احمدی نژاد دانشگاه ندارد

نویسنده
مریم کاشانی

» آرزوهای ناکام رئیس جمهور سابق

بر اساس شواهد و قراین ناظران معتقدند پرونده دانشگاه ایرانیان، متعلق به محمود احمدی نژاد، بسته شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الااسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاه های ایران و عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: “ما به عنوان نماینده ولی فقیه اظهار نظری درباره مجوز و یا عدم مجوز دانشگاهی نمی‌کنیم اما مجوزهای لازم دانشگاه ایرانیان متاسفانه اخذ نشده است و در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شد که مقدمات آن کاملا طی نشده است.”

اوایل شهریور ماه نیز خبرگزاری راستگرای دانا، در گزارشی مدعی شد که شورای انقلاب فرهنگی تصمیم به انحلال دانشگاه ایرانیان گرفته است. این خبرگزاری نوشته بود: “اطلاعات جدید رسیده به خبرنگار ما حاکی از اینست که این موضوع در کمیسیون مربوطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و غیر قانونی بودن آن به تصویب رسیده که پیرو آن دستور انحلال این دانشگاه نیز صادر شده است. در همین رابطه مطلع شدیم که این تصمیم به صورت محرمانه به برخی مسئولان دانشگاه ایرانیان اعلام شده تا به دور از جنجال و ایجاد حاشیه موضوع ختم شود. همچنین اعلام شده که در صورت اصرار برای تاسیس و عدم همکاری لازم مسئله در صحن علنی شورا به بحث گذاشته خواهد شد و در آنجا تصمیم به صراحت و به صورتی علنی ابلاغ و اعلام خواهد شد.” گرچه این خبر چند روز بعد حذف شد، اما شایعه انحلال نهایی دانشگاه احمدی نژاد همچنان وجود داشت.

دانشگاه ایرانیان در واکنش به این شایعات، اطلاعیه ای منتشر کرد و در آن مدعی شد که اجازه تاسیس این دانشگاه قبلا در شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است. در این اطلاعیه آمده بود: “بطور کلی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تصویب در شورا با امضای رئیس شورا (رئیس جمهور) ابلاغ و رسما توسط دبیر و سخنگوی شورا اعلام، و در روزنامه رسمی کشور درج می گردد. بر این اساس اظهارات و مکاتبات دبیرخانه شورا یا اعضای آن، مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی محسوب نشده و دبیرخانه نقش اداری در ابلاغ مصوبات را دارد. همچنین بدیهی است هرگونه تصمیم جدید شورا در خصوص دانشگاه ایرانیان، مسیر فوق را طی خواهد نمود و تا آن زمان مصوبه قبلی به قوت خود باقی است.” در ادامه اطلاعیه نیز تاکید شده بود: “با توجه به کلیه موارد تشریح شده فوق، دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان، با قوت و قدرت نسبت به پیگیری برنامه های مصوب خود اقدام نموده و ظرف روزهای آینده، شرایط و ضوابط خود برای پذیرش دانشجو را اعلام خواهد نمود.”

البته پیش از این هم دانشگاه مزبور برای ثبت نام از دانشجویان تلاش کرده بود که نتیجه ای نداشت. چند ماه پیش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: “این دانشگاه همچنان غیرقانونی است، ما بارها اعلام کرده‌ایم که دانشگاه ایرانیان مجوزهای لازم برای جذب دانشجو و راه اندازی رشته‌های تحصیلی را ندارد.” در آن زمان دانشگاه ایرانیان در اطلاعیه ای ثبت نام از دانشجویان را آغاز کرد و مدعی بود که مجوزهای لازم را در اختیار دارد.

گفته می شود که اهمیت تاسیس دانشگاه برای احمدی نژاد به دلیل رقابت او با هاشمی رفسنجانی است. دانشگاه آزاد که در اختیار هوارداران هاشمی رفسنجانی قرار دارد، همواره الگویی برای تاسیس دانشگاه های دیگر بوده است.

احمدی نژاد خبر تاسیس دانشگاه خود را در آخرین گفتگوی تلوزیونی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی مطرح کرد. او با اعلام یک شماره حساب بانکی برای دریافت کمکهای مردمی، گفته بود: “پول این دانشگاه از آسمان می‌آید؛ البته من و همکارانم که این دانشگاه را تأسیس کردیم چیزی نداشتیم و به همین دلیل یک ساختمان موقتی از دولت برای این کار گرفتیم. البته مختصر کمک‌هایی از جاهای مختلف دریافت کردیم، اما تأسیس دانشگاه هزینه‌های فراوانی دارد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این دانشگاه را به دوش مردم بیاندازیم؛ از خدا خواستم راهی باز کند که همه مردم در این زمینه مشارکت کنند و دانشگاه برای کسی نباشد.”

بعدها مشخص شد که چگونه “از آسمان” این پولها به دانشگاه احمدی نژاد سرازیر شده بود. اولین جنجال در این زمینه چند هفته پس از آغاز به کار دولت روحانی بوجود آمد و مشخص شد که در آخرین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد او مبلغ شانزده میلیارد تومان از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاه مزبور واریز کرده است. چند روز بعد روابط عمومی این دانشگاه اعلام کرد که “در عین استحقاق قانونی” پول را به خزانه دولت بازگردانده است.

اما این همه جنجالی نبود که بر سر دانشگاه احمدی نژاد بوجود آمد. علاوه بر کشمکش هایی که با وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای صدور مجوز نهایی این دانشگاه وجود دارد، اخیرا خبر می رسد که ماجرای شانزده میلیارد تومان پیچیدگی های دیگری هم داشته است. روزنامه شرق در گزارشی که یازدهم شهریور منتشر کرد از قول فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات کشور نوشت: “۱۲مرداد ۹۲ این ۱۶میلیاردتومان از حساب دولتی به حسابی که افتتاح‌کنندگانش آقای دکتر احمدی‌نژاد و آقای بقایی بودند که به‌صورت ۵۰-۵۰ رفته بود. منتها آخر این حساب عنوان کرده بودند، تحت‌عنوان تامین سرمایه دانشگاه ایرانیان. در پرونده دانشگاه ایرانیان زمانی متوجه شدیم ۱۶میلیاردتومان  از وجوه دولتی به حسابی تحت‌عنوان حساب دانشگاه ایرانیان واریز شده که هنوز دانشگاه ایرانیان شکل حقوقی نداشته و فرآیند رسمی و حقوقی‌اش را طی نکرده بود. به همین‌دلیل از نظر مقررات بانکی به این نوع حساب‌ها، حساب کاملا شخصی می‌گویند.” او تاکید داشت: “اینکه می‌گویند تخلف دانشگاه ایرانیان منتفی شده، باز هم عرض می‌کنم، منتفی نشده و تخلف و رای نسبت به آقای احمدی‌نژاد که اعمال ماده ۲۴ بود، به قوت خود باقی است.”

 چند روز بعد خبر رسید که حمید بقایی، معاون سابق محمود احمدی نژاد و شریک حساب بانکی او از دادستان دیوان محاسبات به کمیسیون اصل نود شکایت کرده است. او طی نامه ای نوشته بود: “ مبنای پرداخت کمک نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان، مصوبه شماره ۱۰۶۶۱ هیات محترم دولت (که مطابق قانون، لازم‌الاجراست) می‌باشد و نه دستور رییس‌جمهور وقت، جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد.”

در بخش دیگری از این نامه آمده بود: “آقای شجاعی مختارند با هویت شخصی مصاحبه کنند و از هفت‌دولت هم آزادند که هرچه می‌خواهند بگویند؛ اما زمانی که با عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور مصاحبه کرده و در آن دیگران را آماج اتهامات بی‌اساس خود قرار می‌دهند، موضوع متفاوت خواهد بود؛ زیرا اینگونه سخنان نه فقط مورد سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان نظام قرار می‌گیرد، بلکه جنبه مجرمیت و سوءاستفاده از عنوان نیز پیدا می‌کند، لذا از جنابعالی تقاضا دارم درخصوص ایراد اتهام‌های کذب و سوءاستفاده از عنوان توسط آقای شجاعی، رسیدگی کرده و اقدام قانونی لازم را به عمل آورید.”