نگرانی از سفر هیات فرانسوی به ایران

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از واکنش آمریکا

تری اتلاس

سفر هیات تجاری فرانسه به ایران منجر به ابراز نگرانی جان کری، وزیرخارجه آمریکا به همتای فرانسوی اش، لوران فابیوس، شد.

این هیات که شامل بیش از صد بازرگان برجسته است امروز با مقامات ارشد تجاری ایران گفتگو کردند و در مورد ایجاد فرصت های تجاری که بعد از آسان شدن تحریم ها بوجود آمده، مشورت کردند. این هیات شامل شرکت هایی از بخش انرژی، خودرو سازی، حمل و نقل، ارتباطات، بانک و محصولات آرایشی بود.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفت که پیام جان کری و سایر مقامات آمریکایی به این سفر هیات تجاری فرانسه این است که نباید زیاد “ امیدوار” باشند.

وی گفت: “ایران هنوز آماده تجارت نیست، زیرا برداشته شدن تحریم ها موقتی و محدود است.”

آمریکا و شرکایش در مذاکره با ایران به یک توافقنامه موقت رسیدند که در قبال متوقف شدن برنامه های اتمی ایران، بخشی از تحریم ها را بردارند. این توافق می تواند شش ماه دیگر تمدید شود تا زمانی که ایران بطور کامل برنامه های اتمی اش را متوقف کند و تحریم های بین المللی به پایان برسد.

 

موضعگیری ظریف

جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران امروز گفت که توافق نهایی باید شامل برداشته شدن همه تحریم ها باشد.

وی در دیدار با وزیر امورخارجه سوئد که به تهران آمده بود، گفت: “بخشی از این توافقنامه که انکار آن غیر ممکن است، برداشته شدن کامل تحریم هاست.”

در عین حال سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته سنا امروز گفت: “توافق نهایی که آنها قادر باشند به راحتی دوباره به توانایی اتمی خود بازگردند، آن توافقی نیست که من از آن حمایت کنم.”

حتی توافق موقت نیز منجر به جلب خیلی از کشورها نشد زیرا آمریکا هشدار داده بود که اکثر تحریم ها به قوت خود باقی است.

شرمن امروز گفت: “ما به آنها گفته ایم که کارهایی که می توانند انجام بدهند محدود است و ما می توانیم این شرکت ها را دنبال کنیم و تحریم کنیم. این شامل کشورهای دوست و دشمن می شود که تحریم ها را زیر پا گذاشته اند.”

وی گفت: “ما به این هیات ها گفته ایم که خودشان را برای روزی آماده کنند که توافق واقعی تصویب شود. ما به آنها گفتیم با این کار به حیثیت و اعتبار خود و شرکت خود لطمه می زنند.”

وی گفت: “اگر آنها به ایران بروند این به روحانی و دولتش فشار خواهد آورد تا با شش قدرت جهان به توافق اتمی برسند. رفتن این شرکت ها به ایران بر دولت این کشور تاثیر می گذارد، چون در میان مردم انتظار بهبود شرایط اقتصادی را ایجاد می کند که برآورده نشدنش به واکنش آنها می انجامد”.

منبع: بلومبرگ، ۴ فوریه