اعدام های سیاسی را متوقف کنید

نویسنده
آکام مکری

» نامه سازمان حقوق بشر کردستان به رییس قوه قضاییه

در واکنش به اعدام فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد، سازمان حقوق بشر کردستان طی نامه ای به رییس قوه قضاییه ضمن “اعتراض شدید” به اجرای این حکم، خواستار لغو احکام اعدام 17 فعال کرد شد.

فصیح یاسمنی روز چهارشنبه هفته گذشته در زندان خوی و به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اعدام شد.این حکم در آذر ماه سال گذشته و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب خوی صادر شده بود.همزمان با صدور این حکم، پدر فصیح یاسمنی هم به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

سازمان حقوق بشر کردستان در همین ارتباط نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه نوشته است و در آغاز آن تصریح کرده: “درخواست‌های پیشین ما و دیگر سازمان‌ها و افراد مدافع حقوق بشر در رابطه با متوقف ساختن اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان و موارد مشابه دیگر که تا کنون برای‌ شما ارسال گردیده، متأسفانه با کمترین توجه و اقدام مثبت از سوی جنابعالی مواجه شده است”.

در ادامه این نامه خطاب به رییس قوه قضاییه چنین نوشته شده: “ما باز هم با اجرای حکم اعدام یکی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد شما را مورد خطاب قرار می‌دهیم زیرا نیک می‌دانیم که در این کشور هیچ اعدامی بدون نظر مستقیم و امضای شخص شما به مرحله‌ی اجرا در نخواهد آمد. از سوی دیگر این شما هستید که با استفاده از اختیارات قانونی خود می‌توانید از اجرای احکام اعدام دیگر فعالان سیاسی کُرد جلوگیری کنید و دستور به بازبینی در حکم صادره علیه آن‌ها دهید”.

سازمان حقوق بشر کردستان در ادامه تذکر می دهد که این دومین اعدام سیاسی است که ظرف دو ماه اخیر در کردستان اجرا شده است. به گفته این نهاد حقوق بشری، شاکی پرونده فصیح یاسمنی وزارت اطلاعات بوده و بر پایه مستندات این نهاد امنیتی و نیزاعترافاتی که تحت فشار از فصیح اخذ شده، این حکم صادر و اجرا شده است.

در بخش دیگری از نامه، این نهاد حقوق بشری با اشاره به افزایش شمار اعدام شدگان در ماههای گذشته، این پرسش را مطرح می کند: “مشخص نیست در حالی که آمار جهانی در زمینه‌ی اعدام، ایران را در صدر کشورهایی که هنوز مجازات اعدام در قوانین آن‌ها وجود دارد نشانده و از سوی دیگر اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور در پی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به شدت دچار بحران است، چه اصراری از سوی دستگاه قضایی بر صدور احکام اعدام و اجرای شتابزده این احکام حتی در ماه‌های حرام سال، وجود دارد؟”

در بخش پایانی نامه سازمان حقوق بشر کردستان آمده: “ما به عنوان سازمانی حقوق بشری ضمن اعتراض شدید به اعدام فصیح یاسمنی، خواهان پایان دادن به اعدام‌هایی هستیم که جوانان‌مان را به اتهامات سیاسی به محاق مرگ می‌کشاند. ما با احساس خطر کردن از تکرار دوباره چنین فاجعه‌ای،‌ خواهان لغو احکام اعدام 17 زندانی سیاسی کُرد و نیز دیگر زندانیان سیاسی و اعتقادی محکوم به اعدام در سراسر ایران هستیم”.

با اعدام فصیح یاسمنی، شمار فعالان سیاسی اعدام شده در کردستان ظرف سه سال اخیر به سه تن رسید.پیشتر، حسن حکمت دمیر و احسان فتاحیان به اتهام عضویت در احزاب کرد اعدام شده بودند. اعدام فصیح یاسمنی در حالی صورت گرفت که به گفته خانواده اش، وی به بیماری صرع مبتلا بود.