نمایندگان ایران و اسرائیل در کنفرانس خلع سلاح خاورمیانه

نویسنده

» گزارشی از شیکاگو تریبون

ایران، اسرائیل و کشورهای عربی دو هفته پیش در کنفرانسی درباره منع تولید سلاح اتمی در خاورمیانه، شرکت کردند. این دیدار بین کشورهای رقیب در خاورمیانه نادر بود.

افراد شرکت کننده در این کنفرانس جزئیاتی درباره این دیدار که در دهکده گلیون در سوئیس صورت گرفت، ارائه نکردند. یک مقام اسرائیلی گفت که کشورهای دیگر درباره مواضع کشورشان صحبت کردند اما اسرائیل هیچ رابطه مستقیمی با هیات ایرانی و کشورهای عربی برقرار نکرد.

یک دیپلمات عرب به رویترز گفت: “همین قدر که نمایندگان ایران و اسرائیل در این کنفرانس شرکت کردند مهم است. گفتگو ها با حضور نمایندگانی از کشور آمریکا و برخی از کشورهای عربی صورت گرفت”.

بین 13-14 هیات مذاکره دور یک میز نشسته بودند و یاکو لایاوا، معاون وزیر امورخارجه فنلاند که مسئول برگزاری این کنفرانس بود نیز در میان شرکت کنندگان کنفرانس بود.

یک دیپلمات اظهار داشت که گفتگو ها کاملا سازنده بود و قرار است دیدار دیگری در ماه آینده برگزار شود. وی درباره اینکه کدام کشور ها در این دیدار حضور خواهند داشت، چیزی نگفت.

اسرائیل تنها کشورخاورمیانه است که گفته می شود سلاح اتمی در اختیار دارد و همین امرموجب شده است که کشورهای عرب و ایران این کشور را به دلیل اینکه تهدیدی برای صلح و امنیت محسوب می شود، محکوم کنند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی، فعالیت های اتمی ایران را یکی از اصلی ترین تهدید ها برای خاورمیانه بدون سلاح اتمی می دانند که برای روند صلح بین اعراب و اسرائیل مفید نیست و محدودیت هایی را برای برنامه های اتمی ایران درنظر گرفته اند.

ایران می گوید که برنامه غنی سازی اورانیوم اش صلح آمیز است و برخلاف تردید های غرب به منظور تولید سوخت اتمی نیست.

در سال 2010 با حمایت روسیه، آمریکا و انگلستان، برنامه ای برای خاورمیانه بدون سلاح اتمی در یک کنفرانس بین المللی مطرح شد. اما آمریکا گفت که این کنفرانس به تعویق افتاد و تاریخ بعدی برای آن تعیین نشد.

انتخاب حسن روحانی میانه رو در ماه ژوئن، که تلاش می کند بن بست قدیمی بوجود آمده درباره برنامه های اتمی ایران را از میان بردارد، باعث افزایش امید بین قدرت های جهان شده است.

ایران و آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، چین و روسیه قرار است روز پنجشنبه و جمعه در ژنو مذاکره کنند.

اسرائیل در مورد آنچه به آن “بازی جذابیت” می گوید هشدار داده است که دیپلمات های ایرانی درحالیکه مشغول ساخت سلاح اتمی هستند، وقت کشی می کنند.

یک مقام اسرائیلی که روز دوشنبه در اورشلیم سخن می گفت، دیدار ماه اکتبر را با عنوان “ جلسه مقدماتی” قبل از کنفرانس خاورمیانه توصیف کرد.

مقامات اسرائیلی گفتند: “هیچ تماسی بین نمایندگان اسرائیل با کشورهای عربی و نمایندگان ایران صورت نگرفته است.”

۵ نوامبر ـ شیکاگو تریبون