رزمایش جدید ایران در تنگه هرمز

نویسنده

» تحلیل لوموند از:

به گفته مسؤولان نظامی جمهوری اسلامی، حکومت تهران روز سه شنبه ۲۵ دسامبر رزمایش دریایی جدیدی را در خلیج فارس آغاز کرد و از روز جمعه نیز رزمایش های دیگری را در تنگه هرمز ادامه خواهد داد تا “توان دریایی خود را نشان دهد”.

 به گفته دریاسالار علیرضا ناصری، این رزمایش تحت عنوان “فجر ۹۱”، در کرانه های ایران بین عسلویه، در نزدیکی بوشهر، و پارس جنوبی که یک حوزه گازی بسیار وسیع مشترک با قطر است، انجام می شود. به گفته همین منبع، هدف این رزمایش، “بررسی توان تدافعی و امنیتی” است.

ازطرف دیگر، دریاسالار جبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی، گفت که نیروی دریایی ارتش نیز به نوبه خود از روز جمعه مانوری را تحت عنوان “ولایت ۹۱” به مدت ۶ روز انجام خواهد داد. محل این رزمایش تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند خواهد بود که وسعت آن به یک میلیون کیلومتر مربع می رسد.

زیردریایی ها و انواع شناورهای جنگی در این مانور شرکت خواهند کرد تا سیستم های تدافعی موشکی و همچنین شیوه های گشت زنی و ردیابی مورد آزمایش قرار گیرند. دریاسالار سیاری دراین خصوص گفت: “بی شک ما به حریم دریایی همسایگان خود احترام می گذاریم و این مانورها را براساس قوانین بین المللی انجام خواهیم داد. هدف این رزمایش ها نشان دادن توان دریایی ایران و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه است.”

 

تهدیدهای ایران

ایران به طور مرتب مانورهایی را به انجام می رساند تا توان نظامی خود را به نمایش بگذارد. نیروی دریایی ایران، متشکل از ۱۷ هزار نفر، مسؤول انجام عملیات در دریای عمان در شرق تنگه هرمز تا خلیج عدن است. ادوات جنگی این نهاد از سه زیردریایی روسی سه هزار تنی از نوع “کیلو” و چندین ناوچه و ناو که اکثراً قدیمی اند تشکیل شده.

تهران به طور مرتب نسبت به حضور “نیروهای خارجی”، به ویژه آمریکایی ها، در منطقه اعتراض می کند و آن را عاملی برای بی ثباتی منطقه می داند و معتقد است که امنیت باید “توسط کشورهای منطقه تأمین شود”. روابط بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با بدگمانی بسیاری همراه است و طی ماه های اخیر بر شدت تنش ها افزوده شده. تهران به طور مرتب تهدید می کند که در صورت حمله احتمالی اسراییل پایگاه های آمریکایی در خلیج فارس را مورد حمله قرار خواهد داد.

حکومت تهران چندین بار نیز تهدید کرده که در صورت به خطر افتادن منافع اش، تنگه هرمز را خواهد بست و این درحالی است که ۴۰ درصد نفت جهان از این آبراهه بین المللی می گذرد.

منبع: لوموند، ۲۵ دسامبر