مدل های خودمانی ترافیک

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

اصولا یک کشور و یک گروه از مردم دو نوع ممکن است دموکرات باشند، یکی اینکه دموکرات به دنیا آمده باشند و بر اثر تصادف یا بحران یا جنگ یا هر چیز دیگری دموکراسی را زیر پا بگذارند، اما تا ته روح شان دموکرات باشند و هیچ راه دیگری را هم بلد نباشند. یکی دیگر این که زیر پوست شان همیشه یک دیکتاتور وجود داشته باشد و به زور و با انقلاب و فشار و این جور چیزها بخواهند دموکرات شوند. واقعیت این است که آمریکا اند دموکراسی است. حتی سیاستمداران احمق هم در این کشور دموکراتهای احمق هستند، اما دموکرات هستند. انتخابات آمریکا به خوشی و میمنت برگزار شد و دموکرات ها در انتخابات برنده شدند. بلافاصله بعد از پیروزی دموکرات ها جرج بوش به رئیس جدید مجلس نمایندگان زنگ زد و پیروزی را به او تبریک گفت و چند ساعت بعد هم دانلد رامسفیلد استعفا داد و کنار رفت تا بوش بتواند یک آدم میانه رو به جایش بگذارد. بسیار از این موضوع خوشنود شدیم و به نظر من پیروزی دموکرات ها در این انتخابات یک شانس بزرگ برای پیشرفت دموکراسی در ایران هم هست. لابد لازم است که دلایلی هم برای این موضوع ارائه داد:

اول: مهم ترین موضوع این است که اصولا حرکت بنیادگرایی اسلامی که احمدی نژاد دارد آن را رهبری می کند، فقط در صورتی در دنیا مورد استقبال قرار می گیرد و در داخل هم به یک چماق برای زدن توی سر نیروهای میانه رو تبدیل می شود که آمریکا در انحصار جمهوریخواهان باشد و اسرائیل هم در دست تندروها باشد. در غیر این صورت کسانی مثل احمدی نژاد و نصرالله چه نوع شکر( با کالری زیاد یا کم) می خواهند مصرف کنند؟

دوم: مهم ترین چیزی که در حال حاضر صلح جهانی را به خطر می اندازد، اختلاف بین اروپا و آمریکا و سایر دنیای آزاد است. علت اصلی این اختلافات هم سیاست های آمریکا در عراق است که دموکرات ها شدیدا روی آن مشکل دارند. و جنبش اسلام گرایی فاشیستی هم از همین اختلاف سوء استفاده می کند. با روی کار آمدن دموکرات ها این مساله نیز حل می شود.

سوم: اما، مساله اصلی در مورد ایران این است که با وجود قدرت گرفتن دموکرات ها در آمریکا، راه حل های نظامی و تند در برخورد با ایران منتفی می شود، و همین موضوع باعث می شود نیروهای تندرو هم در ایران قدرت شان را از دست بدهند، چون این نیروها فقط در صورتی قدرت دارند که ایران در شرایط جنگ و بحران قرار بگیرد.

چهارم: دموکرات ها در برخورد با ایران جدی و دقیق و حساب شده رفتار می کنند، و این موضوع به نفع اپوزیسیون سیاسی داخل و خارج کشور است.

خیلی جدی شدم؟ ببخشید. این چند روز که طنز روز را ننوشتم کمی اخلاقم خراب شده و دارم دچار انحرافات بی رویه و با رویه می شوم.

انتخابات شوراها و خبرگان

داریم می ریم که داشته باشیم. من فکر می کنم دومین ضربه بعد از قضیه انتخاب دموکرات ها در آمریکا به جناح راست در ایران انتخابات شوراها و خبرگان باشد. فهرست اصلی اصلاح طلبان در تهران بوسیله شورای نگهبان تائید شده است. اگر نشده بود هم مهم نبود. در هر حال باید در انتخابات شرکت کنیم و به کسی که کمتر مزخرف است رای دهیم، اگر خوب بود که چه بهتر. در همین راستا آرمین، طی یک اظهار نظر بسیار شگفت انگیز که چشم جهانیان را خیره کرد، گفت: « مهم ترین، مفیدترین و تنها راهبرد پیش رو رویکرد اصلاح طلبانه است.» آگاهان توضیح دادند که وقتی یک راه تنها راه است، دیگر چه اهمیتی دارد که مهم ترین و مفیدترین راه هم باشد؟ در هر حال وقتی جلوی پای ما یک « تنها راه» وجود دارد، یا باید به همان تنها راه برویم، یا کپه لالا بگذاریم و بخوابیم. من معتقد به اصول زیر در مورد انتخابات شوراها و خبرگان هستم:

اول: باید با مشت محکم توی دهان تحریم کنندگان انتخابات بزنیم. یکی از راههای منطقی و دموکراتیک این است که از همین امروز تا روز انتخابات دوایی چیزی توی غذای این چند نفر تحریم کننده موثر بریزیم و آنها را بیهوش کنیم و ببریم توی زیرزمینی جایی و اعلام کنیم که رفته اند شمال یا هائیتی برای گردش. وگرنه کیهان و بازتاب و غیره به هر نحو شده از زیر زبان تحریم کنندگان جمله تحریم را می کشند بیرون. البته اگر بشود به جای بیهوش کردن این افراد با یک برخورد منطقی بزنیم توی سرشان و آنها را بیهوش کنیم کم هزینه تر است.

دوم: در انتخابات شوراها و خبرگان باید به هر کسی که یک ذره از آن یکی بهتر است رای بدهیم و تلاش کنیم که به لیست واحد و مورد توافق برسیم. تا رای های جریان اصلاح طلب و میانه رو پخش نشود.

سوم: یک نفر جلوی جیغ و داد کردن آقای کروبی و یک نفر جلوی غش کردن آقای هاشمی و یک نفر جلوی گریه کردن آقای خاتمی و یک نفر جلوی داغ کردن بهزاد نبوی را در انتخابات بگیرد، من هم قول می دهم محکم جلوی دهن اکبر گنجی را بگیرم که حرف های بد بد نزند و فعلا فقط در مورد کانت و دکارت و هایدگر نطق کند.

چهارم: همه ملت حواس شان باشد که کسی روز رای گیری خواب نماند. پیروزی جناح اصلاح طلب و میانه رو در این انتخابات یک راه نجات کم هزینه کشور است.

دکتر جکیل شبها خوابش نمی برد

دکتر اینقدی نژاد، معروف به دکتر جکیل نصف شب در حالی که خوابش نمی آمد، برای دیدن تعدادی از مردم که به سروکولش بپرند، ساعت پنج و نیم صبح از خانه متواری و برای بازدید سرزده به دفتر ریاست جمهوری رفت. حالا ساعت پنج صبح ملت بدبخت آنجا چکار می کردند و چه می خواستند بماند. احمدی نژاد اعلام کرد که از این به بعد برای رفتن به خانه هم بصورت سرزده عمل خواهد کرد. دکتر محمود خوش قدم همچنین در حالی که یادش رفته بود که رئیس جمهور مملکت چه موجودی است، گفت: « آمار کنونی کشته شدگان کشورمان در خور این کشور نیست.» آگاهان کلمات زیر را برای جایگزینی در جمله فوق پیشنهاد کردند:

رئیس جمهور کنونی کشورمان در خور این کشور نیست

مجلس کنونی کشورمان در خور این کشور نیست

قوه قضائیه کنونی کشورمان در خور این کشور نیست

اپوزیسیون کنونی کشورمان در خور این کشور نیست

همچنین احمدی نژاد طی سخنانی گفت: « مردم به قوانین احترام بگذارند.» در پی بیان این جمله سقف محل سخنرانی پائین آمد و زلزله ای به قدرت شش در مقیاس ریشتر ارادان را لرزاند. مرکز ژئوپلیتیک دانشگاه تهران از رئیس جمهور خواست قبل از سخنرانی حتما با این سازمان هماهنگی های لازم را برای کاهش آسیب دبدگان ناشی از زلزله انجام دهد. همچنین یکی از آگاهان در پاسخ به رئیس جمهور گفت: « اگر راست می گی خودت به قانون احترام بگذار.»

مدل های خودمانی ترافیک

دکتر الفنون( دکترای ترافیک، آسفالت و تونل) گفت: « باید ترافیک را با مدل خودمان مدیریت کنیم.» در همین راستا مدل خودمانی ترافیک توسط گروه مشاوران ترافیکی رئیس جمهور اعلام شد:

اول: حق تقدم همیشه با آدم پیاده است.

دوم: در صورتی که دو خودرو با هم تصادف کنند، مقصر کسی است که سوار خودرو گرانتر است.

سوم: عبور خودرو از سمت چپ خیابان در هر حال ممنوع است. خودروهای سفارتخانه های خارجی فقط حق دارند از سمت چپ عبور کنند.

چهارم: در صورت تصادف دو اتومبیل از روبرو، مقصر زن بدحجابی است که از پیاده روی نزدیک به آن دو اتومبیل رد می شود.

پنجم: خیابان های اصلی شهر از ساعت چهار رصبح تا چهار صبح روز بعد خطوط ویژه اعلام می شود تا یک خودروی رئیس جمهور و 350 خودروی محافظانش بتوانند از خط ویژه استفاده کنند.

ششم: خودروهای شخصی حتی الامکان سعی کنند از خیابان های بیرون شهر برای رفت و آمد استفاده کنند.

هفتم: در صورتی که خیابان یا بزرگراه بند آمده باشد، خودروها موظفند براساس سیاست نظام حرکت کنند، یعنی هرکسی هرکاری خواست بکند.

موارد بعدی نیز بزودی اعلام می شود.

یک جمله حرف حساب

اصلا دلیل خاصی لازم نیست و هیچ توضیحی هم ضرورت ندارد. گاهی اوقات یک جمله آنقدر کامل و دقیق است که هیچ توضیحی لازم ندارد. داریوش همایون، بدون هیچ توضیحی یک جمله درخشان و دقیق و کامل را برای بیان وضع سیاست در ایران بیان کرد و گفت: « تا سیاسی کاران ایرانی پاسداری گذشته های خود را نخستین تکلیف خویش می شمارند از آنان به عنوان نیروهای سیاسی نمی توان نام برد.»

کیهان، اسرائیل و انگلیس

روزنامه معتبر، پرتیراژ، عزیز، مهم، بی نظیر و طرفدار حقیقت کیهان طی مقاله ای که در مورد وب سایت روز نوشت، اعلام کرد که این وب سایت به دلیل اینکه حامیان مالی اطلاعاتی انگلیسی از آن ناراضی بودند تعطیل شده است. ظاهرا خبرنگار مخفی این روزنامه در اسرائیل، این خبر قلابی را به شریعتمداری انداخته است. ضمن تائید خبر ویژه کیهان لابد روز آنلاین تعطیل است و مطالبی که همین الان دارید می خوانید در حقیقت در جای دیگری منتشر شده است. بعدا اطلاعات دقیق تر در این مورد به اطلاع خوانندگان روزآنلاین می رسد.