سرگردانی در کوهپایه های سرد اوین

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روز تلخ زندانیان؛ از اعتصاب تا خطر اعدام

در روزی که مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد جمهوری اسلامی در نامه‌ای به مسئولان زندان اوین اعلام کرد در صورت مرگ بر اثر اعتصاب “تنها پزشکان اعزامی از سوی سازمان ملل و سایر جوامع بین المللی” اجازه کالبد شکافی جسدش را خواهند داشت، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی از جلوگیری مسئولان زندان از ملاقات دختر ۱۲ ساله‌اش به علت “بدحجابی” خبر داد.

روز چهارشنبه، سوم اسفند ماه همچنین گزارش شد که سازمان غیردولتی “همبستگی مسیحیان” نسبت به اجرای زودهنگام حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی که از اسلام به مسیحیت گرویده، ابراز نگرانی کرده است.

 

نامه خزعلی به مسئولان زندان

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی که چند روز پیش به دنبال یک اعتصاب غذای ۴۰ روزه، دچار ناراحتی قلبی و از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، پس از بازگرداندن به زندان در نامه‌ای خطاب به مسئولان اوین گفته است در صورت مرگ بر اثر اعتصاب، تنها مقامات پزشکی سازمان ملل اجازه دارند جسد او را کالبد شکافی کنند.

پیش‌تر گزارش شده بود مهدی خزعلی از سوی مسئولان زندان، جمعه شب به بیمارستان قلب طالقانی منتقل و روز شنبه، ۲۹ بهمن، در بخش سی‌سی‌یو در این بیمارستان بستری شده است. یک روز بعد از آن اعلام شد که او بامداد روز یکشنبه، ۳۰ بهمن توسط ماموران وزارت اطلاعات به بیمارستان قمر بنی هاشم وابسته به این وزارتخانه انتقال یافته است.

ماموران امنیتی پس از مدتی این وبلاگ نویس را بار دیگر به زندان اوین برگرداندند. به گزارش سایت کلمه، وی هنوز اعتصاب غذای خود را پایان نداده است.

‌پیش از این، خانواده مهدی خزعلی در مصاحبه با روز گفته بودند این فعال سیاسی حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود نیست و بر ادامه اعتصاب غذایش تا شهادت مصمم است.

به گفته خانواده مهدی خزعلی، او هنگام بازداشت، روز ۱۹ دی ماه، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دست و دو دندانش شکسته بود ولی با‌‌‌‌ همان وضعیت او را به بازپرسی و سپس زندان اوین منتقل کرده‌اند.

به گزارش کلمه، خزعلی در نامه خود به جریان مرگ هدی صابر و کالبد شکافی او نیز اشاره کرده است؛ هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی ـ مذهبی در خرداد ماه جاری، به دلیل شوک قلبی ناشی از اعتصاب غذا در زندان جان باخت.

 

گریه بچه های ستوده مقابل اوین

همزمان روز چهارشنبه، سوم اسفند ماه، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی از جلوگیری مسئولان زندان از ملاقات فرزندان او با مادرشان خبر داد.

آقای خندان در صفحه فیس بوک خود نوشته است که مسئولان زندان به دلیل نوع پوشش دختر ۱۲ ساله او که لباس مدرسه بوده از ملاقات او و برادر چهارساله‌اش جلوگیری کرده‌اند.

همسر نسرین ستوده سپس از مخاطبان خود در این شبکه اجتماعی پرسیده است در چنین شرایطی اگر فرزندان شما “بیشتر از نیم ساعت در سرمای طاقت‌فرسای کوهپایهٔ اوین سرگردان بمانند، در مقابل ناراحتی و گریهٔ این بچه در این سن و سال حساس و فشاری که بر شما و کودکانتان وارد می‌شود چکار می‌کنید.”

نسرین ستوده، حقوقدانی که وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی و خانواده‌های جان باختگان بعد از انتخابات را بر عهده داشت همچنان در بند ۲۰۹ اوین زندانی است.

او از سوی شعبه دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده اما به گفته همسرش دادگاه تجدید نظر هنوز درباره او نظر نداده است.

بازداشت و محکومیت این وکیل مدافع، با اعتراض شمار زیادی از شخصیت‌ها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر روبرو شد.

 

نگرانی از اعدام بدون اطلاع قبلی

اخبار زندانیان سیاسی و عقیدتی در روز چهارشنبه اما محدود به خبر جلوگیری از ملاقات فرزندان نسرین ستوده در زندان اوین نبود. در همین روز سازمان غیردولتی “همبستگی مسیحیان” ابراز نگرانی کرد که یوسف ندرخانی، کشیش زندانی ایرانی بزودی اعدام شود.

به گزارش دویچه وله، شبکه برون مرزی آلمان، سازمان “همبستگی مسیحیان” نگران آن است که حکم این کشیش مسیحی همانند نمونه‌های دیگر اعدام در ایران بدون اطلاع قبلی اجرا شود.

گزارش شده که وکیل مدافع یوسف ندرخانی می‌کوشد تا از زمان اعدام موکلش مطلع شود.

یوسف ندرخانی، کشیش ۳۲ ساله ایرانی پیرو کلیسای انجیلی که از اسلام به مسیحیت گرویده‌ دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شدند. بر اساس حکم دادگاه ندرخانی متهم است به “ترک دین”، “دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت”، “ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود” و “ابراز مخالفت آشکار با اسلام”.

ندرخانی بر اساس این اتهامات در شهریور ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه یازدهم دادگاه تجدید نظر استان گیلان به اعدام محکوم شد. این حکم در تیرماه سال جاری از سوی دیوان عالی کشور منوط به توبه این کشیش ایرانی نقض شد اما دیوان عالی کشور در رأی خود بر تحقیقات بیشتر تاکید و اعلام کرده بود در صورت اثبات عدم اظهار اسلام، “استتابه” شود.

به عبارت دیگر دیوان عالی کشور خواهان تحقیقات بیشتر درباره رویگردانی آقای ندرخانی از دین اسلام و در صورت اثبات آن، خواهان توبه او شده بود. اما این کشیش مسیحی توبه نکرده و در زندان همچنان منتظر حکم است.

پس از افزایش نگرانی‌ها نسبت به اجرای حکم این کشیش مسیحی “غیرتثلیثی”، احتمال اعدام او با واکنش بسیاری از دولت‌ها و برخی از مقامات ایرانی روبرو شد. مقامات رسمی دولت‌های آمریکا، بریتانیا و آلمان از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواسته‌اند مجازات اعدام این کشیش پیرو کلیسای انجیلی را لغو و هر چه زود‌تر او را را آزاد کنند.