بگویند علت مرگ فرزندانمان چیست؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های جانباختگان اخیر در گفتگو با روز

در حالی که هر روز هویت یکی دیگر از جان باختگان اعتراضات مردمی به انتخابات 22 خرداد اعلام می شود، خانواده های این افراد به شدت تحت فشار هستند تا از هر گونه اطلاع رسانی درباره عزیزان از دست رفته شان پرهیز کنند. آنان حتی اجازه برگزاری مراسم سوگواری برای عزیزان شان را نیز ندارند. برخی از این خانواده ها در گفتگو با روز ازاین فشارها می گویند و خواهان روشن شدن علت مرگ فرزندانشان هستند.

امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد قزوین، یکی از این کشته شدگان است که هفته گذشته به خاک سپرده شد و امروزمراسم هفت وی در بهشت زهرا و بر مزار او برگزار می شود. پیکر بی جان این جوان 25 ساله را که روز 18 تیر بازداشت شده بود، یکشنبه هفته گذشته در حالی به خانواده اش تحویل دادند که آنها پیش از آن نمی دانستند فرزندشان کجا و در چه شرایطی نگهداری می شود.

علی جوادی فر، پدر امیر هفته گذشته در گفتگو با روز اعلام کرده بود که مسائلی وجود دارد که چند روز دیگر خواهد گفت.

 

بگویند مرگ نامعلوم چیست

روز گذشته این پدر داغدیده به روز گفت که خواستار روشن شدن علت کشته شدن فرزندش است. علی جوادی فر، با بیان اینکه “پسرم را سالم تحویل دادم” تاکید کرد: “موقع تحویل گرفتن پیکر پسرم آثار ضرب و شتم و شکنجه در پیکر او مشهود بود.” وی در عین حال یادآور می شود که فقط سینه به بالای پسرش را دیده و از پایین تنه پسرش خبر ندارد که در چه وضعی بوده است، چون به دلیل مساعد نبودن حالش نتوانسته موقع شستشوی پسرش حاضر شود و تمام پیکر او را ببیند.

وی می افزاید: “وقتی جسد پسرم را شناسایی کردم کالبد شکافی شده بود و علت مرگ را نامعلوم اعلام کردند!”

به گفته علی جوادی فر پزشکی قانونی  نوشته بود که علت مرگ در دست بررسی است .  او می افزاید: “خواسته من این است که علت کشته شدن پسرم را به من بگویند و روشن کنند که پسر من چگونه از بین رفته است و موقع تحویل پیکر پسرم هم همین را گفتم که به من گفتند کمیته ای مسول بررسی موضوع است و  بعد از نتیجه گیری به شما اعلام خواهد کرد.”

به آقای جوادی فر نگفته اند که این کمیته متعلق به کدام نهاد است، اما این پدر داغدیه روز چهارشنبه در این کمیته که در خیابان جامی بوده حاضر شده و خواهان روشن شدن قضیه فرزند از دست رفته اش شده است.

او می گوید: “در این کمیته که کمیسیون امنیت ملی یا شبیه آن نام داشت نمایندگان 3 قوه به اتفاق استاندار تهران حضور داشتند و گفتند که مساله را پی گیری می کنند و من تاکید کردم که در گواهی فوت پسرم علت مرگ را نامعلوم نوشته اند و من پی گیر هستم بدانم مرگ نامعلوم چه هست.”

آقای جوادی فر اظهار می دارد که “من در کمیته نیز گفته ام و اعلام می کنم که امران و عاملان و ضاربان پسر من باید مشخص شده ودر حضور خود من محاکمه شوند و قانون باید حق ما را بدهد.”

وی با بیان اینکه ما دنبال عدالت هستیم و تنها خواسته ما اجرای عدالت است می افزاید: “من منتظر جواب کمیته هستم و اگر جواب قانع کننده ای دادند که هیچ اما اگر پاسخ قانع کننده نبود و نتوانستند مرا قانع کنند آن موقع اقدام دیگری خواهم کرد.”

پدر امیر جوادی فر در پاسخ به این سوال که آیا در این زمینه شکایتی خواهید کرد می گوید: “این مساله بستگی به پاسخ بررسی های کمیته دارد و من از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام خواهم داد.”

وی تاکید می کند: “من به قانون احترام گذاشته ام و انتظار دارم که قانون به من پاسخ دهد و این چنین نباشد که حق ما ضایع شود”

آقای جوادی فر همچنین خبر می دهد که مراسم هفتم امیر، امروز ساعت 6 بعد از ظهر در مزار این شهید در بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

 

علت مرگ: سکته یا نامعلوم

تاکنون درباره علت کشته شدن سایر شهدای اخیر نیز توضیحی به خانواده ها داده نشده و در اکثر موارد همچون امیر جوادی فر در گواهی فوت علت مرگ را نامعلوم نوشته اند . در برخی موارد نیز نوشته اند که سکته قلبی یا مغزی باعث فوت شده است . در عین حال پیکر تمام این شهدا قبل از تحویل به خانواده هایشان کالبد شکافی شده و گلوله ها از تن بی جان آنها خارج شده بوده.

این در حالی است که این خانواده ها آثار شکنجه و ضرب و شتم و جای گلوله را در پیکر عزیزان بی جان خود دیده اند. تاکنون به هیچ یک از این خانواده ها اجازه برگزاری مراسم سوگواری داده نشده است.  طبق دستوری که به تمام مساجد تهران ارسال شده هیچ مسجدی اجازه برگزاری مراسم برای این شهدا را ندارد.

 

فشار بر خانواده ندا

روز پنج شنبه، به مناسبت چهلم شهادت ندا آقا سلطان مراسمی در بهشت زهرا و بر سر مزار این دختر جوان برگزار شد که مادر او اعلام کرد به دلایلی در این مراسم شرکت نخواهد کرد. یکی از نزدیکان ندا آقا سلطان در این زمینه روز گفت که یک روز قبل، مادر و خواهر ندا را برده وتحت فشار از آنها تعهد گرفته بودند که حق شرکت در مراسم بهشت زهرا را ندارند.

در نتیجه، در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه هزاران ایرانی بر مزار ندا حاضر شده و به سوگواری پرداختند مادر ندا مجبور بوده به تنهایی و در پارکی نزدیک منزلشان به یاد دخترش شمع روشن کرده وبه سوگواری بپردازد.

 

به خانواده قهرمانی اجازه سوگواری ندادند

خانواده رامین قهرمانی تاکنون حتی اجازه برگزاری یک مراسم سوگواری نیز نداشته اند.

رامین قهرمانی 15 روز بعد از اینکه با پای خود برای دفاع از بیگناهیش رفته بود، با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد می شود. او پس از آزادی به مادرش گفته که چندین روز از پا او را آویزان کرده و ضربات شدیدی را به سر او وارد کرده اند. رامین قهرمانی پس از آزادی به بیمارستان میلاد  منتقل شده و فوت کرده است. یکی از نزدیکان رامین قهرمانی به روز گفت: در بیمارستان به ما گفتند که جمجمه رامین شکسته است اما بعد از فوت او جنازه را ماموران برده و 4 روز بعد با گرفتن تعهد از خانواده، پیکر او را تحویل داده اند.

به گفته او خانواده قهرمانی حتی از برگزاری مراسم ساده در منزل نیز منع شده بودند و هیچ گونه مراسمی برگزار نکردند و به شدت تحت فشار هستند تا از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی پرهیز کنند.

 

بازداشت مادر یکی از شهدا

از سوی دیگر گزارش ها از بازداشت مادر یکی از شهدا در کرمانشاه حکایت دارد. “مادران عزادار” اعلام کرده اند که مادر یکی از کشته شدگان اخیر در کرمانشاه بازداشت شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

بر اساس این گزارش زهرا (بهجت) نوذری ، مادر پویا مقصود بیگی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که برای اعتراض و دادخواهی به کشته شدن فرزندش بدن خود را گل گرفته و در مقابل اداره اطلاعات کرمانشاه به تنهایی تحصن کرده بود، دستگیر شده است.

پویا مقصود بیگی در تاریخ 30 خرداد88 توسط نیروهای امنیتی کرمانشاه دستگیر و در زندان کرمانشاه تحت شکنجه های شدید قرار گرفت و پس از آزادی فوت کرد.

بر اساس گزارش سایت تغییر برای برابری، زهرا نوذری در جوانی همسر خود را از دست داده و دو فرزند خردسال اش را با کار طاقت فرسای خیاطی اداره کرده و در آستانه فارغ التحصیلی فرزند ارشدش او را به طرز فاجعه آمیزی از دست داده است.اقوام و آشنایان زهرا به شدت تحت فشار هستند و سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش خبرنگار روز، خانواده ها و اقوام تمام کشته شدگان اخیر به همین ترتیب تحت فشار هستند و به همین دلیل است که تاکنون حتی نام تعدادی از شهدا اعلام نشده است. این خانواده ها که برای تحویل پیکر عزیزانشان مبالغی به عنوان حق تیر پرداخت کرده اند تعهد داده اند که هیچ گونه شکایتی از نیروهای نظامی ایران ندارند. از برخی از این خانواده ها حتی دست نوشته ای گرفته شده مبنی بر اینکه میرحسین موسوی را مسول قتل فرزندشان می دانند.

 

هویت دو شهید دیگر

تمام این این تحولات در شرایطی به وقوع می پیوندد که طی دو روز گذشته هویت دو شهید دیگر اعلام شده است. بهزاد مهاجر و مصطفی کیارستمی دو جوانی هستند که در رویدادهای پس از انتخابات 22 خرداد به جمع  جانباختگان پیوسته‌اند.

مصطفی کیارستمی، ۲۲ ساله،  که در روز ۲۶ تیرماه در نماز جمعه تهران شرکت کرده بود، بر اثر اصابت باتوم به سرش جان باخته است.

بر اساس گزارش سایت موج سبز آزادی، مصطفی کیارستمی در مقابل دانشگاه تهران به دست نیروهای بسیجی و لباس شخصی مضروب می‌شود به نحوی که دیگر قادر به بازگشت به خانه نبوده است. وی در تماس تلفنی از مادرش تقاضای کمک می‌کند و پس از آنکه مادر مصطفی او را به خانه باز می‌گرداند، متوجه وخامت حال وی می‌شود تا اینکه او را به بیمارستان کسری تهران منتقل می‌کند؛ این جوان به علت خون‌ریزی مغزی ناشی از اصابت باتوم، همان شب فوت می‌کند. اما علت مرگ او سکته‌ مغزی اعلام می‌شود.

پیکر بهزاد مهاجر، دیگر جان‌باخته اعتراضات مردمی اخیر نیز ظهرروز شنبه، دهم مرداد ماه 88 در سردخانه کهریزک به خانواده‌اش تحویل داده شده است. بهزاد مهاجر، 47 ساله در جریان راهپیمایی مسالمت‌آمیز 25 خرداد ماه امسال مفقود شد و تا زمان تحویل جسد نشانی از وی در فهرست دادسرای انقلاب، زندان اوین و نیز مراکز درمانی موجود نبود. گزارش ها حاکی از این است که او بر اثر اصابت گلوله به سینه اش درگذشته است.