اظهارات هماهنگ عماریون علیه مطبوعات و روزنامه نگاران

نویسنده
فیروزه متین

» زمینه چینی برای دور جدید سرکوب؟

همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات و در شرایطی که مقامات حکومتی به دلیل انتشار گزارش های متعدد از نقض حقوق روزنامه ها و روزنامه نگاران در شورای حقوق بشر به تکاپو افتاده و از جمله حسن روحانی، الهام امین زاده و محمدجواد اردشیر لاریجانی وجود روزنامه نگار زندانی در ایران را انکار کرده اند، روز گذشته چندین چهره وابسته به جناح محافظه کار در اظهارات جداگانه ای به رسانه ها و روزنامه نگاران داخل حمله کردند و از آنها به عنوان “پایگاه دشمن” نام بردند.

در راس این افراد، محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد بود که از آنچه که “باز شدن راه نفوذ چهره‌های معلوم‌الحال و خارج‌نشین در فرهنگ و برخی رسانه ها” می نامید به خشم آمده و گفته: “راه نفوذ برخی افراد خارج نشین در روزنامه‌های داخلی باز شده ‌و در حال حاضر در روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح طلب مطلب می‌نویسند. برخی از مسئولان فعلی عقیده دارند که ضد انقلاب‌های خارج نشین مشکلی ندارند و می‌توان یک ضد انقلابی که ۳۵ سال علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی فعالیت کرده در ایران کتاب چاپ کند و اندیشه‌های او گسترش یابد درحالی‌که این ایده اشتباهی است”.

او افزوده است: “امروز برخی افراد می‌خواهند در تئا‌تر، سینما، روزنامه‌ها و حوزه‌های مختلف فرهنگی وارد شوند که هدفشان تبلیغ علیه آرمان‌های انقلاب و اسلام است این افراد روحیه تمامیت خواهی دارند و به اهداف کوچک قانع نیستند و قصد دارند که همه امور در دست خودشان باشد. در داخل توسط برخی افراد به این افراد چراغ سبز نشان داده می شود. حال آنکه ما در داخل کشور جوانان متعهد و مومن زیادی داریم که در حوزه فرهنگ و فضای مجازی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، ما باید از ظرفیت آن‌ها در جهت ترویج اندیشه‌های اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم. نگرانی عناصر انقلابی این است که در این دولت عناصر ضدانقلاب میدان‌دار شده و نیروهای کار آمد و متعهد و مومن کنار گذاشته شوند”.

همزمان با وی، پرویز سروری عضو راستگرای شورای شهر هم که به جبهه پایداری و گروه موسوم به “عماریون رهبر” نزدیک است مطبوعات داخلی را به ارسال گزارش های محرمانه برای شبکه بی.بی.سی متهم کرده است.

او گفته است: “به جز چند رسانه معدود که دل در گرو انقلاب دارند یک خطری را در سایر رسانه ها و مطبوعات می بینم و آن بازگشت جریان روزنامه های زنجیره ای است که در زمان اصلاحات وجود داشت که رهبر معظم انقلاب را به واکنش واداشت که فرمودند مطبوعات به پایگاه های دشمن تبدیل شده اند. من امروز هم این احساس را دارم که یک سری از مطبوعات امروز با پول نظام جمهوری اسلامی، آن روند غلط گذشته را ادامه می دهند و از گذشته درس نگرفته اند. یک عده از رسانه ها پژواک مطالبات دشمنان این کشور شده اند. اخبار محرمانه شورا توسط برخی رسانه های داخلی به صورت آنلاین در اختیار بی بی سی قرار می گیرد و این مسئله زمینه سوء استفاده بی بی سی از اخبار محرمانه را فراهم می کند”.

گفتنی ست، او ماه گذشته هم ادعا کرده بود “فتنه های جدیدی” در راه است و در صورت بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، رسانه ها و “نفوذی های ضد انقلاب” مجددا با این سفارتخانه ارتباط برقرار خواهند کرد.

مهدی محمدی، از عوامل رسانه ای نزدیک به حسین شریعتمداری هم دو شب پیش در برنامه “دیروز، امروز، فردا” مشابه ادعاهای سروری را کرده و گفته بود: “بعضی رسانه‌های ما به «کپی‌پیست» منابع ضد انقلاب تبدیل شدند که این بده و بستان ما را نگران می‌کند البته این به بخش اعظم فضای مطبوعاتی ما که دارند به فضای خود عمل می‌کنند ربطی ندارد”.

او افزوده بود: “پدیده این است که یک شبکه‌ای از روابط تعریف شده بین بعضی از رسانه‌های دخلی با گروه‌ها در خارج ایران شکل گرفته است که اگر درباره رسانه‌های داخلی بحث داشته باشیم درباره آن طرف خارجی بحث وجود ندارد که ضد انقلاب است و هیچ وقت دلش برای اعتقاد ما و ملت ما نسوخته است. بخشی از آن چه که تحت عنوان پروژه‌های حقوق بشری امروز علیه کشور دارد پیگیری می‌شود که البته تنها هم منحصر به حقوق بشر هم نیست دیتایش دارد از داخل کشور می‌آید. همین موضوع اسیدپاشی رسانه‌های ضد انقلاب مجموعه گزارش‌هایی که داده بودند کدهایش را از دو سه رسانه داخلی گرفته بودند. و این رسانه‌ها هم ابا نداشتند که به عنوان تغذیه‌کننده اصلی جریان ضد انقلاب مطرح شوند. این‌ها آشکارا برای ضد انقلاب کد دروغ تولید می‌کنند و ضرورت هم نمی‌بینند که یک عذرخواهی مختصر هم کنند”.

محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج هم در اظهاراتی تهدید آمیز خطاب به رسانه ها گفت که “بسیج بر سر اصل نظام با هیچ کس رو دربایستی ندارد” و افزود: “درمقابل هجمه رسانه‌ای دشمن که ۹۵ درصد رسانه‌ها را در اختیار دارد نبایستی خودمان نیز این ملّت عزیز را تنها گذارده و ضعف‌های کوچک، ما را از انعکاس حرکت خروشان رودخانه عظیم انقلاب غافل کند. قیناَ بسیج نمی‌تواند در مسایل اصلی نظام و اسلام همچون نسبت ناروا به عاشورا و مسایلی از این ‌دست سکوت کند بلکه مواضع انقلابی خویش را بیان می‌کند و در این موارد، بسیج با هیچ شخص و گروهی رودربایستی ندارد”.

گفتنیست، بسیاری از آگاهان معتقدند که اظهارات هماهنگ این افراد با هدف زمینه چینی برای دور جدیدی از سرکوب، بازداشت و فشار بر مطبوعات صورت می گیرد و بر حسب موارد قبل، همواره در پی به راه افتادن چنین هجمه هایی، جامعه شاهد به راه افتادن موجی از توقیف ها و بازداشت ها بوده است.