از قدرت گیری “جریان انحرافی” در قدرت سخن گفته و تصریح کرده اند آن ها را از میدان به در خواهند کرد. در یکی از آخرین مواضع، اسماعیل کوثری، نماینده تهران در  مجلس هشتم بر مقابله با “جریان انحرافی” تاکید کرده و گفته است: “چشم‌مان را بر جریان انحرافی که کنار رئیس جمهور درست کردند، نمی‌بندیم اگر می‌خواستیم به مسائلی از این قبیل نگاه نکنیم و رو دربایستی داشته باشیم، 200  هزار شهید نمی‌دادیم و آن زمان هم با دشمنان معامله می‌کردیم!”

وی با اشاره به فیلم مستند ظهور بسیار نزدیک است، آن را یک انحراف خوانده است. گفتنی است اوایل هفته گذشته اخباری مبنی بر بازداشت عباس امیری‌فر، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت و از حامیان سرسخت اسفندیار رحیم مشایی، به اتهام “مشارکت در توزیع” یک مستند آخرالزمانی منتشر شد. پس از آن نیز ده ها تن از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی به جرم “جن گیری” بازداشت شدند.اهمیت عباس امیری فر، در معادلات انتخاباتی طیف های مختلف اصولگرایان از نگاه سایت های اصولگرا، به اندازه ای بالا است که اخیرا سایت الف ـ وابسته به احمد توکلی- از وی به عنوان لیدر اصلی و حاشیه ساز جریان انحرافی نام برد.

 

13 انحراف

در همین ارتباط روز چهارشنبه، مدیر عامل خبرگزاری فارس ـ– وابسته به سپاه و نیروهای امنیتی ـ-  نیز به عنوان داور در ‌نشست‌ ‌طلاب ‌حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی شرکت کرد تا سیزده شاخص جریان انحرافی را به حاضران معرفی کند. در راس این شاخصه ها بهره گیری از “مهدویت” قرار داشت: “سطحی و سخیف کردن اعتقادات به امام زمان و فلسفه انتظار یکی از این نشانه‌ها است.”

اسفند سال گذشته مستندی آخرالزمانی در شهرها توزیع شد، که کارگردان، روایت های مذهب شیعه پیرامون شرایط  ظهور آخرین امام شیعیان را مطالعه کرده و دست به “تطبیق” آنها با رجال سیاسی کنونی جمهوری اسلامی زده بود. در این تطبیق دهی محمود احمدی نژاد یکی از شخصیت های اصلی سناریو لقب گرفته بود: “شعیب ابن صالح”

یکی دیگر از نشانه های انحراف از دیدگاه حمیدرضا مقدم فر، تاکید بر “جشن نوروز و ملی گرایی” است؛ انتقادی که اصولگرایان در ماه های اخیر به مواضع اسفندیار رحیم مشایی وارد می کنند. وی اخیرا  از “مکتب ایرانی” دفاع کرده و از حمایت محمود احمدی نژاد نیز برخوردار شده است.

“قدرت طلبی”، “قائل بودن به اسلام بدون روحانیت”، “عرفان‌گرایی کاذب، معناگرایی خرافه‌آمیز” و “عدم اعتقاد به ضرورت حاکمیت ولایت فقیه در زمان نزدیک به ظهور” از دیگر شاخصه های سیزده گانه است که مدیرعامل فارس روز گذشته برای توصیف انحراف بر شمرد.

 

جریان انحرافی سهمی در رای نداشت

همزمان محمد تقی رهبر، نماینده اصفهان نیز از سست شدن جایگاه رئیس دولت مستقر در جامعه سخن به میان آورده و گفته است رفتار “گروه انحرافی” باعث شده است که خیلی از حزب اللهی ها نگران شوند. وی همچنین در تحلیل آرای انتخاباتی محمود احمدی نژاد، جریان انحرافی را به “توهم” متهم و تصریح کرده است این جریان سهمی در “25 میلیون رای” محمود احمدی نژاد نداشته است: “این گروه در توهم رأی 35میلیونی سیر می‌کند و می‌گوید که نه‏تنها 25 میلیون رأی احمدی‌نژاد، بلکه آرای سران فتنه را هم دارد.”

 این در حالی است که محمود احمدی نژاد طبق آمار وزارت کشور 24 میلیون رای آورده است و همزمان میلیون ها شهروند معترض در خیابان ها حکومت را به تقلب در شمارش آرا متهم کرده اند.