تحریم ها با انتخابات تغییر نمی‌کند

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از دورنمای فشارهای جهانی

اقتصادهای آسیا امسال برای تامین نیازهای انرژی خود کمتر به نفت ایران اتکا کردند. رشد اقتصاد هند به میزان قابل توجهی کاهش یافته که بخشی از آن به خاطر دشوارتر شدن شرایط بازار اعتبارات و گرایش کم مصرف‌کنندگان بوده است. در مورد چین نیز، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول پایین‌تر از حد انتظار بود که معنای آن تقاضای نفت کمتر از جانب بزرگترین مشتریان کنونی ایران است. ایرانیان در ماه ژوئن برای تعیین جانشین محمود احمدی‌نژاد پای صندوق‌های رای خواهند رفت. اقتصاد ایران که شرایط بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارد، محوری‌ترین بخش کمپین انتخاباتی نامزدهاست، هرچند که بعید به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از آنها شانس تغییر شرایط را داشته باشند.

واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل بیش از 30 درصد نسبت به ماه مارس کاهش یافته است. با شدیدتر شدن تحریم‌ها علیه ایران، دولت هند ترجیح می‌دهد نفت مورد نیاز خود را از ونزوئلا و همچنین از عراق و عمان تامین کند. رشد اقتصادی هند کاهش یافته، اما دولت این کشور در ماه سپتامبر از رشته‌ اقداماتی برای بالا بردن رشد اقتصادی در سال آینده سخن گفت. همچنین با پایین آمدن تولید ناخالص داخلی چین، تقاضا برای نفت خام ایران کاهش یافته است. واردات نفت این کشور از ایران در ماه آوریل 4 درصد نسبت به سال قبل کم شده است.

شورای نگهبان ایران هفته گذشته صلاحیت هشت نفر از بیش از 650 نفر را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تایید کرد. واحد پول ایران در دو سال گذشته 80 درصد از ارزش خود را از دست داده و صادرات نفت سال پیش 50 درصد کاهش یافته است. هفته گذشته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، با تمرکز بر صادرات نفت، تصویب کرد. چین و هند از جمله خریداران نفت ایران به شمار می‌آیند که با استفاده از کاهش وارادات نفتی، به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا هستند. اگر این قطعنامه تصویب شود، مجلس خواهان کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ دیگر برای اعطای معافیت است. اد رویس، رئیس این کمیته گفته است، نبود درآمد نفتی برای ایران یعنی نداشتن پول برای ایجاد مشکل.

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران امسال منقبض خواهد شد. حداقل نیمی از نامزدهای تایید صلاحیت شده، هفته گذشته را به گفتگو در باره اصلاح اقتصادی اختصاص دادند. علی‌اکبر ولایتی وزیر اسبق امورخارجه ایران و مشاور رهبر گفت، تورم بالا غیرقابل قبول است. باقر قالیباف شهردار تهران نیز به نوبه خود گفت، او اقتصاد ایران را به کلی از نفت دور خواهد کرد.

صادرات نفت حدود 80 درصد از درآمد صادرات و نیمی از درآمد دولت را تامین می‌کند. صادرات نفت ایران در سال 2012 هنوز از بیشترین‌ها در جهان بود اما پس از آن به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا ارقام این صادرات کاهش یافت. در صورت تصویب تمهیدات اخیر مجلس آمریکا، میزان صادرات در سال‌های آینده از این هم کمتر خواهد شد.

بیشتر نامزدهای انتخاباتی از متحدان نزدیکان رهبر هستند و به رغم لحن تبلیغاتشان بعید به نظر می‌رسد برای کاهش تحریم‌ها با جامعه بین‌المللی سازش کنند. وزارت امورخارجه آمریکا هفته گذشته گفت، گزارش اخیر آژانس در رابطه برنامه هسته‌ای ایران نشان از نافرجامی دارد و به نظر نمی‌رسد انتخابات ایران تغییر چندانی ایجاد کند.

منبع: کریستین ساینس مانیتور - 27 مه