نماینده خامنه ای: درباره خطر داعش، مشکلی حاد نداریم

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی از تفکر تکفیری‌ها در ایران

حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون امور بین‌الملل بیت رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی اعلام کرد در ایران نگرانی از گسترش تفکر داعش وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن قمی با تاکید بر اینکه تفکر داعش در بین مسلمانان جایگاهی ندارد، تاکید کرد:‌ “طبق نظرسنجی‌هایی که در بین مردم منطقه صورت گرفته بخش قابل توجهی از آن‌ها گفته‌اند که داعش را نه تنها یک گروه اسلامی نمی‌دانند بلکه یک گروه تروریستی که در حال ضربه زدن به اسلام است قلمداد می‌کنند.”

 او که نماینده خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست، ضمن رد “برخی نگرانی‌ها در ارتباط با گسترش تفکر داعش در داخل کشور” ادامه داد: “جوانان ما از نظر بلوغ فکری به جایی رسیده‌اند که می‌دانند این تفکر کاملا غیرانسانی و غیراسلامی است و ما خوشبختانه مشکلی در داخل کشور به صورت جدی و حاد در این زمینه نداریم.”

او اضافه کرد: “دغدغه داشتن در مورد مسائل فرهنگی امری مثبت است چرا که انسان موجودی قابل انعطاف است و خوب است که در مورد مسائل فرهنگی پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم که در شرایط حساس غافلگیر نشویم اما از طرف دیگر نباید با بزرگ کردن مسائل، یاس و ناامیدی را در کشور ایجاد کنیم. علمای اهل سنت ایران بلااستثنا در همان روزهای اولی که جریان تکفیری داعش اعلام موجودیت کرد در برابر این جریان در بیانیه‌های دسته جمعی و فردی اعلام موضع کردند و آن را محکوم نمودند.”

اظهارات معاون امور بین‌الملل بیت خامنه‌ای در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده‌ای است که در ماه‌های گذشته و درباره احتمال نفوذ داعش در ایران مطرح شده تاجایی که حتی گفته می‌شد خطر هجوم داعش به ایران بیش از هر زمانی است.

در همین راستا سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی چندی پیش در مراسمی به مناسبت آزادی خرمشهر گفته بود: “باید بدانیم که طاعون داعش که سر بریدن انسان برایش آسان تر از گوسفند است و صدها نفر را خواباندند، سربریدند و فریاد الله اکبر سر دادند نیز خطر بزرگی است. اگر کسی ملت را از این خطر آگاه نکند و برای رفع این بلا تلاش نکند در مصیبت آینده شریک و این یک عامل بزرگ است و رفع آن عین منافع ملی ماست.”

 او تاکید کرده بود: “یک ضلع از منافع ملی حفظ و دور نگه داشتن یک ملت از کشتار وحشیانه است. امروز برای مقابله با این پدیده خطرناک (داعش ) جز جمهوری اسلامی کسی در تقابل با آن قرار ندارد. ما نیاز به نفت و خاک عراق و چیزی از عراق و هیچ کشور دیگری نداریم و به همه آنها کمک کننده هستیم.”

در همان روزها سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز فاش کرده بود که “گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.” او افزوده بود: “امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند.”

این هشدارها پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در اواخر اردیبهشت ماه گذشته بیان می‌شد که در جمع گروهی از نظامیان گفته بود: “بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج‌فارس -ـ نه همه‌شان، بعضی -ـ درصدد هستند که جنگهای نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ی پاسداران حریم امنیّت ملّی در سازمانهای مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود.”

البته خطر داعش در ایران بدون توجه به زمینه پذیرش احتمالی این گروه در کشور قابل توضیح نیست. چنانچه تسخیر بیش از نیمی از خاک سوریه و عراق توسط داعش و گروه‌های مشابه آن نیز بدون وجود زمینه در میان مردم این مناطق ناممکن می‌بود. پس از ظهور داعش در منطقه و خصوصا پس از پیشروی غیرمنتظره آن در عراق، مسئولان جمهوری اسلامی تا مدتها حاضر به پذیرش نفوذ این گروه‌ها در میان مردم منطقه نبودند. در واقع نفوذ داعش در میان اهل سنت، بخشی از بحرانی بود که دولت مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق به آن دامن زده بود. اما پس از گذشت چند ماه، بسیاری از مسئولان حکومت در ایران پذیرفتند که ماجرا تنها به یک گروه چند هزار نفری محدود نیست.

حتی یکبار آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفته بود: “داعش افرادی را که روحیه انقلابی و جهادی دارند جذب می‌کند که در این راستا باید علمای کشورهای اسلامی به فکر ایجاد اتحاد و وحدت بیشتر بین مردم باشند.” او تاکید کرده بود: “در حال حاضر بسیاری از جوانان که به گروه داعش ملحق شده‌اند به دنبال زنده و مطرح کردن دین اسلام هستند و بر همین اساس به دلیل عدم آشنایی با دین اسلام فریب گروه‌های تکفیری و داعش را می‌خورند. باید جوانانی که سعی دارند به گروه‌های تکفیری و داعش بپیوندند را شناسایی و ایشان را مورد ارشاد قرار داد که متاسفانه حضور جوانان در گروه‌های داعش به دلیل عدم ارتباط آنان با علمای دینی است.”

پیش از او نیز سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی، مشاور فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران، گفته بود: “داعش یک جریان فکری و اعتقادی است و همین جنگیدن با آنان را بسیار سخت می‌کند، هرچند آنان یک بازوی نظامی نیز دارند اما جریان فکری آنان است که جوانان را از آمریکا و انگلیس به سمت خود می‌کشانند، فکر می‌کنند که رسول خدا در بهشت منتظر است تا آنان کمربند انتحاری خود را منفجر کنند تا آنان را در آغوش بگیرد.”

جذب نیرو توسط داعش در ایران که گفته می‌شود در حال انجام است، زمینه خطری است که در آینده موجب بحران‌های بزرگی در داخل ایران خواهد بود. چندی پیش حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات فاش کرد: “عناصر تکفیری و تروریستی که برنامه سرقت مسلحانه در تهران و انفجار بمب در حرم حضرت معصومه(س) در قم را داشتند شناسایی شده و زیر ضربه قرار گرفتند. هسته‌ها و تیم‌های مرتبط با داعش یکی پس دیگری کشف و امکانات آنها ضبط و نفرات آنها زیر ضربه قرار گرفتند و می‌بینید که با تمام مساعدتی که از طرف سرویس‌های دشمن می‌شوند که یک گوشه‌ای از جمهوری اسلامی را به نا امنی بکشند موفق نشده‌اند و این یک امر تصادفی نیست.”

اعلام نگرانی مکرر گروهی از مسئولان و نظامیان ارشد جمهوری اسلامی از خطر حضور داعش در ایران بی ارتباط به زمینه‌های احتمالی جذب نیرو در ایران نیست. به همین دلیل است که بخش دیگری از حکومت معتقد است که این خطر نباید “بزرگ” شود.

سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع هفتم خرداد ماه اعلام کرد که داعش خطری جدی نیست. او تاکید داشت: “گروهک تروریستی داعش توان و ظرفیت تهدید کردن مرزهای ایران را ندارد و ما این گروهک را تهدیدی برای خود تلقی نمی‌کنیم، جامعه ایرانی نیز پذیرای حضور نیروهای گروهک تروریستی داعش نیست.” تاکید او بر اینکه “جامعه ایرانی” پذیرای چنین گروهی نیست، اشاره به نگرانی‌هایی بود که درباره احتمال گسترش تفکر این گروه در کشور وجود دارد.