روحانی به تبعیض‌های مذهبی پایان دهد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت اهل سنت

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی خواسته است با خاتمه دادن به تبعیض‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی، به وعده‌های انتخاباتی خود در راستای ارتقاء دستیابی به حقوق بشر گام بردارد.

سارا لی وتسون، رئیس بخش خاورمیانه این سازمان حقوق بشری گفته است: “سنی‏‌های ایران باید اجازه داشته باشند آزادانه به عبادت خود بپردازند، همانطور که همدینان شیعه آنها از چنین حقی برخوردار هستند. پایان دادن به تبعیض‏های مذهبی باید از نخستین اولویت‏های رئیس جمهور روحانی باشد.”

دیده بان حقوق بشر با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی از دولت جدید خواسته که اجازه “عبادات آزادانه اقلیت مذهبی سنی در مساجد خود در تهران و دیگر نقاط این کشور” را برای اقلیت اهل سنت به رسمیت بشناسد.

حسن روحانی در زمان کمپین انتخاباتی و پس از آن چندین بار وعده داد که وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در دوران او بهبود پیدا خواهد کرد. روحانی در همین راستا بیانی‌ ای ده ماده‌ای منتشر و در آن وعده‌های خود در مورد اقلیت های کشور را تشریح کرد.

 حسن روحانی در همین راستا حدود دو ماه پیش، علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات در دوران سید محمد خاتمی را به عنوان دستیار ویژه خود در امور اقوام و مذاهب منصوب کرد.

با این حال شماری از فعالان اهل سنت بر این باورند که روحانی تا کنون به وعده‌های خود در این زمینه عمل نکرده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر، از جمله سازمانهای جهانی مدافع حقوق بشر در بیانیه خود نوشته است که مشاور ویژه روحانی در امور اقلیت‏های قومی و مذهبی اخیراً با یکی از رهبران اهل تسنن به منظور گفت و گو درباره حقوق اقلیت سنی دیداری داشته است ٹا در جهت رفع موانعی که اهل سنت را از کسب تساوی کامل به موجب قانون منع می‏کند، اقدام نماید.

فعالان حقوق اهل سنت به این سازمان حقوق بشری گفته‌اند این دیدار به دنبال وقایعی برگزار شد که در آن نیروهای امنیتی در تهران مانع از گردهمایی و نیایش اهل سنت در عبادتگاه‏های اختصاص یافته برای برگزاری سالگرد ایام مقدس مذهبی خود شدند.

اهل تسنن بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در ۱۴ استان زندگی می‌کنند. تعداد آنها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است. سنی‌های ساکن پایتخت حتی یک مسجد برای به جا آوردن مناسک دینی خود ندارند.

 نمایندگان مناطق سنی‌نشین در ایران بارها از مجلس شورای اسلامی خواسته اند نسبت به تاسیس “حداقل یک مسجد برای اهل تسنن” اقدام کنند؛ در خواستی که تا کنون به آن رسیدگی نشده است.

 محافل اهل سنت در ایران می‌گویند، درباره‌ی عدم صدور مجوز برای احداث مسجد در تهران تا به حال توضیحی داده نشده و پاسخ رسمی نیز به آنها ابلاغ نگردیده است.

پیشتر مولوی عبدالمجید، از علمای اهل سنت ایران و رئیس دفتر امام جماعت زاهدان درمصاحبه با روز گفته بود: “مشکل برگزاری نماز عید فطر موضوع تازه ای نیست و این متاسفانه یکی از مشکلات اصلی اهل سنت ایران به ویژه ساکنان پایتخت است.”

در آخرین مورد از ایجاد محدودیت برای به جا آوردن مناسک دینی اهل سنت در ایران، روز عید قربان از برگزاری نماز جماعت سنی های پایتخت جلوگیری شد.

جلال جلالی‎زاده، نماینده سنندج در مجلس ششم ، به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که نیروهای امنیتی بدون هیچ توضیحی از ورود او و دیگر نمازگزاران سنی به مسجد صادقیه ممانعت کرده‌اند.

وبسایت رسمی “جماعت دعوت و اصلاح”،از گروه‌های فعال سنی در ایران، روز ۲۴ مهرماه گزارش کرد که پلیس تهران یکی از اعضاء هیات امنای مسجد صادقیه را احضار و او را مطلع کرده که سنی‏‌ها نمی‏توانند از این محل برای برگزاری نماز در روز عید قربان استفاده کنند.

عید قربان از جمله اصلی‌ترین اعیاد نزد مسلمانان اهل سنت ایران است.

در سالهای گذشته شماری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های مذهبی اهل سنت و همچنین نهادهای حقوق بشری نسبت به ایجاد محدویت‌ها برای این اقلیت دینی اعتراض و انتقاد کرده‌اند.