خطر اتمی ایران جدی است

نویسنده

» گزارشی از اوپینیونه

استفانو مانی

آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دومین بار در دوسال، در مورد برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی کرد. آژانس در آخرین قطعنامه خود ایران را متهم به جدی نگرفتن همکاری با بازرسان کرد. ایران اما اتهامات آنان را در مورد سایت هایی مثل پارچین، مجمتع نظامی که به احتمال زیاد آزمایش های اتمی در آنجا انجام شده است، رد می کند. گزارش آژانس ادعای ایران را رد می کند: اگر قصد ایران از برنامه های اتمی اش صلح آمیز نباشد، تا آنجا جلو رفته است که قادر است دستکم شش بمب اتم بسازد.

دراین قطعنامه آژانس خواستار دسترسی کامل و آزاد به سایت های اتمی ایران را دارد. اما پاسخ ایران برای مدت های طولانی است که چنین بوده است:علی سلطانیه سفیر ایران در آژانس می گوید که این قطعنامه کمکی به حل شدن مسئله اتمی نمی کند و آن را پیچیده تر می کند زیرا به سیاست آغشته شده است. این قطعنامه رسیدن به قله های همکاری را دشوار می کند. نمایندگان آژانس از گذشته درس نگرفته اند. هربار که قطعنامه ای صادر شده است، نتیجه برعکس بوده است. تصویب این قطعنامه کار آسانی نبود. آفریقای جنوبی و مصر بعنوان مثال خواستار تغییر متن شده بودند در نتیجه متن فعلی نسبت به متن قبلی که مورد تایید گروه 1+5 قرار گرفته بود،سختگیرانه نیست. رابرت وود، سفیر آمریکا در آژانس معتقد است که قطعنامه یک هشدار جدی برای ایران است: فشار سیاسی افزایش پیدا کرده است و شدیدتر هم می شود و انزوای ایران کامل تر می شود.

همین رفتار آمریکاست که دولت اسرائیل را دچار بحران کرده است که خود را مستقیما زیر تهدید برنامه های اتمی ایران می بیند. بنیامین ناتنیاهو قبلا نیز دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داده بود که خط قرمزی تعیین نکرده است و باید علاوه بر دیپلماسی باید در صورت شکست راهی برای گزینه نظامی در نظر بگیرد. نخست وزیر اسرائیل از باراک اوباما خواسته تا در آستانه نشست سالانه سازمان ملل، یک دیدار رودرو با هم داشته باشند. اما کاخ سفید این درخواست را رد کرده است. این دوره هم از هر زمانی بدتر است. به دلیل یک فیلم توهین آمیز به مقدسات، نیمی از دنیای اسلام به سفارتخانه های آمریکا حمله ور شده است و دولت اوباما نمی خواهد در این آتش بنزین بریزد.

اما با این کار متحد اسرائیلی اش را در یک خطر بزرگ قرار داده است. زیرا ایران نیز بر این موج ضد غربی سوار شده است. در تهران میلیون ها نفر در تظاهرات حکومتی علیه آمریکا شرکت کردند و “شیطان بزرگ” آمریکا و “شیطان کوچک” اسرائیل را هدف شعار های خود قرار دادند.

اوپینیونه، 15 سپتامبر