بهاره هدایت: نوروز در زندانم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اوین در مرخصی، زندانیان سیاسی در سلول

بهاره هدایت، مسوول کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، پس از 72 روز موفق به ملاقات حضوری با همسرش شد.امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، در مصاحبه با “روز” ضمن اعلام این خبر گفت: “روحیه همسرم بسیار خوب بود.”

احمدیان با ذکر این نکته که همسرش لاغر شده است، گفت: “خانم هدایت گفت که با وضعیت فعلی امیدی به آزادی وی تا شب عید نیست، زیرا بخش اداری دادگاه انقلاب تنها تا پایان همین هفته، مشغول به کار است و پس از آن تا 10 فروردین، این دادگاه تعطیل است.”

گفتنی است بهاره هدایت، سال گذشته نیز سال نو را در زندان اوین بود. علت بازداشت بهاره هدایت در سال گذشته ـ به همراه دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم – برپایی سفره هفت سین در مقابل زندان اوین بود.

همسر بهاره هدایت همچنین به “روز” گفت: “علی رغم پایان بازجویی ها از بهاره هدایت، هنوز هیچ پرونده ای از او در دادگاه انقلاب موجود نیست و وکیل هم نتوانسته وکالت‌اش را در پرونده به ثبت برساند.”

امین احمدیان افزود: “با اینکه وضعیت بقیه‌ی اعضای تحکیم وحدت تا حدودی روشن‌تر شده، ولی تاکنون وضعیت پرونده‌ی همسر من، مبهم است.”

احمدیان با اعلام اینکه همسرش با لیلی فرهادپور که روز شنبه آزاد شد، هم سلول بوده، گفت: “امیدواریم شرایط به گونه ای فراهم شود که همسرم برای تعطیلات نوروز بتواند در کنار خانواده خود باشد.”

احمدیان هم چنان با اعلام خبر ملاقات خود بادادستان تهران، این ملاقات را مفید و برخورد دادستان را مناسب توصیف کرد.

بهاره هدایت فعال دانشجویی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. دادستان تهران برای بهاره هدایت ۱۶ مورد اتهامی  برشمرده که آن را شخصا به وی تفهیم کرده است.

خانواده میلاد اسدی، دیگر عضو زندانی دفتر تحکیم هم هفته گذشته موفق به ملاقات با وی شدند.

آن گونه که یکی از نزدیکان اسدی به “روز” گفت میلاد اسدی همچنان روحیه مناسب خود را در زندان حفظ کرده است. 

خانواده این عضو بازداشتی دفتر تحکیم، که پیش از 16 آذر بازداشت شده است، در تلاش اند تا امکان مرخصی یا تبدیل قرار بازداشت این فعال دانشجویی با قرار وثیقه را فراهم سازند.

 

دانشگاه شریف: ممنوع الملاقات بودن تارا سپهری فر

تارا سپهری فز، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف همچنان در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین نگهداری می شود.

یکی از نزدیکان تارا سپهری فر با اعلام این مطلب به “روز” گفت: “در این مدت خانواده تارا با وجود مراجعات مکرر به زندان اوین و دادستانی، موفق به کسب هیچ گونه اطلاعی از وضعیت فرزندشان نشده اند و هیچ گونه اطلاعی نیز درباره اتهامات احتمالی ودلایل بازداشت به آن ها اعلام نشده و تنها به آن ها گفته شده که تارا سپهری فر ممنوع الملاقات است.”

عدم صدور مجوز ملاقات برای خانواده سپهری فر، باعث نگرانی این خانواده شده است. برخی از دوستان سپهری فر نیز  نگران اعمال فشارهای غیرقانونی بر وی، برای اخذ اعتراف و تعطیل کردن انجمن اسلامی دانشگاه شریف هستند.

هفته گذشته، 2000 تن از دانشجویان دانشگاه شریف، با نگارش نامه ای به رییس این دانشگاه، خواستار مشخص شدن وضعیت سپهری فر و دو دانشجوی دربند دیگر این دانشگاه ـ کوهیار گودرزی و مهدی کلاری ـ شده بودند.

گفتنی است ماموران امنیتی روز 21 بهمن، برای بازداشت سپهری فر به منزل وی مراجعه کردند اما به دلیل عدم حضور وی، موفق به بازداشتش نشدند. این فعال دانشجویی پس از اطلاع یافتن از حضور ماموران امنیتی، داوطلبانه به دفتر پیگیری وزارت طالعات مراجعه کرد که در آن جا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 

دانشگاه مازندران:احضار دانشجویان معترض

آن گونه که منابع خبری نزدیک به دانشجویان دانشگاه علوم پایه مازندران اعلام کرده اند، حدود پانزده نفر از دانشجویان این دانشکده برای چندمین بار در طول سال اخیر به کمیته ی انضباطی احضار شده اند. حراست و کمیته ی انضباطی این دانشگاه تاکنون دلیلی برای این احضارها اعلام نکرده اند.

مصطفی طورانداز، امیر حیدری، آتنا درزی نژاد، هادی نژادعینی، علیرضا سلطان کریمی، وحیده یاسی، الهام رضاپور، احسان قره خانی، شهاب معافی، آلاله صدرایی شورمستی، مجتبی عابد و علیرضا فلاح دانشجویانی هستند که بدون اعلام اتهام، در موج اخیر بازداشت ها به کمیته ی انضباطی احضار شده اند.

در هفته های گذشته نیز آلاله صدرایی و بهاره ابراهیمی از دانشجویان این دانشکده بارها احضار شده و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته بودند.

این فشارها در حالی بر دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران وارد می شود که دانشجویان دانشکده های علوم انسانی و حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه و همچنین دانشجویان نزدیک به انجمن اسلامی دانشجویان، منتظر اعلام رای دادگاه تجدید نظر استان مازندران در مورد احکام قضایی خود هستند.

 

دانشگاه خواجه نصیر: درخت کاری برای دانشجویان دربند

در روز 17 اسفند دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در حرکتی نمادین، به امید باروری درخت آزادی در جامعه ایران، سه درخت زیتون و کاج و بادام ( درخت صلح و استقامت و باروری) را به امید آزادی میلاد اسدی، سیهل محمدی وعلی پرویز و دیگر دوستان دربندشان کاشتند.

گفتنی است در ادامه این حرکت، دانشجویان با در دست داشتن عکس هایی از همکلاسی های دربند خویش در محوطه دانشگاه به خواندن سرود یاردبستانی پرداختند و آرزو کردند که در آستانه ی سال جدید تمامی زندانیان سیاسی به آغوش خانواده هایشان باز گردند.

 

بی خبری از حجت منتظری و محمدرضا لطفی

با گذشت ده روز از بازداشت حجت منتظری هنور هیچ نهادی در مورد اتهام و محل نگهداری این فعال سابق دانشجویی پاسخگو نیست.

سمیه فرید همسر حجت منتظری با اشاره به مراجعات مکرری که پس از بازداشت همسرش به نهادهای مختلف در تهران و کرج داشته است، به ادوارنیوز گفت: “علی رغم مراجعه مکرر به زندان اوین و دادگاه انقلاب مسولان با اعلام اینکه نام او ثبت نشده از پاسخ به خانواده در مورد اتهام و محل نگهداری او سریاز می زنند”.

همسر این فعال سابق دانشجویی همچنین گفت: “با توجه به اینکه طی سالهای اخیر همسرم هیچ فعالیت سیاسی نداشته است دلیل بازداشت او توسط نیروهای امنیتی را نمی دانم و بی خبری از وضعیت وی نیز موجب نگرانی اعضای خانواده شده است”.

وی افزود: “امیدوارم مسئولان ذی ربط زمینه آزادی همسرم را تا پیش از تعطیلات سال نو فراهم کنند و یا لااقل امکان ملاقات با او را به وجود آورند”.

منتظری روز سیزده اسفند ماه در پی تفتیش منزل شخصی اش توسط ماموران به مکان نامعلومی منتقل شد و از آن تاریخ تا کنون تنها یک بار در تماس کوتاهی از سلامتی خود خبر داده است.

همچنین مکان و علت بازداشت محمد رضا لطفی یزدی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد که بیش از ۱۰ روز پیش در هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری اش بازداشت شده بود، همچنان مشخص نیست. یکی از نزدیکان این فعال دانشجویی اعلام کرده است که  پیگیری های آنها در روزهای گذشته بی نتیجه بوده وهیچ نهادی در شهرمشهد مسئولیت بازداشت وی را به عهده نگرفته است. تنها به آنها گفته شده محمد رضا به تهران منتقل شده است.

گفتنی است بیش از ۱۰  روزپیش افرادی که خود را ماموران وزارت اطلاعات از تهران معرفی کردند، با اتهام جاسوسی این فعال دانشجویی را در خانه پدری در مشهد بازداشت کردند.

به گفته دوستان نزدیک وی، محمد رضا لطفی یزدی در آستانه ازدواج قرار داشت و پس از آزادی از بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد درچند ماه گذشته هیچ گونه فعالیت دانشجویی و یا حقوق بشری نداشته است

 

دانشگاه بیرجند: بازداشت مجدد فعالان دانشجویی

علی سپندار، بهزاد پروین، امین استادی و میلاد گاراژیان اعضای شورای مرکزی و عمومی انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند هفته پیش و برای دومین بار در ماههای پس از انتخابات بازداشت و به بازداشتگاه نامعلومی در شهر بیرجند منتقل شدند.

 یکی از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه، ضمن اعلام این مطلب به “روز” گفت که چهار دانشجوی یاد شده عضو انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند، در تیرماه نیز نزدیک به یک ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات بیرجند زندانی بودند.

 بازداشت مجدد این ۴ دانشجوی دانشگاه بیرجند در حالی در روزهای پایانی سال صورت میگیرد که هنوز پرونده قضایی این دانشجویان در جریان است و این دانشجویان پس از آزادی در مرداد ماه هیچ فعالیت سیاسی و دانشجویی نداشته اند.  دوستان و خانواده این دانشجویان از علت بازداشت آنان و وضعیت فعلی آنان هیچ اطلاعی ندارند.

این دانشجویان همگی از فعالان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در مشهد و بیرجند بودند. در پی بازداشت علی سپندار، بهزاد پروین، امین استادی و میلاد گاراژیان دانشجویان دانشگاه بیرجند در اطلاعیه هایی خواستار آزادی همکلاسی هایشان شده و گفته اند در صورت ادامه بازداشت آنها در صحن دانشگاه بیرجند تحصن و تجمع خواهند نمود.

 

دانشگاه بوعلی: شکنجه یک دانشجو برای اعتراف

مادر محسن عبدی پس از اولین ملاقات با پسرش از فشار و شکنجه او برای انجام اعترافات دروغین خبر داد.

به گزارش هرانا، محسن عبدی دانشجوی رشته باستان شناسی بوعلی سینای همدان که پس از وقایع روز عاشورا در تهران بازداشت شده است در اولین ملاقات با مادرش از شکنجه های جسمی برای اعتراف به شرکت در “ اغتشاشات” خبر داد.

این دانشجویی زندانی که هم اکنون در بند عمومی زندان اوین نگهداری می شود، جهت تفهیم اتهام و بازپرسی به دادسرای داخل زندان اوین منتقل شده است. وکیل او، محمد اولیایی فر هم که خود به تازگی بازداشت شده به دلیل وجود این دادسرا در زندان موفق به پیگیری پرونده وی نشده بود.

دادگاه این دانشجوی در بند بر اساس اعلام قبلی می بایست امروز برگزار میشد که به دلایل نامعلومی از برگزاری دادگاه ممانعت شده است.