سازمان های بین المللی را مطلع می کنیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار نمایندگان مجلس عراق در مورد گلوله باران مرزها

رئیس مجلس نمایندگان عراق در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در بغداد از این کشور خواست که گلوله باران مرزهای مشترک را متوقف کند؛ برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز با محکوم کردن این حملات، اعلام کرده اند که به زودی بنا به درخوسات کمسیون امنیت و دفاع موضوع گلوله باران مررزها توسط  جمهوری اسلامی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

گلوله باران مرزهای ایران از نزدیک به یک ماه قبل آغاز شده و تا کنون باعث آواره شدن صدها خانواده و کشته و زخمی شدن دست کم 6 شهروند غیرنظامی ساکن در مناطق مرزی کردستان عراق شده است.

گفته می شود حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به  بهانه حضور نیروهای نظامی پژاک، حزب حیات آزاد کردستان صورت می گیرد، همزمان درگیری هایی نیز بین  نیروهای این حزب و سپاه پاسداران صورت گرفته که به گفته طرفین درگیری تاکنون بیش از 200 نفر کشته و زخمی شده اند.

در تازه ترین اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در مورد حزب حیات آزاد کردستان، یک نماینده مجلس شورای اسلامی “پژاک” را متهم به دست داشتن در انفجار روز جمعه در خط لوله گاز در ماکو متهم کرده است.

 

اعتراض آمریکایی ها در عراق

طارق هاشمی، رئیس مجلس عراق، در دیدار با حسن دنایی فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق، ضمن محکوم کردن حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناطق مرزی گفت: “ساست خارجی عراق تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد از خاک عراق برای برهم زدن امنیت کشورهای همسایه استفاده شود. به همین خاطر لازم است که جمهوری اسلامی حملات توپخانه ای را که باعث آواره شدن ساکنان منطقه شده متوقف کند.”

همچنین رئیس مجلس عراق در بیانیه ای حملات جمهوری اسلامی به مرزها را “مخالفت با کل عراق” خوانده و تاکید کرده است: “هیچ بهانه ای برای ادامه این حملات وجود ندارد.”

در عین حال یک نماینده مجلس عراق نیز با اعلام اینکه این حملات به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت گفته است: “حملات توپخانه ای تجاوز به خاک عراق محسوب می شود و اگر ایران آن را متوقف نکند، ما نهادهای بین المللی را برای حل این اختلاف مطلع می کنیم.”

موید طیب، سخنگوی فراکسیون ائتلاف کردستانی در مجلس عراق همچنین گفته است: “بیش از این اجازه نخواهیم داد حملات گلوله باران جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد.”

اشواق جاف، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان هم در گفتگو با خبرگزاری پیامنیر گفته است: “در پی آواره‌ شدن تعداد زیادی از ساکنان روستاهای مناطق مرزی اقلیم کردستان، از ریاست مجلس درخواست کردم که‌ هئیتی از کمیته‌ی حقوق بشر به‌ منظور اطلاع از وضعیت آوارگان از نزدیک با آن‌ها دیدار و گفتگو نماید.”

با اعتراض نمایندگان مجلس و مقامات عراقی، به نظر می رسد موضوع حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق وارد مرحله تازه ای شده است.

در یکی از تازه ترین واکنش ها به این حملات هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با محکوم کردن این حملات یک بار دیگر به ایران هشدار داد که ادامه حملات توپخانه ای می تواند به روابط دو طرف “خدشه” وارد سازد.

پیشتر مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق گلوله‌باران مناطق مرزی را محکوم کرده بود. آقای بارزانی هشدار داده بود، تداوم حملات توپخانه‌ای به روابط اقلیم کردستان و ایران لطمه می‌زند.

جالب اینکه پای مقامات آمریکایی نیز به این موضوع باز شده است. به گزارش رسانه های عراقی، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق از جمهوری اسلامی خواست که حملات توپخانه ای به مناطق مرزی را متوقف و به “حاکمیت ارضی” عراق احترام بگذارد.

ژنرال جفری بیوکانن همچنین گفته است: “ایران بدون اطلاع دولت عراق اجازه ندارد مرزهای این کشور را گلوله باران کند. ارتباط این دو این کشور باید بر اساس احترام متقابل باشد و دو طرف برای حل مشکلاتشان تلاش کنند.”

سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در توضیح بیشتر به خبرگزاری آکا نیوز یادآوری کرده است: “ما در حال حاضر در این زمینه به دولت عراض مشورت اطلاعاتی می دهیم، اما در صورتی که مقامات عراقی بخواهند، ما آماده هستیم نیروهایمان هر جایی که لازم باشد مستقر کنیم.”

ایران یکی از مخالفان سرخت حضور نیروهای آمریکایی در عراق است؛ برخی از ناظران سیاسی می گویند که حملات اخیر به مرزهای مشترک با کردستان عراق، تلاشی است برای مجبور کردن ائتلاف کردها در راستای مخالفت با حضور ارتش آمریکا پس از دسامبر سال جاری؛ هر چند در روزهای اخیر وزیر خارجه عراق موافقت خود را با تمدید مدت حضور نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

 

پژاک متهم شد؛ استاندار پاسخگو باشد

جمهوری اسلامی علت گلوله‌باران مناطق مرزی را حضور نیروهای پژاک کرده است. مقامات کردستان عراق اما همواره حضور نیروهای این حزب را در خاک کردستان عراق رد کرده‌اند.

رسانه حکومتی اخیرا بخش قابل توجهی از اخبار خود را به اظهارات مسولان جمهوری در رابطه با فعالیت های حزب پژاک اختصاص داده اند.

در تازه ترین مورد به گزارش روز شنبه، 8 مرداد خبرگزاری ایسنا نماینده ماکو و چالدران در مجلس با متهم کردن “پژاک” به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز صادرات به ترکیه گفت: “ضعف مدیریتی استاندار و شورای تامین استان آذربایجان غربی باعث سوء استفاده گروه پژاک و رخ دادن چنین انفجاری شده است.”

انفجار  خط لوله گاز صادراتی به ترکیه ساعت دو و ۱۰ دقیقه بامداد روز جمعه، 7مردادماه در شهر ماکو  رخ داد.

حمید احمدیان، فرماندار ماکو گفته است این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشته است  و تنها موجب قطع گاز شهرستان‌های ماکو و بازرگان و توقف بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در منطقه شد.

هنوز هیچ حزب، فرد یا گروهی از جمله پژاک مسولیت این انفجار را به عهده نگرفته اند.

سلیمان جعفرزاده، نماینده ماکو و چالدار اما با انتقاد از استاندار آذربایجان غربی گفته است: “استاندار با رها کردن مسائل امنیتی خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و سیاسی استان کرده است و گروه پژاک که گروهی شرور و باج‌گیری در مرزهاست با سوء استفاده از ضعف مدیریتی این انفجار را انجام داده‌اند.”

پژاک که در سال 2005 تاسیس شده بر خلاف دیگر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی، مشی مسلحانه را از دستور کار خود خارج نکرده است. در عین حال شائبه هایی در مورد وابستگی این حزب به حزب کارگران کردستان در ترکیه وجود دارد، اما پژاک این وابستگی را تکذیب می کند.

درگیری های هفته ها گذشته میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پژاک- حزب حیات آزاد کردستان ـ علاوه بر واکنش برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی عراق و فعالان مدنی و سیاسی ایرانی، حمایت عالی رتبه ترین مقامات جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است.