مطبوعت ایران، چشم انداز آینده

نویسنده


dastgir_b.jpg


مریم دستگیر

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به منظور بررسی اوضاع مطبوعات پس از انقلاب،همایشی تحت عنوان “مطبوعات در بستر جمهوری اسلامی؛ دیروز، امروز و چشم‌‏انداز آینده” برگزار خواهد کرد.

شمس الواعظین درحالی خبر این همایش را داد که انصار حزب الله گرگان، مراسم سخنرانی وی را در این شهر به آشوب و درگیری کشانده بودند. در این درگیری که منجر به زخمی شدن نماینده امام جمعه گرگان شد، گزندی به شمس الواعظین نرسید.

همایش “مطبوعات در بستر جمهوری اسلامی؛ دیروز، امروز و چشم‌‏انداز آینده” در شرایطی برگزار می شود که مشکلات وموانعی که روزنامه نگاران به صورت خاص وروزنامه نگاری به صورت عام درایران با آن مواجه است، طی ماه های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. دستگیری روزنامه نگاران حین انجام وظیفه، باز جویی از جمعی ازروزنامه نگاران که ازیک دوره آموزشی از کشورهلند بازمی گشتند، ممنوع الخروج کردن روزنامه نگاران و زندانی کردن سه روزنامه نگار گیلانی در روزهای اخیر ازجمله مشکلاتی بوده که طی ماه های اخیر برای روزنامه نگاران به وجود آمده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در آذر ماه امسال با انتشار بیانیه ای ضمن گلایه شدید ازوضعیت موجود مطبوعات، پرده از روی دور تازه ای از اختناق و فشار به کارکنان مطبوعات برداشت و خواستارپایان بخشیدن به وضعیت موجود شد: “انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن ابراز نگرانی شدید و اعتراض نسبت به موج جدید اتهام و هجمه و تهدید و طعن به مطبوعات مستقل و منتقد و روزنامه‌نگاران آزاده کشور، یک بار دیگر مسؤولان ارشد نظام را به بازخوانی و نقد و اصلاح نحوه‌ی مواجهه‌ی خود با مطبوعات فرا می‌خواند. تأمین فضای امن و آزاد برای اصحاب قلم و مطبوعات، خود عاملی مهم در بقاء نظام‌های سیاسی است. نظام‌های دموکراتیک، از همین منظر، حضور و فعالیت مطبوعات مستقل و منتقد را گرامی می‌دارند و به اشکالِ گوناگون مورد حمایت قرار می‌دهند؛ بالعکس، نظام‌های اقتدارگرا با ایجاد محدودیت و اعمال فشار و تهدید علیه مطبوعات منتقد و مخالف، ادامه‌ی بقاء و ماندگاری خویش را در ابهام قرار می‌دهند. گرامی‌داشت مطبوعات به مثابه رکن چهارم دموکراسی، شاخصه‌ای مهم برای اثبات ادعای مردمی بودن نظام است. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به مسؤولان ارشد نظام و متولیان مطبوعات نسبت به ادامه‌ی رفتارهای غیر دموکراتیک خود علیه جراید و روزنامه‌نگاران، زنهار می‌دهد و خواستار عذرخواهی از اهالی قلم و مطبوعات، اعاده‌ی حیثیت از ایشان، و تکریم و پاسداشت آزادی بیان و مطبوعات در ایران است.”

با توجه به چنین زمینه هایی است که به نظر می رسد برگزاری همایش یاد شده، بتواندتصویر دقیق تری ازوضعیت مطبوعات را ترسیم کند. تصویری که طی سال گذشته بیش ازپیش کدر وتاریک شده است.

انجمن دفاع ازآزادی بیان به عنوان یکی ازمعدود انجمن های تخصصی دفاع ازحقوق روزنامه نگاران درکنار انجمن صنفی روزنامه نگاران، بخصوص پس از آغازدوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، نقش فعالی در پیگیری موارد نقض قانون اساسی وحقوق بشر درارتباط با رسانه ها وروزنامه نگاران ایفا کرده است. آخرین اقدام این انجمن اعتراض به فیلتر کردن سایت بازتاب بود.

شمس الواعظین دراعتراض به این اقدام گفت: “انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایجاد هر گونه محدودیت در جریان تولید و توزیع اطلاعات را مغایر قانون اساسی و حقوق طبیعی ملت ایران و به ویژه این سیاست را با اصل نهم قانون اساسی مغایر می‌داند. وزارت ارشاد تحت عنوان سامان‌دهی قصد دارد آن دسته از سایت‌هایی را که با سیاست‌هایش سازگاری ندارند، با محدودیت، بستن و فیلترینگ مواجه سازد، اما دولت باید بداند که این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن، صرفا چهار سال مدیریت این عرصه را، آن هم در بعد اجرایی و نه راهبردی در اختیار دارد و باید پس از چهار سال گرایش و اراده‌ مردم از طریق انتخابات روشن شود.”