معترضان به اسیدپاشی: این سکوت حمایت از داعش است

-

» اعتراض به سکوت مقامات حکومتی

سکوت و توجیهات مقامات مسوول در قبال اسیدپاشی‌های اصفهان و افزایش جو ترس و ناامنی در میان زنان، منجر به تجمع اعتراضی مردم اصفهان در روز چهارشنبه شد. همزمان تجمعی نیز در تهران ومقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. همزمان یک مقام ارشد وزارت کشور تاکید کرده که اسید پاشی ها برنامه‌ریزی شده و گروهی نبوده و انگیزه مذهبی هم نداشته ، اما باور به ارتباط اسیدپاشی‌ها با موضوع حجاب در بین افکار عمومی پرطرفدار است و تعداد قربانیان را هم بیشتر از ۴ مورد تایید شده می‌دانند. قول‌های پیگیری از سوی مسوولان هم مفید واقع نشده و خبرهای رسیده از اصفهان حکایت از آن دارد که تجمعات اعتراضی تکرار خواهد شد و فراخوان دعوت به اعتصاب نیز منتشر شده است.

در چنین فضایی،حسن روحانی با تاخیری قابل توجه واکنشی تلویحی نشان داد و بدون اشاره به اسیدپاشی‌ها، تندروی در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم کرد. وزیر بهداشت هم چند روز پس از درخواست پدر یکی از قربانیان به اصفهان رفت و به معاینه چشمان او پرداخت.

 

اعتراضات در اصفهان

ساختمان دادگستری در خیابان نیکبخت اصفهان، محلی بود که از پیش برای تجمع انتخاب شده بود. جمعیت حاضر در تجمع چهارشنبه صبح اصفهان در تخمین‌های مختلف بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار نفر برآورد شده است. تجمع‌کنندگان با حمل پلاکارد، سوت زدن و کف زدن، هو کردن و سر دادن شعار، اعتراض خود را به تندروهای مذهبی، اظهارات ضد و نقیض مسوولان و تعلل در رسیدگی به پرونده و دستگیری مهاجمان ابراز ‌کردند. شعارها گاهی در حمایت از قربانیان بود، مانند: “ای خواهر قربانی، در قلب ما می‌مانی” ، “دختر باحیایم، حمایتت می‌کنیم” و گاهی به اصفهان و نمادهایش اشاره داشت: “اصفهان شهر ماست؛ امنیت حق ماست”، “زاینده رود خشک شده؛ اسید پاشی مد شده”.

پلیس هم مورد خطاب قرار گرفت که “نیروی انتظامی، چشم‌های خواهرم کو؟” و شعار دقایق ابتدایی “نیروی انتظامی؛ حمایت حمایت” خیلی زود به شعار “نیروی انتظامی؛ خجالت، خجالت” تغییر یافت.

مجلس شورای اسلامی هم که همزمان با این اتفاقات سرگرم تصویب طرح امر به معروف و نهی از منکر است، از اعتراض مصون نماند و معترضان شعار دادند: “ننگ ما، ننگ ما، مجلس شورای ما”.

تشبیه حملات اسیدپاشی به اقدامات داعش هم یکی از مفاهیم مورد استفاده در شعارها بود و شنیده می‌شد که مردم فریاد می‌زدند: “داعشی، داعشی، اسید به ما می‌پاشی” ، “این سکوت، حمایت از داعش است”.

از طرف دیگر، اعتراض به اعمال زور از سوی برخی گروه‌ها و افراد برای رعایت مقررات مذهبی هم فراموش نشده بود: “حجاب به زور نمیشه، ایران عراق نمیشه” ، “مرگ بر افراطیون دینی”.

معترضان آنقدر بر حضور و شعار دادن اصرار کردند که دادستان اصفهان پس از فرستادن یک نماینده و پذیرفته نشدن او توسط حاضران، شخصا در محل حضور پیدا کرد و با بلندگو به صحبت پرداخت. ابتدا گفته شده بود که دادستان جلسه دارد و سپس این شعار شنیده شد که “دادستان حیا کن، جلسه را رها کن”. این مقام قضایی اصفهان معترض و منتقد این تجمع بود و آن را باعث رشته شدن همه پنبه‌ها می‌دانست: “من به شما اطمینان می‌دهم که موضوع دارد پیگیری می‌شود ولی الان من به جای این که بنشینم و روی پرونده تمرکز کنم، وقتم صرف این موضوع[تجمع] شده”. این سخنان با اعتراض افراد حاضر روبرو شد و فریاد “دروغه دروغه” سر دادند.

در چند نوبت فرماندهان نیروی انتظامی هم در بین مردم حاضر شدند و با آنها گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش ها در پایان این تجمع، وقتی بخشی از جمعیت حاضر قصد حرکت به سمت خیابان چهارباغ را داشت، با برخورد ماموران نیروی انتظامی مواجه شده که از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده ‌کردند.گفته می شود در جریان این درگیری تعدادی نیز دستگیر شده اند. خبرگزاری ایسکانیوز هم بدون ذکر جزییات گزارش داده که “تجمع اعتراض به اسیدپاشی به خشونت کشید”.

دو تن از شهروندان اصفهانی حاضر در این تجمع در گفت‌وگو با روزا ز فراگیر شدن دعوت به اعتصاب و تجمع در روز شنبه آینده خبر داده اند که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی هم منتشر شده است.

 

اعتراض در مقابل مجلس، بی‌تفاوتی نمایندگان

همزمان با اصفهان، جمعیتی ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفره هم در تهران و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. نسرین ستوده، نرگس محمدی و نوشین احمدی خراسانی از فعالان حقوق زنان از جمله چهره‌های شناخته شده این تجمع بودند و معصومه عطایی، سمیه،‌ رعنا و زیور، از قربانیان اسیدپاشی نیز در جمع معترضان بودند. پلاکاردهای این تجمع بیشتر و خواست ها گسترده تراست و به حقوق زنان و آسیب‌های سخنان افراطیون هم اشاره دارد. آنها همچنین خطاب به نمایندگان مجلس شعار دادند: “ اسید پاشی جنایت،جنایت؛ قانون گذار حمایت”. البته هیچ یک از نمایندگان مجلس در جمع معترضان حاضر نشدند اما حتما در داخل مجلس شنیدند که معترضان فریاد می زدند: “ما زنیم انسانیم، شهروند این دیاریم، اما حقی نداریم”، “آمرین جنایت، افشا باید گردند؛ قوانین ضد زن ملغی باید گردد”.

 

روایت‌های مقامات مسوول

در حالیکه اخبار تایید نشده از ۱۵ مورد اسیدپاشی و وقوع آن در چند ماهه گذشته و در چند شهر حکایت دارد، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور که به اصفهان سفر کرده، روز چهارشنبه اعلام کرد شمار قربانیان اسید پاشی چهار نفر است و افزایش تعداد قربانیان حادثه صحت ندارد.

حسین ذوالفقاری تاکید کرد: “تاکنون جمع بندی های انجام شده وجود گروه سازمان دهی شده با برنامه ریزی قبلی را در خصوص این ماجرا، نشان نمی دهد. همچنین طرح این موضوع که انجام این جرم توسط افراد مذهبی و یا با انگیزه مقابله با بدحجابی بوده، نادرست است.”

او از مردم اصفهان خواست تا “به شایعات و اخبار مندرج در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه توجه نکنند و با خونسردی مانع از افزایش فشار روانی بر ماموران پیگیر پرونده شوند”.

این مقام دولتی به برگزاری بدون مجوز تجمع روز چهارشنبه هم اشاره کرده که نیروی انتظامی مانع آن نشده اما در ادامه، به طور تلویحی، بازداشت و یا امکان بازداشت تعدادی از معترضان را مطرح کرده است: “عده قلیلی هم قصد داشتند اعتراض این افراد را به سمت و سوی دیگری سوق دهند که این افراد توسط ماموران امنیتی شناسایی شدند.”

وزیر بهداشت هم پس از سکوت سئوال برانگیز دولت، عاقبت به اصفهان رفت ودر بیمارستان شهید شیرودی ازسهیلا جورکش، یکی از قربانیان اسید پاشی دیدن کرد. سیدحسن هاشمی پس از معاینه چشمان سهیلا عنوان کرد که او نیاز به عمل اورژانسی دارد. وزیر بهداشت همچنین گفت که هر دو چشم این قربانی اسیدپاشی نیاز به عمل های متعدد دارد و روند درمانی نیز طولانی خواهد بود.

اما دادستان کل کشور هم در این زمینه اظهارنظر کرده و همراستا با روزنامه کیهان و سردار نقدی گفته است: “پیوند زدن مساله اسیدپاشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است.”

اما حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی که با سکوت در قبال این حادثه در روزهای اخیر مورد انتقاد کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفته، در زنجان بدون اشاره به اسیدپاشی ها،از ناامنی در پوشش امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و گفت: “ از صبح تا شب فقط یک مسئله و آن بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی نکنیم. عزیزان من زنان ایران، زنان مسلمان با عفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند. چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند”؛سخنانی که در واقع ارتباط چندانی به ماجرای اسیدپاشی ندارد و ناظر به مصوبه مجحلس در مورد حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر دارد.