شرح

نویسنده
شهلا گروسی

بازتاب بازداشت پگاه آهنگرانی در جامعه ی خبری…

چرا پگاه آهنگرانی دستگیر شد ؟!

گزارش ها از ایران حاکی است که پگاه آهنگرانی، مستندساز و بازیگر ایرانی، بازداشت شده است

 

در حال حاضر، اعضای خانواده پگاه آهنگرانی حاضر به گفت و گو نیستند و مقام های قضایی ایران نیز هنوز بازداشت او را تایید نکرده اند اما به گفته منابع آگاه، خانم آهنگرانی از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده است.

از پگاه آهنگرانی در حال حاضر فیلم های “ورود آقایان ممنوع” (رامبد جوان) و “آقا یوسف” (علی رفیعی) روی پرده سینماهای ایران است.

پگاه آهنگرانی متولد ۱۳۶۳ در ایران است و اولین بار، با بازی در فیلم سینمایی “دختری با کفش های کتانی” (ساخته رسول صدرعاملی در سال ۱۳۷۷) توجه منتقدان را به خود جلب کرد.

او با همین فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره فیلم قاهره شد.

با گذشت روزها از اعلام ناپدید شدن و بازداشت پگاه آهنگرانی، هنرمند و بازیگر مردمی و حامی جنبش سبز، مردم حاضر در سینماهای تهران، وی را در سالن های سینما مورد تشویق و حمایت قرار دادند.

 همزمان حسین زمان، از هنرمندان و نویسندگان جنبش سبز، با انتشار یادداشتی در اعتراض به بازداشت پگاه، هشدار داده است که “اگر جامعه هنری در مقابل آن سکوت کند باید بزودی همچون قطعه هنرمندان در بهشت زهرا شاهد اوین هنرمندان نیز باشیم.”

رهبر یکی از حزب های بزرگ آلمان نیز، ضمن درخواست برای آزادی پگاه، از دولت آن کشور خواستار فشار بر دولت جمهوری اسلامی و طرد آن شد.

پس ازانتشار خبر دستگیری پگاه آهنگرانی از بازیگران سینمای ایران که موجی از اعتراض و انتقاد نسبت به بازداشت این هنرمند جوان از سوی علاقه مندان به عرصه هنر را در یر داشت، مردم نیز با اعتراضات مدنی خود در سالن های برخی از سینماهای تهران نسبت به بازداشت این هنرمند جوان و سبز اندیش معترض شدند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، طی چند روز گذشته پس از اتمام فیلم ها در برخی از سالن های سینمای تهران حاضرین در سالن با تشویق های مستمر خود و فریاد زدن نام پگاه آهنگرانی، اعتراض شان را نسبت به دستگیری این هنرمند جوان اعلام داشته و بدین طریق وی را حمایت و خواهان آزادی او شده اند.

در چند شب اخیر شب گذشته در برخی از سینماهای تهران از جمله ملت و پردیس پس از اتمام فیلم جمعیت حاضر در سالن علاوه بر تشویق این هنرمند در بند با فریاد زدن نام او اقدام به سر دادن شعار “مرگ بر دیکتاتور“ کرده و پس از آن سالن سینما را ترک نموده اند.

پگاه آهنگرانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از حامیان و فعالین ستاد تبلیغاتی میرحسین موسوی بود، شامگاه روز ۱۹ تیر ماه امسال توسط ۵ نفر که احتمالا از حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بودند در منزل شخصی‌اش دستگیر شده و هم اکنون نیز در اختیار نیروهای اطلاعت سپاه بوده و تحت بازجویی است.

پگاه آهنگرانی بازیگر و فرزند منیژه حکمت از کارگردانان ایرانی و جمشید آهنگرانی کارگردان فیلم های ” جوانمرد ” و ” شبیخون” است. وی در دو فیلم ” ورود آقایان ممنوع” به کارگردانی رامبد جوان و ” آقایوسف” به کارگردانی علی رفیعی نیز نقش آفرینی کرده است که این این دو فیلم هم اکنون در سینماهای تهران و شهرستان­ها در حال اکران می باشد.

 

 

اظهارات حسین زمان در باره آهنگرانی

در ادامه واکنش ها نسبت به بازداشت پگاه آهنگرانی، هنرمند حامی جنبش، حسین زمان، از نویسندگان و فعالان و هنرمندان کشور، طی یادداشتی که در صفحه فیس بوک خود منتشر ساخته، آورده است “پگاه آهنگرانی، دختر جوان هنرمندمان در زندان است تا به همه مردان هنرمند ما درس غیرت، شجاعت و از همه مهم تر درس هنر و هنرمندی بدهد. پگاه همان دختر جوانی است که با کمترین امکانات در مستند اخیر خود با مهارتی کامل نشان داد که چگونه مافیای قدرت و دشمنان هنر و هم آنان که دیروز قداره به دست به جان فیلم و سینما افتاده بودند امروز دوربین تزویر و ریا در دست گرفته اند و با آلت دست قرار دادن مشتی هنرمند نمای فرصت طلب بی اصالت در اندیشه حذف هنر متعهد و پرسشگر از صحنه می باشند.این قصه هنرمند ستیزی مدتهاست آغاز شده و اگر جامعه هنری در مقابل آن سکوت کند باید بزودی همچون قطعه هنرمندان در بهشت زهرا شاهد اوین هنرمندان نیز باشیم.”

 

حزب سبزهای آلمان: پگاه را آزاد کنید

همزمان کلاودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان با انتشار بیا‌نیه‌ای خواستار آزادی فوری پگاه آهنگرانی شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روت با اشاره به بازداشت ‌مریم مجد و مهناز محمدی از دولت آلمان و اتحادیه اروپا خواست با مسئولان ایرانی برخورد جدی کنند.

پگاه آهنگرانی قرار بود به دعوت دویچه‌وله به آلمان سفر کند تا در مورد بازیهای جام جهانی فوتبال زنان وب‌لاگ نویسی کند.

کلاودیا روت، رئیس ‌حزب سبزهای آلمان جمعه (۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر) با انتشار بیا‌نیه‌ای از بازداشت پگاه آهنگرانی به شدت انتقاد کرد و خواستار آزادی او شد.

در بیانیه رئیس حزب سبزهای آلمان آمده است: “مقامات امنیتی ایران بار دیگر یک زن جوان را آشکارا بدون دلیل بازداشت کردند تا در ضمن، از سفر او به آلمان هم جلوگیری کنند. پگاه آهنگرانی، بازیگر، مستندساز و وبلاگ‌نویس از سوی دویچه‌وله دعوت شده بود تا همراه بخش فارسی این فرستنده، در مورد فوتبال زنان وبلاگ‌نویسی کند.”

خانم روت در بیانیه‌ی خود نوشته است: “ظاهرا سانسور گسترده رسانه‌های ایران و فیلترینگ اینترنت انتظار صاحبان قدرت در ایران را برآورده نمی‌کند که اکنون تلاش می‌کنند با دستگیرهای مداوم و خفه کردن صدای فعالان رسانه‌ها و مطبوعات و فعالان حقوق زنان، آزادی بیان و اطلاع‌رسانی را بیش از بیش محدود کنند.”

به اعتقاد کلودیا روت، چنین مواردی نشانه “ناتوانی” دستگاه قضایی ایران است؛ دستگاه قضایی‌ای که به گفته‌ی وی، “در خدمت ایدئولوژی سیاسی، در مرزهای تعیین شده عمل می‌کند و قادر نیست برای بازداشت چهره‌های شناخته شده دلیل بیاورد، شهروندان تأثیرگذار و حقوق انسانی آنها را رعایت کند، اما با تاکید بر مستقل بودن خود، موجب مضحکه خود شده‌ است.”

رهبر حزب سبزهای آلمان همچنین خواستار مداخله جدی دولت آلمان در این زمینه شد و افزود: “ما از دولت آلمان انتظار داریم در ابتکار عمل تاز‌ه‌ای با همکاری اتحادیه اروپا، مسئولان ایرانی بازداشت پگاه آهنگرانی و سایر زنان فعال را آشکارا محکوم کنند، تحت تحریم بین‌المللی قرار داده و طرد کنند.”

 

 

انتقال پگاه آهنگرانی به زندان اوین

پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندساز سینمای ایران، به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پگاه آهنگرانی در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش، خبر از انتقال خود به زندان اوین داده است.

یکی از منابع نزدیک به خانوادهٔ پگاه آهنگرانی، به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «پگاه، دیروز در حالی که وضعیت روحی مناسبی نداشته در تماس تلفنی کوتاه با خانوادهٔ خود گفته است که او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.»

این در حالی است که به گفتهٔ این منبع آگاه «منیژه حکمت مادر پگاه آهنگرانی و جمشید آهنگرانی، پدر او، در نگرانی شدید از وضعیت فرزند خود به سر می‌برند.»

 

بازتاب دستگیری پگاه آهنگرانی در آلمان

هفته نامه آلمانی اشپیگل می نویسد :طبق اطلاعات این مجله پگاه آهنگرانی در زندان اوین بسر می برد.

پگاه آهنگرانی، هنرپیشه جوان ایران، (27 ساله) روز دهم جولای ناگهان ناپدید شد. طبق اطلاعات اشپیگل آهنگرانی از طرف ماموران جمهوری اسلامی دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

به نوشته اشپیگل پگاه آهنگرانی پس از چند روز بازداشت اواخر هفته گذشته اجازه یافت با مادرش تماس تلفنی برقرار کند .

او در این تماس با لحنی مضطرب و مشوش گفت نمی دانم کجا هستم و چرا دستگیر شده ام.

اشپیگل آهنگرانی را یکی از حامیان جنبش سبز توصیف می کند و می نویسد که وی به سرنوشت مریم مجد دچار شده است

مریم مجد، خبرنگار ورزشی و مدافع حقوق زنان، قصد داشت که از مسابقات جام جهانی فوتبال زنان در آلمان گزارش تهیه کند.

اما چند روز قبل از سفر به آلمان دستگیر شد و اکنون در زندان بسر می برد.پگاه آهنگرانی، قرار بود که به آلمان سفر کند و جام جهانی فوتبال زنان را برای شبکه خبری دویچه وله پوشش دهد.

در مورد علت دستگیری پگاه آهنگرانی هنوز اطلاعات موثقی در دست نیست. منیژه حکمت، مادر آهنگرانی و کارگردان معروف ایرانی، تاکنون در مورد علت و چگونگی دستگیری دخترش حاضر به گفت وگو با رسانه ها نشده است.

بعضی رسانه های داخل ایران مانند “آینده نیوز” و “انتخاب” گزارش دادند که در تماس های تلفنی که با منیژه حکمت داشته آند، وی با گفتن “فعلا حوصله ندارم” از هرگونه گفت وگو امتناع کرده است.

دستگیری پگاه آهنگرانی در چند روز گذشته در محافل خبرنگاران و سیاستمداران آلمان یکی از موضوعات  مطرح و مورد بحث بود.

یک نماینده پارلمان و وابسته به حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان  معتقد است که موج دستگیری های اخیر، ناشی از شدت یافتن اختلافات جناح های درون حکومت است. این نماینده پیش بینی می کند که در آینده و با نزدیک شدن انتخابات این فشارها باز هم افزایش خواهند یافت

علاوه برآن، کلاو دیا روت، رییس حزب سبزهای آلمان با انتشار اطلاعیه ای دستگیری های اخیر را محکوم کرد و خواهان آزادی هرچه زودتر  پگاه آهنگرانی و دیگر زندانیان سیاسی زن شد.

 

 

اظهارات سایت های ایرانی

در حالی که چندی قبل خبرها حاکی از آن بود که پگاه آهنگرانی از سفر به آلمان برای پوشش اخبار جام‌جهانی زنان بازمانده است اینک ابعاد تازه‌ای از ماجرای او و سابقه همکاری با خبرگزاری دویچه‌وله آلمان منتشر می‌شود.

سایت آتی‌نیوز نوشت: ارتباط با رسانه‌های خارجی کار دست بازیگر جوان سینمای ایران، پگاه آهنگرانی داد.

این درحالی است که 2 سال قبل وقتی این بازیگر برای پوشش اخبار جشنواره‌ای سینمایی راهی آلمان شده بود روزنامه‌ کیهان خطاب به پگاه آهنگرانی نوشت: «مواظب باشد وقتی به آلمان می‌رود وطن‌فروشی نکند.»

در حالی که رسانه‌های داخلی کمتر به این موضوع پرداخته‌اند از هفته گذشته سایت‌های اینترنتی خارجی و در راس آنها سایت خبرگزاری «دویچه‌وله» به انعکاس این ماجرا و کیفیت دستگیری این بازیگر پرداخته است.

دویچه‌وله درباره دستگیری پگاه آهنگرانی نوشته است؛ ساعت ۸ شب یکشنبه ۱۹ تیرماه، ۴ مرد و یک زن وارد خانه پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و فیلمساز، شده و او را به همراه یک سری از وسایلش با خود بردند. این اتفاق زمانی افتاده که وی در منزلش تنها بوده است. بنا برهمین اطلاعات، این بازیگر سینما تا شامگاه 22 تیرماه در اختیار ماموران بوده و سپس به نیروهای امنیتی تحویل شده است.

این درحالی است که منیژه حکمت، فیلمساز و مادر پگاه آهنگرانی، تا کنون درباره ناپدید شدن دخترش یا دستگیری او هیچگونه مصاحبه‌ای نکرده است.

یک منبع آگاه به دویچه وله گفته پگاه توانسته تماس کوتاهی با مادرش بگیرد و تنها به او گفته که نه می‌داند کجاست و نه می‌داند جرمش چیست؟

ماجرای پگاه آهنگرانی از چندین روز قبل آغاز شد، زمانی که زمزمه‌ها حاکی از آن شد که او برای پوشش اخبار جام جهانی زنان قرار است به آلمان برود و با دویچه‌وله آلمان همکاری کند. وی قرار بود از تاریخ ۴ تا ۱۲ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیرماه) مشاهدات خود را از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان در دویچه وله منتشر کند.

پگاه آهنگرانی درباره تبعات دعوتش به آلمان به دویچه‌وله گفته است: یک روز قبل از سفر به آلمان، از طرف وزارت اطلاعات با خانم آهنگرانی تماس گرفته شده و به او گفته شده که به فرودگاه نرود وگرنه در همانجا دستگیر خواهد شد. به همین دلیل وی از سفر به آلمان منصرف شد.

همکاری با رسانه‌های خارجی برای بازیگران و دیگر اصحاب رسانه در ایران مدتی است که بدون دردسر نبوده است. چندی پیش‌ «مریم مجد» عکاس ورزشی، نیز به گرفتاری پگاه آهنگرانی دچار شد. او نیز قرار بود برای عکاسی از بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان به آلمان برود، اما شب قبل از سفرش در منزل خود دستگیر شد.

البته دویچه‌وله درباره علت دستگیری پگاه آهنگرانی به نکته‌ای دیگر هم اشاره کرده است. این رسانه خارجی نوشته است : پگاه آهنگرانی در کنار بازیگری فیلم‌های مستند نیز می‌سازد. عنوان آخرین اثر او “ده‌‌نمکی‌ها” است که به زندگی مسعود ده‌نمکی، از رهبران حزب‌الله که اخیرا به فیلم‌سازی روآورده، می‌پردازد. این فیلم چند هفته پیش در تلویزیون فارسی‌ بی.‌بی.‌سی پخش شد. پگاه آهنگرانی به چند تن از دوستانش گفته بود که به این دلیل توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته است.

 

 

درباره پگاه آهنگرانی

نام اصلی: پگاه

نام خانوادگی اصلی: آهنگرانی فراهانی

تاریخ تولد: دوم مرداد 1363

محل تولد: اراک

تحصیلات ناتمام در هنرستان موسیقی، آشنایی با ساز ویلونسل

شروع فعالیت سینمایی با بازی در فیلم گربه آوازخوان (کامبوزیا پرتوی) در سال ۱۳۶۹

 

موفقیت ها

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم قاهره برای بازی در فیلم دختری با کفشهای کتانی.

دارنده تقدیرنامه برای بازی در فیلم دختری با کفشهای کتانی در جشنواره برلین.

برنده جایزه بهترین بازیگر از جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم دختری با کفشهای کتانی در سال ۱۳۷۸.

برنده جایزه بهترین بازیگر برای بازی در فیلم زندان زنان از جشنواره لوکارنو در سال ۱۳۸۰.

دارنده تقدیرنامه از جشنواره اجتماعی آبادان در سال ۱۳۸۰.

تقدیر برای ساخت فیلم تسند تماشاخانه در جشنواره فیلم اصفهان

 

والدین

جمشید آهنگرانی (پدر)- کارگردان سینما

مژگان حکمت (مادر)  -کارگردان، تهیه کننده و مدیر تولید در سینما ی ایران

 

 

فیلم شناسی

ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان، ۱۳۸۹)

آقا یوسف(دکتر علی رفیعی، 1389)

طبقه سوم (بیژن میرباقری، ۱۳۸۸)

راه آبی ابریشم (محمد بزرگ‌نیا، ۱۳۸۷)

زادبوم (ابوالحسن داوودی، ۱۳۸۷)

صداها (فرزاد موتمن، ۱۳۸۷)

آتش سبز (محمد رضا اصلانی، ۱۳۸۶)

خواب زمستانی (سیامک شایقی، ۱۳۸۶)

سه زن (منیژه حکمت، ۱۳۸۵)

خنگ آباد (مهدی اباسلط، ۱۳۸۴)

مکس (سامان مقدم، ۱۳۸۲)

روزگار ما (مستند، رخشان بنی اعتماد، ۱۳۸۰)

زندان زنان (منیژه حکمت، ۸۰ - ۱۳۷۹)

دختری با کفشهای کتانی (رسول صدرعاملی، ۱۳۷۷)

گربه آوازخوان (کامبوزیا پرتوی، ۱۳۶۹)

 

کارگردانی فیلم های مستند

1382- سیب – باهمکاری سیامک نصیری زیبا

1384- تماشاخانه.کارگردانی

۱۳۸۷ - محاکات غزاله علیزاده. کارگردانی و تدوین. دربارهٔ غزاله علیزاده.

۱۳۸۹ - ده نمکی ها.کارگردانی و نهیه کنندگی. درباره مسعود ده نمکی.

 

بازی در تئاتر

منهای دو به کارگردانی داوود رشیدی

متولد 1361 نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی پیام دهکردی