به هسته گزینش مراجعه کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» منع تحصیل چهار فعال دانشجویی کُرد

در آخرین نمونه از محرومیت دانشجویان ایرانی از تحصیل،  چهار فعال دانشجویی کُرد از حق ادامه تحصیل در سطوح عالی محروم شدند. بر اساس نامه سرگشاده  این دانشجویان، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون هیچ پاسخی به این چهار فعال محروم از تحصیل نداده اند و آنها همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

در همین راستا سخنگوی جمعیت مبازه با تبعیض تحصیلی، در مصاحبه با روز محرومیت از تحصیل دانشجویان ایرانی را ناشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می داند و با استناد به آمارهای این سازمان می گوید  تعداد دانشجویان کُرد محروم از تحصیل،  نسبت به سایر گروه هایی که از این حق محروم شده اند کمتر است.

 

اسمی با این مشخصات وجود ندارد

محمد صالح ایومن، وحید بهرامی، آرش صالح و دلیر اسکندری چهار فعال دانشجویی کُرد هستند که در نامه­ای سرگشاده که نسخه­ای از آن در اختیار روز قرار گرفته، خبر از محرومیت از تحصیل و بی نتیجه ماندن تلاش های شش ماهه خود در این خصوص داده اند.

این چهار دانشجو در نامه خود نوشته اند که امسال نیز مانند سالیان پیش تعدادی از دانشجویان کُرد داوطلب آزمون کارشناسی ارشد جهت ادامه تحصیلات با مشکل روبرو شدند.

آنها در توضیح این مشکلات گفته اند: “این دانشجویان به هنگام دریافت کارنامه آزمون دولتی وآزاد به جای دریافت کارنامه با عبارتهایی جالب از قبیل عدم وجود کارنامه برای داوطلبی با آن مشخصات در سایت دانشگاه آزاد و یا درخواست حضور درتاریخ 9 خرداد 1389 در هسته مرکزی گزینش دانشجو  واقع در سازمان سنجش کشور مواجه شدند که علیرغم گذشت 6 ماه از مراجعه ایشان به این هسته، تاکنون هیچگونه جوابی به این افراد داده نشده وآنها همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.”

دانشجویان مذکور به دنبال بروز این مشکل در نامه­ای به وزیر علوم، ضمن درخواست رفع بلاتکلیفی، با تاکید بر این حق قانونی، تصمیم قاطع خود را در پیگیری این موضوع از تمامی مجاری ممکن اعلام کرده اند.

در این نامه که خطاب به کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته شده، این چهار فعال دانشجویی اعلام کرده اند که همزمان با در خواست سایت سازمان سنجش به هسته گزینش این سازمان مراجعه کرده و در آنجا با برگه ای حاوی سئوالاتی در مورد اعتقادات و فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و دانشجویی، مشابه بازجویی های معمول نهادهای امنیتی، مواجه گردیده اند.

آنها در نامه خود که رونوشت آنرا به ریاست مجلس شورای اسلامی، فراکسیون نمایندگان کرد مجلس و نمایندگان شهرستانهای سنندج و مریوان نیز فرستاده اند نوشته اند: “این درحالیست که چند سالی است مقامات عالیه کشور در سطوح مختلف در تکذیب و انکار وجود پدیده دانشجوی ستاره دار و ممنوعیت ادامه تحصیل فعالین دانشجویی اهتمام جدی داشته اند و این تناقض در اعمال و اقوال بسی تامل برانگیز می نماید.”

اشاره این نامه به سخنان محمود احمدی نژاد و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی در مورد انکار موضوع محرومیت از تحصیل دانشجویان ایرانی است. محمود احمدی نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی، در جریان مناظره های  تلویزیونی قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم، صراحتا موضوع دانشجویان “ستاره دار” را انکار کرده  بود؛ موضوعی که با واکنش شدید و اعتراض خیابانی جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل روبرو شد.

این چهار فعال دانشجویی در پایان نامه خود به کامران دانشجو که در تاریخ 10 آبان 89 از سوی وزارت علوم دریافت شده، با محفوظ دانستن  حق پیگیری این امر از تمامی مجاری قانونی در صورت عدم رسیدگی تا حصول نتیجه، خواستار “اقدام عاجل” جهت روشن شدن وضعیت خود شده اند.

 

حق تحصیل، خواست جنبش دانشجویی

 صفورا الیاسی، سخنگوی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، در مصاحبه با روز در این مورد می گوید: “هر چند سابقه محرومیت از تحصیل دانشجویان کرد و دیگر اقلیت های قومی مذهبی در ایران تاریخی طولانی دارد، اما با توجه به آمارهایی که تا کنون جمعیت ما از دانشجویان محروم توانسته جمع آوری کند، تعداد دانشجویان کُرد محروم از تحصیل خیلی کم بوده است.”

او دلیل این امر را “اطلاع رسانی ضعیف” می داند و ابراز امیدواری می کند که دانشجویان محروم از تحصیل کُرد در آینده با ارائه مستندات اقدام به ثبت اسامی خود در لیست دانشجویان محروم از تحصیل ایرانی کنند.

به عقیده خانم الیاسی “تبعیض تحصیلی از آنجا ناشی می شود که طبق اصل صریح مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاندین نظام حق ادامه تحصیل ندارند و آراء هسته گزینش وزارت علوم نیز در این باب، اساسأ غیر قابل تردید تلقی می گردد.”

سخنگوی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، می افزاید: “حاکمیت در این سالها، ثابت نموده که قبل از هر چیزی بر مبنای اصل گزینش استوار است و جدی ترین و حیاتی ترین سیاست و راهبرد آن، طرد و حذف عناصر متفاوت و ناهمسان با اصول و ضوابط ایدئولوژیک خود، در درون نظام آموزشی ایران می باشد.”

صفورا الیاسی در پایان می گوید: “هدف تشکل ما برای تلاش برای رفع تبعیض تحصیلی عاری از هر نژاد و مذهب و قوم است؛ چرا که این حق، از حقوق بنیادین حقوق بشر است.”

بر طبق بند 1 ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر “هر کس حق تحصیل دارد. تحصیل دست کم در مقطع ابتدایی و پایه، باید رایگان باشد. تحصیل ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای باید در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش عالی باید بر اساس استحقاق، به یکسان در دسترس همه باشد.”

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در ایران، امسال به مناسبت روز دانشجو، در بیانیه ای با تاکید بر خواسته­های جنبش دانشجویی ایران، نوشته است: “حق تحصیل، بی تردید عمومی ترین خواست جنبش دانشجوئی است و همچنین فرصت خوبی برای اتحاد عمل همه گروههای متکثر دانشجوئی، حول خواستی اساسی و مشترک می باشد. حل مسئله محرومین از تحصیل، بی تردید در گرو درک این ضرورت و هم اندیشی و کنش جمعی همه محرومین از تحصیل برای کسب حقوق اولیه خویش می باشد.”

شورای دفاع از حق تحصیل نیز امسال در بیانیه خود به مناسب 16 آذر نوشت: “باز در آستانه ی ۱۶ آذری دیگر، یاران ستاره دار ما ضیاء نبوی، شیوا نظرآهاری، مجید دری و مهدیه گلرو و دیگران تنها به جرم پرده بر افکندن از حذف سازمان یافته دانشجویان منتقد از دانشگاه ها -به پشتوانه ی مصوبات مخالف قانون اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی- به زندانهای طولانی مدت محکوم شده اند و گاه افزون بر آن شاهد صدور احکام بی سابقۀ حبس در تبعید و آوارگی در زندانهایی دور از زادگاه و خانواده های خود بوده اند. و چه پر افتخارند در این میانه خانواده های ستاره های فروزنده ی در بند این شب رو به انتها که در تحمل هزینه ی آزادی خواهی فرزندانشان در کنار آنها ایستاده اند.”

پیش از آنها مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان در ایران، در پیامی به مناسب روز دانشجو، به تشدید روند ستاره دار کردن دانشجویان و محروم کردن آنها از تحصیل در دولت نهم اشاره کرد وعده داد: “روزی در همین نزدیکی ها شاهد تحصیلات آکادمیک آزاد خواهیم بود که همه ی جوانان با هر سلیقه ای را در دل خود جای دهد.”

 

سرگردان در پیچ و خم های اداری

محمد صالح ایومن، وحید بهرامی، آرش صالح و دلیر اسکندری، اینک بعد از یک ماه از تاریخ وصول تقاضایشان از سوی وزارت علوم، در نامه سرگشاده خود تاکید کرده اند که درخواست آنها در پیچ وخم های اداری سرگردان است.

آنطور که در نامه سرگشاده این چهار تن آمده است، آنها از فعالین دانشجویی واز مسئولین سابق اتحادیه ی دمکراتیک دانشجویان کُرد بود اند.

اتحادیه­ی دمکراتیک دانشجویان کُرد،  یک تشکل دانشجویی است که در طول سالهای گذشته در عرصه دانشگاه فعالیت کرده است. به گفته­ی مسولان این تشکل دانشجویی، کارکرد اصلی  این تشکل، نه حضور در عرصه‌ی سیاست و تلاش جهت ورود به قدرت، بلکه تقویت جامعه‌ی مدنی، حرکت به سوی دمکراسی و توانمندسازی دانشجویان کُرد برای مشارکت فعال و مؤثر در جامعه و به ویژه عرصه‌ی دانشگاه‌ است.

بسیاری از اعضای این اتحادیه در طول سالهای گذشته به دفعات بازداشت شده اند که در آخرین نمونه آن می توان به بازداشت فله­ ای برخی اعضای اصلی این نهاد دانشجویی ضمن برگزاری مراسم دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در سنندج  اشاره کرد.

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، در آخرین بیانیه خود که روز 15 آذرماه جاری، یک روز قبل از روز دانشجو در ایران منتشر شد، نوشته بود: “ما ضمن محکوم نمودن دوباره استبداد سیاسی ـ عقیدتی حاکم بر فضای دانشگاه ها و جامعه و محکوم نمودن موج اخیر بازداشت ها و اخراج و تهدید دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالین حقوق بشری و فعالان سیاسی- مدنی، خواهان هم گرایی وهم صدایی بیش از پیش در صفوف تمامی آزادیخواهان و مدافعان حق تعین سرنوشت، جهت نیل به آزادی های بلند انسانی مان هستیم.”