بودجه سلامت و آموزش و فرهنگ، نصف بودجه سپاه

نویسنده
فیروزه متین

» جزئیات سهم اشخاص و نهاد های خاص

درحالی که درآمدهای دولت نسبت به سال گذشته از محل فروش نفت نزدیک به۴۰ درصد کاهش یافته، سهم بودجه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در مقایسه با بودجه سال ۹۳، نزدیک به ۳۳ درصد رشد را نشان می دهد.

رسانه های خبری که پس از ارائه لایحه بودجه دولت روحانی به مجلس، از برخی جزئیات آن مطلع شده اند، علاوه بر انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش کلان بودجه امنیتی و نظامی، از افزایش بودجه نهاد هایی خاص، از جمله نهادهای تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی، موسسه مصباح یزدی و بنیاد متعلق به حداد عادل نیز خبر داده اند.

بر اساس این گزارش ها،براساس پیشنهاد دولت به مجلس ، بودجه صدا و سیما بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛بنیاد موسوم به “موسسه امام خمینی” که مصباح یزدی، رهبر فکری پایداری آنرا اداره می کند ۱۴ میلیارد تومان و تشکیلات حداد عادل به نام “بنیاد سعدی” نیز ۴ میلیارد تومان از دولت تدبیر و امید بودجه دریافت کرده اند.

در فهرست منتشر شده در رسانه ها، ارقام تخصیص یافته به برخی نهادها اینچنین است: “نهاد ریاست جمهوری ۱۱۱ میلیارد تومان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست حداد عادل ۱۱میلیارد و هشتصدمیلیون تومان، بنیاد ایران شناسی ۷۵۲ میلیون تومان، فرهنگستان هنر ۹۳۴ میلیون تومان، شورای نظارت بر صدا و سیما ۳میلیارد و دویست و بیست میلیون تومان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور۲۱ میلیارد تومان، مرکز مطالعات جهانی شدن ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان،مجلس شورای اسلامی ۴۸۰ میلیارد تومان، شورای نگهبان۸۰ میلیارد تومان، کمک به کشورهای هدف(حزب الله لبنان و حماس) ده هزار میلیارد تومان،سازمان بسیج ۸۸۵ میلیارد تومان،موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ریاست حسین خسروپناه ۸ میلیارد و هشتصد و هشتاد و ۵ میلیون تومان، بنیاد سعدی به ریاست غلامعلی حدادعادل ۴میلیارد تومان،موسسه امام خمینی به ریاست مصباح‌یزدی ۱۴ میلیارد و دویست و ۹۵ میلیون تومان و صداوسیما بیش از هزار میلیارد تومان”.

گفتنی ست، در این میان وجود بندی تحت عنوان “کمک ۱۰ هزار میلیاردی به کشورهای هدف” با بازتاب گسترده ای در میان کاربران شبکه های مجازی رو به رو شده و این پرسش را طرح کرده است که منظور از این کشورها چه بوده و چرا ایران موظف است در بودجه سنواتی خود رقمی کلان را برای کمک به آنها اختصاص دهد.

 افزایش بودجه ۳۵ درصدی وزارت اطلاعات و تخصیص رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان به این نهاد نیز با بازتاب گسترده ای همراه بوده است.
در همین حال، بودجه کل نظامی جمهوری اسلامی نیز ۳۲.۵ درصد افزایش داشته و از رقم ۲۱۲.۱۷۶.۲۷۲ میلیون ریال به ۲۸۱.۶۷۸.۱۷۰ ریال افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، بودجه نیروی انتظامی به ۵۴ هزار میلیارد تومان و بودجه سپاه پاسداران به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده اما سهم ارتش ایران از بودجه ۵۳ هزار میلیارد، یعنی به طور تقریبی یک سوم بودجه سپاه است.

همچنین در فهرست بودجه سپاه، سهم قرارگاه خاتم الانبیاء از بودجه عمومی کشور ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

انتشار این فهرست و رشد ۳۲ و نیم درصدی بودجه نهاد های نظامی و امنیتی در حالیست که حقوق و دستمزد شهروندان قرار است تنها ۱۴ درصد افزایش یابد و به همین دلیل دولت از هم اکنون وعده “سال سخت” به مردم داده است.

بودجه نهاد های اطلاعاتی و امنیتی و نظامی در سال ۹۴ در حالی افزایش یافته که سهم وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از زیربنایی ترین وزارتخانه ها تنها ۲۳ هزار میلیارد و سهم وزارت علوم ۱۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

در همین حال، بودجه یکی دیگر وزارتخانه های مهم یعنی وزارت کار و تامین اجتماعی نیز تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده که اگرچه نسبت به سال قبل افزایش یافته اما با توجه به بزرگ تر شدن مشکل بیکاری، مشخص نیست با این رقم، دولت چگونه قصد مهار نرخ بیکاری را دارد.

در گزارشی که رسانه ها از بودجه وزارت خانه ها منتشر کرده اند، مشخص شده که بودجه سلامت کشور، یعنی بودجه وزارت بهداشت، ۵ هزار میلیارد تومان یعنی یک ۳۵ ام بودجه سپاه است.

گفتنیست، در بودجه سال ۹۴، قیمت هر دلار ۲۸۵۰، هر بشکه نفت خام ۷۲ دلار و افزایش حقوق کارمندان ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است.

همچنین در بودجه دولت ۲۲۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت، ۱۶۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای، ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مسکن و یک هزار میلیارد تومان اشتغال در نظر گرفته شده است.

همچنین ۷۲ هزار میلیون تومان درآمدهای مالیاتی، ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمدهای گمرک، ۷۲ هزار میلیون تومان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۷۳ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های مالی ۳۱ هزار میلیارد تومان، اعتبار طرح‌های عمرانی ۴۸ هزار میلیارد تومان در بودجه نظر گرفته شده است.