آرژانتین توافق با ایران را پس می‌گیرد

نویسنده

» گزارش آگلی تروث از لغو تفاهمنامه

رئیس‌جمهور آرژانتین گفت آماده است تا توافق این کشور با ایران برای تحقیق مشترک در مورد بمب گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۹۴ را پس بگیرد.

پرزیدنت کریستینا فرناندز دوکرشنر، روز شنبه در سخنرانی رسمی خود موسسات یهودی و احزاب مخالف سیاسی را که با توافق امضاء شده با ایران برای تحقیق مشترک مخالف بودند، به چالش کشید و گفت که قصد دارد “بدون حرف‌های جنون‌آمیزی نظیر حمله و اشغال ایران، روی یک پروژه جایگزین” کار کند.

کرشنر در سخنرانی خود به نمایندگان مجلس گفت در ماه دسامبر او و وزیر خارجه، هکتور تیمرمن، با رهبران مرکز یهودی امیا AMIA دیدار کرده‌ و از آن‌ها خواسته‌اند پیشنهاد جایگزینی را آماده کنند. “پیشنهادی که با تفاهمنامه کنونی متفاوت بوده اما در چارچوب قانون بین‌المللی باشد و اجازه بدهد که تحقیقات پیش برود.”

وی گفت: “من به عنوان رئیس‌جمهور قول می‌دهم که این تفاهمنامه را لغو کنم و آنچه آن‌ها پیشنهاد می‌کنند را پیش ببرم. حافظه تاریخی، حقیقت و عدالت نباید فقط یک شعار باشد.”

کرشنر به دیداری اشاره می‌کند که با رهبران دایا DAIA، سازمان سیاسی یهودیان که نماینده شبکه موسسات ملی یهودی هستند، داشت. این دیدار برای بحث پیرامون روش‌های جدید تحقیق در مورد بمب گذاری امیا انجام شد.

والد وولف، معاون دایا گفت: “ما روی روش‌های جایگزین کار می کنیم اما اول لازم است که توافق با ایران لغو شود. ما یک کمپین بزرگ ملی راه می‌اندازیم و تفاهمنامه را، به عنوان اولین قدم در پیشبرد کار از طرق دیگر، لغو می کنیم.”

توافق دو جانبه بین ایران و آرژانتین برای تحقیق مشترک پیرامون بمب گذاری سال ۱۹۹۴، که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و مجروح شدن صدها نفر شد، در ژانویه ۲۰۱۳ به امضای دو کشور رسید. جامعه یهودی آرژانتین، گروه‌های یهودی بین‌المللی، اسرائیل و آمریکا با این توافق مخالفت کردند. ایران متهم به این بمب گذاری است اما کسی تاکنون به این جرم به دادگاه نرفته است.

در ماه نوامبر ۲۰۱۳ آلبرتو نیسمان دادستان ویژه آرژانتین از دادگاه فدرال خواست تا توافق کشورش با ایران را غیرقانونی اعلام کند.

منبع: آگلی تروث - 4 مارس 2014