کالاها گران و کمیاب شدند

نویسنده


آرش معتمد

علیرغم وعده های قبلی دولت مبنی بر کنترل بازار و عرضه متناسب مایحتاج مورد نیاز مردم در ماه رمضان، باز هم در این روزها که با ایام بازگشائی مدارس و دانشگاه ها همزمان است، قیمت اقلام مورد نیاز مردم به نحو کم سابقه ای افزایش یافت.

در آستانه آغاز ماه رمضان نتیجه بررسی های میدانی حاکی از افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم در سطح شهر تهران است.

در همین ارتباط با وجود وعده های مسوولان ذیربط، قیمت اقلام پروتئینی نظیر مرغ و گوشت قرمز افزایش یافته، ضمن اینکه تامین این اقلام نیز با دشواری رو به رو شده است.

باز هم طرح نظارتی

اهداف و طرح‌های نظارتی ویژه ماه رمضان و بازگشایی مدارس توسط روابط عمومی وزارت بازرگانی تشریح شد. بر اساس این طرح نظارتی ویژه ماه رمضان و بازگشایی مدارس، “نصب برچسب و فهرست قیمت بر روی کالاها و خدمات، از سوی واحدهای صنفی” ضروری است.

صادقی، معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی استان تهران نیز از حضور ۱۰ هزار واحد صنفی در این استان خبر داد که قرار است در حرکتی خودجوش طرح‌های نظارتی این ایام را با هدف “جلوگیری از افزایش قیمت و ترویج معنویت” به مورد اجرا گذارند.

وی درباره نحوه تعیین قیمت کالاها تصریح کرد: “پیشنهاد تعیین قیمت به کمیته نرخ‌گذاری از سوی اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود و کمیسیون نظارت مرکز استان، قیمت نهایی را تصویب می‌کند.”

کمیته‌های نرخ‌گذاری در استان تهران با نظارت وزارت بازرگانی و در استان‌ها زیر نظر سازمان‌های بازرگانی استان‌ها فعالیت می‌کنند.

در راستای این سیاست مقرر شده واحدهای صنفی مشمول این طرح، کالاها را با “کیفیت بالا، قیمت مناسب و سود پایین‌تر از حد متعارف” به مردم عرضه کنند.

کالائی وجود ندارد

طرح نظارتی ماه رمضان در حالی از ترویج معنویت از طریق فروش مواد و کالاهای مورد نیاز مردم با سود کم حکایت می کند، که کسانی که در همین روزهای آغازین ماه رمضان به فروشگاه های عرضه مایحتاج ضروری سری زده اند، شاهد افزایش بی سابقه قیمت ها و عدم عرضه مواد و کالاهای مورد نیاز خود بوده اند.

یکی از دلایل به وجود آمدن چنین آشفته بازاری این است که قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که قرار بود برای ماه رمضان با نرخ مشخصی عرضه شوند، مشخص نشده است. این درحالیست که وزارت بازرگانی و اصناف بارها وعده تنظیم مناسب بازار را برای ایام ماه رمضان و فصل بازگشایی مدارس داده بودند.

به گزارش آفتاب معاون داخلی وزیر بازرگانی بیش از یک ماه پیش سخن گفتن درباره طرح ضیافت را زود دانسته و تاکید کرده بود که برنامه ریزی ها به موقع انجام می شوند. اما از نمونه های شتاب زدگی می توان به برگزاری دستوری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا اشاره کرد؛ نمایشگاهی که تکلیف برگزاری آن در سراسر کشور تا دو هفته پیش نامشخص بود، چراکه به گفته رئیس شورای اصناف کشور، “مسئولان وزارت بازرگانی پشتیبانی لازم برای در اختیار گرفتن مصلای تهران را که بهترین مکان برگزاری نمایشگاه پاییز بود” به عمل نیاوردند و درنهایت اصناف مجبور شدند برای عمل به دستور وزیر بازرگانی، نمایشگاه ها را در مکان های پیشین برگزار کنند.

کمبود غلات

افزایش مصرف غلات و حبوبات در ابتدای ماه رمضان هر سال موجب افزایش قیمت این کالاها می شود. بنا به گفته فعالان بازار غلات و حبوبات تا چند سال پیش تولیدات داخلی کاملا جوابگوی بازار داخلی بود ولی از سه سال پیش تاکنون، کمبود در بازار باعث آغاز واردات حبوبات شد و همین موضوع ثبات را در نرخ این کالا از بین برد و نرخ آن روند صعودی یافت.

قیمت برخی از انواع حبوبات در حال حاضر در بازار بدین شرح است: نخود درجه یک کیلویی ۸۲۰ تومان، لوبیا سفید ۱۱۶۰ تومان، لوبیا قرمز خارجی ۱۲۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۱۵۰۰ تومان، عدس ایرانی ۹۳۰ و خارجی ۷۵۰ تومان، ماش خارجی ۱۷۰۰ تومان و لپه درجه یک ۱۱۴۰ تومان.

قیمت فرآورده های لبنی برخی کارخانجات هم با افزایش ۱۰ درصدی در شیر و ماست همراه بوده است. در بازار پرالتهاب قیمت ها تخم مرغ کیلویی ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ تومان، شانه یی ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان و دانه یی ۹۰ تا ۱۰۰ تومان در حال عرضه است. در سال جاری روغن جامد ۵ کیلویی تجربه ۴ بار تغییر قیمت را از سر گذرانده و در حال حاضر قیمت آن از ۴ هزار تومان به ۸ هزار تومان رسیده است. قیمت خرما هم در سطح مغازه های شهر تهران با نوسانات شدید قیمتی به لحاظ عرضه فله یی و بسته یی روبه رو است. در حال حاضر قیمت این محصول در بسته های زیر یک کیلوگرم معادل ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است. شکر نیز کیلویی ۵۵۰ تا ۶۵۰ تومان در اختیار مردم قرار می گیرد.