هر اشکالی به انتخابات آینده، دروغ است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پیش‌گویی فرماندار تهران:

در حالی که برخی از گروه‌های اصول‌گرا درباره عدم سلامت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و دخالت دولت در آن ابراز نگرانی کرده اند، فرماندار تهران از هم اکنون هرگونه اعتراض نسبت به انتخابات آتی را بدون دلیل دانست و همزمان علی مطهری نیز نسبت به فرمایشی بودن انتخابات، هشدار داد.

عیسی فرهادی فرماندار تهران، در گفت‌وگویی با اشاره به احتمال بروز انتقادهایی پیرامون انتخابات سال آینده، گفته است: “حتما عده‌ای در انتخابات ۹۲‌ ایجاد شبهه می‌کنند که البته از همین حالا نیز این کار را انجام می‌دهند. وقتی برخی کاندیداها به این نتیجه رسیدند که صلاحیت ندارند می‌گویند که انتخابات آزاد نبوده است، اما اینکه آیا شبهات صحت دارد یا نه از صفر تا صد دروغ محض است”.

فرماندار تهران که این سخنان را در یک نشست خبری بیان کرده، مشخص نکرده است که به چه دلیلی اطمینان دارد نسبت به انتخابات آینده “حتما” اعتراض صورت خواهد گرفت.

در ماه‌های گذشته، هم حامیان محمود احمدی‌نژاد و هم گروه‌های مختلف اصول‌گرا نسبت به سلامت انتخابات آتی، ابراز نگرانی کرده بودند. اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که دولت در پی به کرسی نشاندن یکی از کاندیداهای خود به سمت ریاست‌جمهوری است و تلاش می‌کند به هر شکل ممکن امکان پیروزی وی را با “مهندسی انتخابات” فراهم کند.

این در حالی است که پس از سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، پیرامون لزوم “مهندسی معقول انتخابات” از سوی این نهاد نظامی، احمدی‌نژاد چندین بار این سخنان را مورد نقد قرار داده بود.

فرماندار تهران همچنین با اشاره به گرفتن اشکالات احتمالی از روند برگزاری و اعلام نتایج انتخابات سال آینده، گفته است: “کاش قانونی بود که طی آن اگر فردی اعتراض نابجا داشت، برای بیان این اعتراض نابجا مجازات شود”. یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سال آینده و در روز ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.

فرهادی همچنین افزوده: “شرایط خاصی در تهران حاکم است. چون همیشه مورد توجه بیگانگان بوده است و بیشتر به لحاظ امنیتی تحت نظر خواهد بود. دو تیپ از یگان‌های نیروی انتظامی در تهران آماده باش خواهند بود. از طرفی ۲۲ گردان عاشورا از بسیج مستضعفین آماده باش هستند که انشاالله نیازی به استفاده از آنها نخواهد بود”.

بحث انتخابات آینده ریاست‌جمهوری مدت‌هاست که تبدیل به معضلی برای اصول‌گرایان شده است. مطرح شدن شعارهایی چون برگزاری “انتخابات آزاد” از سوی بسیاری از چهره‌های سیاسی داخل نظام و همچنین شائبه‌هایی که درباره سلامتی انتخابات و امکان مهندسی آن وجود دارد، باعث درگیری میان آن‌ها شده.

نزدیک به دو ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی به افرادی که بحث “انتخابات آزاد” را مطرح می‌کنند، حمله کرد و و تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی را آزاد توصیف کرد.

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، گروه‎‌ها و چهره‌های مختلف اصول‌گرا نیز این حمله را ادامه دادند؛ از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، ضمن انتقاد از افرادی که بحث “انتخابات آزاد” را مطرح کرده‌اند، یکی از منتقدان را بدون بردن نام، “گردن کلفت‌ترین شکست خورده سیاسی” در جمهوری اسلامی نامید: “یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند”.

بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا مخاطب سخنان جنتی را هاشمی‌رفسنجانی دانسته بودند. همان زمان روزنامه ایران نیز نوشت که سایت اکبر هاشمی رفسنجانی در سه ماه گذشته بیش از ۷۰۰ بار از واژه انتخابات آزاد استفاده کرده است.

اما این شعار تنها از سوی اصلاح‎‌طلبان و یا نیروهای نزدیک به آن‌ها مطرح نشد. سایت جهان نیوز از محمود احمدی‌نژاد نیز در کنار سیدمحمد خاتمی و رضا پهلوی، به عنوان یکی از افرادی نام برد که در ماه‌های گذشته از این عبارت بسیار استفاده کرده و بازتاب امروز، نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، مخاطب سخنان رهبر جمهوری اسلامی را محمود احمدی‌نژاد دانسته و نوشته بود: “پرانعکاس ترین درخواست برگزاری انتخابات آزاد، از سوی محمود احمدی نژاد در مصاحبه اخیر تلویزیونی وی بیان شده است و سایر سخنان مسئولان و شخصیت ها صرفا در حد انعکاس توسط چند سایت و روزنامه بوده است. احمدی نژاد در گفتگوی اخیر خود با شبکه اول سیما گفته بود: انتخابات باید آزاد باشد. به گفته رئیس دولت دهم، انتخابات هم صحنه بین‌المللی را دگرگون می‌کند و هم صحنه داخلی را؛ انتخابات روحیه جدیدی به وجود می‌آورد؛ انتخابات هم متعلق به مردم است و به اعتقاد من باید یک انتخاباتی پرشور داشته باشیم و به طور مثال اگر ۴۹ میلیون واجد شرایط داریم باید ۴۹ میلیون شرکت‌کننده هم داشته باشیم”.

احمدی‌نژاد در ماه گذشته چندین بار نیز مستقیم و غیرمستقیم به انتقاد از سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در انتخابات پرداخته بود. سعیدی پیش از این گفته بود که از “وظایف ذاتی” سپاه پاسداران، “مهندسی معقول و منطقی انتخابات” از طریق “تبیین چهارچوب ها و معیارها” است؛ مساله‌ای که البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت و رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، در تکمیل سخنان سعیدی، گفته بود که منظور وی”مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال‌سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات” بوده و نه “دخالت سپاه در انتخابات”.

سخنان سعیدی درباره لزوم مهندسی انتخابات از سوی سپاه پاسداران، با واکنش‌های مختلفی مواجه شده بود. از آن جمله می‌توان به محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد که در واکنش به سخنان وی، گفته بود: “هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند”.

هم‎زمان اما علی مطهری، نماینده مجلس، از امکان فرمایشی شدن انتخابات آینده، ابراز نگرانی کرده است. وی با اشاره به این‌که به دلیل “عدم حضور اصلاح‌طلبان شاخص در عرصه انتخابات و همچنین تعصبات گروهی عده‌ای است که نگاه منتقدانه را برنمی‌تابند “، این مساله را موجب آن دانست که “نشانه‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور مشاهده نمی‌شود و اضافه کرد: “بخشی از جامعه هم هنوز از اتفاقات انتخابات سال ۸۸ دلگیر و ناراضی است و به نوعی در شرایط قهر به سر می‌برد. این مسائل باید برطرف شود… باید انتخاباتی برگزار شود که خاطره انتخابات ۸۸ از ذهن‌ها پاک شود، چرا که فضای سیاسی کشور تحت تاثیر انتخابات سال ۱۳۸۸ دچار رکود است”.

این نماینده اصول‌گرای مجلس همچنین گفته است: “اگر سیاست‌های فعلی ادامه یابد و منتقدان نتوانند در انتخابات کاندیدا داشته باشند انتخابات تا حدودی فرمایشی و منجر به کاهش اعتماد عمومی می‌شود و این احساس در افکار عمومی به وجود خواهد آمد که نتیجه انتخابات و پیروز انتخابات از هم‌اکنون مشخص است… خاتمی باید از آبروی خود مایه بگذارند. ایشان نباید صرفا در جاده هموار گام بردارند. باید در جاده خاکی هم حرکت کنند. بنده معتقدم اگر ایشان وارد صحنه شوند بسیار مفید‌تر خواهد بود تا این‌که منتظر تغییر شرایط باشند… فکر می‌کنم اگر فردی مانند آقایان هاشمی، ناطق‌نوری و خاتمی وارد شوند شرایط تغییر خواهد کرد”.