اسرائیلی ها در تهران پرسه می زنند

نویسنده
شیرین کریمی

» حیدر مصلحی اطلاعات غلط داده است؟

در حالی که در آخرین نماز جمعه تهران، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بار دیگر از کشف دو شبکه تروریستی وابسته به کشورهای غربی خبر داده، انتشار کتاب جدیدی توسط دو روزنامه نگار سرشناس بین المللی، بسیاری از معادله ها پیرامون ترور دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی را برهم زده است.

کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون: “پشت پرده جنگ های سری اسرائیل” را “دن راویو” گزارشگر مشهور شبکه CBS ایالات متحده و “یوسی ملمن” ستون نویس روزنامه هاآرتص اسرائیل به رشته تحریر در آورده اند.

این کتاب به زبان عبری منتشر شده اما نویسندگان آن، با انتشار مقاله ای که در واقع چکیده انگلیسی این کتاب در مورد ترور سریالی دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی است، ادعا کرده اند تمامی مامورانی که پروژه قتل افراد مرتبط با برنامه اتمی تهران را به سرانجام رسانده اند “ملیت اسرائیلی” داشته اند.

این ماموران به یگانی ویژه تحت عنوان “کیدون” در موساد تعلق دارند که برای کشتن دشمنان اسرائیل آموزش دیده اند. بر اساس این گزارش ماموران کیدون با گذرنامه های جعلی به خاک ایران وارد شده، عملیات ترور را برنامه ریزی و اجرا کرده و سپس از ایران خارج شده اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تا امروز ادعا کرده اسرائیل با استفاده از مزدوران ایرانی، تاسیس شبکه های تروریستی و پرداخت پول به افرادی که “عناصر خود فروخته” می نامد، چهار دانشمند اتمی تهران را کشته است.

 

آدم کش های کیدون

در حالی که “شین بث” سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل است و موساد به عنوان سازمان اطلاعات خارجی تل آویو ارگانی سرشناس تر و زبده تر به شمار می آید، حالا گفته می شود ماموران واحد کیدون کارآزموده ترین افراد و به قول CBS “نور چشم” موساد به شمار می آیند. ناظران می گویند توصیفی که از این ماموران اطلاعاتی شده است بی شباهت به شخصیت اصلی فیلم “بورن” نیست.

بر اساس گزارش ها “آموزش این مأموران ویژه موساد تقریباً شامل تمام دوره‌هایی می‌شود که برای انجام یک عملیات اطلاعاتی لازم است: رصد، فرار از رصد، زیر نظر گرفتن سوژه و سپردن کل اطلاعات به حافظه. این اشخاص در حفظ کردن رمز و ایجاد ارتباط امن بدون برانگیختن هیچ گونه شکی مهارت بالایی پیدا می‌کنند.”

ناظران می گویند تایید صحت اطلاعات گزارش راویو و ملمن به معنای وجود حفره های بزرگ در دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی خواهد بود؛ دستگاهی که تاکنون ده ها تن را بازداشت و برای گرفتن اعتراف در خصوص همکاری با اسرائیل شکنجه کرده است. دستگاه قضائی در تهران دو ماه پیش حتی مجید جمالی‌فشی را به جرم ترور مسعود علی محمدی - نخستین قربانی قتل ها – به دار آویخت. در آن زمان صدا و سیما تصویر پاسپورت اسرائیلی را وی نشان داد و او را جاسوس اسرائیل خواند؛ پاسپورتی که نشریه تایمز تردیدهای زیادی در خصوص واقعی بودن آن مطرح کرد. نخست آنکه صاحب عکس پاسپورت به جای روبرو به نقطه ای مبهم خیره شده که اساسا برای عکس پاسپورت مورد تایید قرار نمی گیرد و دیگر اینکه تاریخ صدور آن متعلق به 9 سال پیش است؛ زمانی که جمالی فشی پانزده ساله بوده است.

اواخر ماه گذشته نیز حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد بار دیگر از دستگیری سه نفر در ارتباط با ترور دانشمندان اتمی خبر داده بود. جمهوری اسلامی اینک در حدود 20 نفر را که “افسران اطلاعاتی و تروریست‌های مزدور” می نامد در بازداشت دارد.

 

داگان: هیچ سرنخی به جا نگذاشتند

گفتنی است نویسندگان کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون” برای انتشار کتاب خود با رئیس کنونی و پیشین سازمان موساد مصاحبه کرده اند. در واقع منیر داگان رئیس پیشین موساد است که تایید کرده فردی به اسم ـ احتمالا مستعار ـ “تمیزی” اتومبیل های دانشمندان اتمی تهران را در دو سال اخیر یکی پس از دیگری منفجر کرده است. داگان راضی از عملیات های این مامور “کیدون” در تهران گفته است: “بدون هیچ سرنخی، هیچ رد انگشتی، حتی یک موتوسیکلت هم از این مأموریت‌ها بر جا نمانده‌است. با چنین اوصافی مقام‌های ایران تنها می‌توانستند برای یافتن عامل یا عاملان این حملات که در روز روشن در قلب پایتختشان اتفاق افتاد، به حدس و گمان بسنده کنند.”

 

عملیات آبی و سفید

راویو و ملمن در مقاله اخیر خود نام عملیات ترور دانشمندان ایرانی را “آبی و سفید” توصیف کرده اند؛ رنگ هایی که به نظر می آید به پرچم اسرائیل ارجاع دارد.

مقامات اطلاعاتی و قضائی رسمی جمهوری اسلامی هنوز پیرامون افشا گری اخیر روزنامه نگار های مذکور اظهار نظر نکرده اند. در آخرین مورد روز جمعه حیدر مصلحی با ادعای خنثی سازی دو شبکه “تروریستی” دیگر از تریبون نماز جمعه همچنان به رجزخوانی برای دشمنان جمهوری اسلامی ادامه داد و گفت: “طی یک مدت شش ماهه با اقدامات داخلی و خارجی سربازان گمنام امام زمان(عج) سردرگمی میان سرویس های اطلاعاتی بوجود آمده و نمی دانند که چه طور این دو شبکه لو رفت.”

سایت های نزدیک به حاکمیت هم در روزهای نخست پس از انتشار گزارش مذکور به دلیل آنکه نویسندگان از نقش اسرائیل در ترورها خبر داده بود، سراسیمه از آن استقبال کردند و آن را بازتاب دادند. اما ظاهرا وقتی با دقت بیشتر دریافتند که تایید و یا حتی انتشار محتوای گزارش می تواند به معنای کذب بودن بسیاری از مواضع اخیر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باشد، تحلیل های جدیدی در مورد آن مطرح کردند.

 

تابناک: آن ها خبرنگاران معمولی هستند

برای نمونه سایت تابناک با انتشار گزارشی تحلیلی تحت عنوان پشت پرده تازه‌ترین کتاب درباره جاسوسان اسرائیلی در ایران  این کتاب را سناریویی برای “بی اعتبار کردن” جمهوری اسلامی توصیف کرد و نوشت: “با نگاهی دقیق‌تر به مضمون ادعاهای مطرح شده از سوی این دو نویسنده، می‌توان به وجود سناریویی منسجم از سوی رژیم صهیونیستی برای بی‌اعتبار کردن جمهوری اسلامی ایران پی برد. در حقیقت، ادعاهای مطرح در این کتاب، می‌تواند از دو راه مرتبط، در راستای اهداف این رژیم عمل کند.”

تحلیل گر تابناک برای مخدوش کردن اطلاعات مطرح شده در کتاب اخیر همچنین جایگاه این دو روزنامه نگار را زیر سئوال برده و نوشته است: “همین بس که نویسندگان این کتاب، خود اذعان دارند در تهیه مطالب خود، با بالا‌ترین مقامات جاسوسی کنونی و سابق رژیم صهیونیستی مصاحبه و گفت‌و‌گو کرده‌اند؛ کیست که نداند مصاحبه با افرادی در چنین سطح، کاری نیست که از عهده هر خبرنگار معمولی برآید؟!”

 

سابقه ملمن و راویو

دن راویو یکی از قدیمی ترین خبرنگاران آمریکایی به شمار می آید که برنامه رادیویی اش CBS News Weekend Roundup شهرت زیادی برای وی به ارمغان آورده است. وی در اواخر دهه هفتاد و همچنین دهه هشتاد میلادی در زمان جنگ داخلی لبنان از بیروت گزارش های خود را ارسال می کرد. از وی همچنین کتاب های بسیاری منتشر شده که برخی از آن ها به کنکاش در سازمان های اطلاعاتی اسرائیل پرداخته است. کتاب مذکور سومین اثری است که در آن با “یوسی ملمن” همکاری می کند.

شهرت ملمن از راویو نیز فراتر است. وی از دهه هشتاد با روزنامه چپ گرای هاآرتص همکاری کرده و نویسنده کتاب های مشهوری چون “هر جاسوسی یک شاهزاده است: تاریخچه کاملی از جامعه اطلاعاتی اسرائیل”، “جاسوسان ناقص”، “تروریستی استاد: داستان واقعی از ابو نضال” و “وستی حقیقی: نگاهی درونی از پیمان میان ایالات متحده و اسرائیل” است.

 

استنادهای کیهان به آرای ملمن

خبرنگاری که تابناک وی را “معمولی” خوانده تاکنون بارها آرای اش در گزارش های روزنامه کیهان در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی مورد استناد قرار گرفته است. کیهان پیشتر وی را خبر نگار ارشد نظامی اسرائیل نامیده و حسین شریعتمداری ـ نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان ـ نیز در برخی مقالات خود از آرای او استفاده کرده است.

کیهان دو سال پیش برای آنکه از دستکاری برخی اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر بدهد باز هم به ادعاهای یوسی ملمن اشاره کرده و نوشته بود: “طبق گفته های دو نویسنده اسرائیلی به نامهای یوسی ملمن و میر جاویدانفر چندین نفر از مقامات آژانس سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در مصاحبه هایی به آنان گفته بودند که مقامات ارشد آژانس بر این باورند که اسناد از سوی یک سازمان اطلاعات غربی دستکاری شده است.”

 

تاریخچه قتل دانشمندان اتمی

گفتنی است آغاز سریال قتل دانشمندان ایرانی که با برنامه اتمی جمهوری اسلامی در ارتباط هستند به زمستان سال ۸۸ باز می گردد. در نخستین مورد از ترور ها، ۲۲ دیماه آن سال علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بر اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد؛ یازده ماه پس از آن مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی توسط افراد ناشناس به قتل رسید؛ تابستان سال گذشته نیز داریوش رضایی نژاد توسط موتو سیکلت سواران کشته شد و در دومین سالگرد قتل علی محمدی، مصطفی احمدی روشن نیز با چسبانده شدن بمب آهنربایی به اتومبیلش از پای در آمد. تنها ترور نافرجام در دو سال اخیر مربوط به فریدون عباسی دوانی، دیگر استاد فیزیک دانشگاه بهشتی است. وی نیز نه به دلیل تلاش ماموران امنیتی نظام، بلکه با خوش شانسی از سوقصدی مشابه جان سالم به در برد. وی زخمی شد و اندک زمانی بعد به ریاست سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی رسید.

از دو سال پیش سپاه داوطلب شد تا تامین حفاظت “دانشمندان” و “شخصیت های علمی” را که ممکن است مورد هدف قرار گیرندعهده دار شود. با این حال در هفت ماهی که از ترور پنجمین دانشمند اتمی می گذرد، سپاه پاسداران هیچ توضیحی پیرامون ناکامی مکرر در حافظت از جان آن ها ارائه نکرده است.

 

عملیات های مشهور موساد

گزارش اخیر ملمن و راویو حکایت از آن دارد که مردان و زنان یگان کیدون کسانی هستند که رئیس موساد برای انجام مأموریت‌های خطرناک انتخاب می‌کند؛ مأموریت‌هایی که شامل عملیات پیچیده جمع‌آوری اطلاعات نیز می‌شوند و برای انجام‌شان سطح بالایی از تخصص و مهارت‌های مختلف مورد نیاز است.

قتل دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی تنها عملیات هالیوودی نبوده است که ماموران موساد از پس آن برآمده اند.چهار سال پیش آن ها موفق شدند عماد فایز مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان را که سال ها مخفیانه زندگی می کرد در دمشق ترور کنند. وی که بسیار مورد علاقه رهبران جمهوری اسلامی بود درست به همان شیوه ای کشته شد که در سال های اخیر دانشمندان اتمی به قتل رسیده اند. هفته نامه امریکایی تایم پس از قتل مجید شهریاری نوشته بود الگوی ترور وی با مغنیه مطابقت دارد.

 

فریفتن وانونو و ربایش در رم

یکی دیگر از مشهورترین عملیات های برون مرزی موساد به سال ۱۹۸۶ باز می گردد؛ زمانی که اسرائیل مردخای وانونو، تکنیسین سابق تاسیسات هسته ای اسرائیل را ربود. او کسی بود که در مصاحبه ای با هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز، اطلاعات خود در مورد فعالیت های اتمی اسرائیل در رآکتور دیمونا را همراه با تصاویری از تجهیزات تولید جنگ افزار هسته ای انتشار داده بود. این افشاگری اسرائیل را بر آن داشت تا وانونو را بازداشت کند با این حال با توجه به قراردادی که میان بریتانیا و اسرائیل وجود داشت، ماموران موساد قادر نبودند در خاک بریتانیا اقدام به آدم ربایی کنند.

از این رو موساد یکی از ماموران زن خود را به عنوان “یک توریست آمریکایی” به سراغ وانونو فرستاد تا با وی طرح معاشقه بریزد. آن زن از وانونو خواست برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته به شهر رم سفر کنند. ساعاتی پس از ورود این دو به ایتالیا، کماندوهای موساد وی را ربودند و به اسرائیل بازگردانند؛ جایی که حکم هجده سال زندان در انتظارش بود.

 

دستگیری طراح هولوکاست

عملیات ربایش آدولف آیشمن، از اعضای ارشد سازمان “اس اس” آلمان نازی و طراح و سازمان دهنده اصلی هولوکاست در سال ۱۹۶۰ از دیگر ماموریت های کم نظیر موساد به شمار می آید. آیشمن پس از بازداشت توسط نیروهای متفقین توانست از زندان بگریزد و به مدت ۱۵ سال با هویت جعلی در آرژانتین زندگی و برای شرکت مرسدس بنز کار ‌کند. در سال ۱۹۶۰ موساد در پی دریافت اطلاعات محرمانه‌ای، گروهی را برای ربودن و انتقال وی به اسراییل به منظور محاکمه، به بوئنوس ‌آیرس اعزام کرد. اسراییل در آغاز سعی کرده بود از طریق مذاکره با حکومت آرژانتین، آیشمن را تحویل بگیرد اما مذاکره به جایی نرسید. سازمان اطلاعات و امنیت اسراییل که نگران از دست رفتن فرصت محاکمه‌ بود آیشمن را به دام انداخت و پس از بیهوش کردن او را به طور غیرقانونی با پرواز شرکت هواپیمایی العال اسراییل از آرژانتین خارج کرد. وی در اسرائیل اعدام شد.