شما را پرت می کنیم بیرون

نویسنده

دانا شهسواری

سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه مازندران به دستورشفاهی حراست این دانشگاه، بدون طی مراحل قانونی با ممنوعیت تحصیل و ممنوعیت ورود به دانشگاه مواجه شدند. سعید یعقوبی نژاد، سید ضیاالدین نبوی و بیژن صباغ سه دانشجویی هستند که از دیروز از دانشگاه اخراج شدند.

این سه دانشجو توسط کمیته انضباطی ازابتدای ترم، هرکدام به یک ترم تعلیق با احتساب سنوات محکوم شده بودند. اما نسبت به این حکم اعتراض کرده بودند.

سعید یعقوبی نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران در این ارتباط می گوید: “از دیروز از ورود ما به دانشگاه جلوگیری کردند واین درحالی بود که هنوز پاسخ کمیته تجدید نظر ابلاغ نشده بود”.

وی می افزاید: “پیش از این ما به یک ترم تعلیق محکوم شده بودیم اما اعتراض کردیم. اما گویا اراده ای برای اخراج ما از دانشگاه وجود داشت که حتی قبل از اعلام حکم تجدید نظر این مساله را اجرا کردند. البته از مدتها قبل هم اخباری مبنی بر اینکه به هر قیمتی ما را اخراج می کنند شنیده می شد. حتی مدتی پیش یکی از مسوولین حراست رسما و علنا اعلام کرد ما رابه بیرون پرت می کند. تا اینکه دیروز انتظامات دانشگاه بدون نشان دادن هیچ حکم و نامه ای از ورود ما بطور جداگانه جلوگیری کرد و ماموران در مقابل تاکید ما بر ورود اعلام کردند ما دستور داریم حتی با مشت ولگد مانع ورود شما شویم”.

یعقوبی نژاد در ارتباط با این نوع برخورد ها و ادامه مسدود کردن فضای دانشگاه می گوید: “طیف جدید که از حدود یک سال و نیم قبل حاکم شده است چنان یکجانبه عمل می کند که اکنون داد بسیج دانشگاه ها هم در آمده است در حالیکه تا همین سه ماه پیش بسیج بطور یکپارچه در اختیار این طیف بود”.

وی در پایان می افزاید: “در صورت ادامه این روند دانشجویان چاره ای جز قرار گرفتن برروی پله آخر ندارند. ما باید هزینه بسیار سنگینی را به دانشگاه تحمیل کنیم”.

سید ضیالدین نبوی دیگر دانشجوی ممنوع الورود شده دانشگاه مازندران نیزبه روز گفت: “من برای گرفتن حکم تجدید نظر به دانشگاه رفته بودم که مامور حراست مانع ورود من شد و در مقابل اعتراض من گفت: آقای قربانی، مسوول حراست دانشکده شفاها از من خواسته است مانع ورود شما شوم”.

وی افزود: “اما من برای ورود پافشاری کردم و خواستم به هر ترتیبی شده وارد دانشگاه شوم. به همین علت در یک موقعیت مناسب به سمت حیاط دانشگاه دویدم. در پی این اقدام مامور هم دنبال من دوید که این تعقیب حدود 300 متر ادامه داشت که منجر به تجمع دانشجویان و انصراف نگهبان از درگیری با در میان جمعیت دانشجویان شد”.

وی اضافه کرد: “من تعجب می کنم چرا در حالیکه هنوز حکمی تائید نشده و ابلاغ نشده است دست به چنین کارهایی می زنند. من در قبال این مساله سکوت نمی کنم و حتی شده به تنهایی اعتراض خواهم کرد”.

از جمله اتهاماتی که متوجه این سه دانشجو شده شرکت در مراسم روز دانشجو، تشکیل جلسات بحث در کلاس، توهین به مسوولین دانشگاه و مسایلی از این دست است.

همچنین در حالی که این سه دانشجو با ممنوعیت ورود به دانشگاه و نیز تحصیل مواجه شده اند، از روز یکشنبه 10 دانشجوی دیگر هم برای پاسخ دادن به اتهاماتی که متوجه آنان است به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند. این 10 دانشجو به علت شرکت در تجمع 16 آذر و نیز حضور در تجمع اعتراضی در خصوص یک ترم تعلیق سعید یعقوبی نژاد، سید ضیاالدین نبوی و بیژن صباغ به کمیته فراخوانده شده اند.

دانشگاه مازندران از جمله دانشگاههایی است که با روی کار آمدن دولت نهم و انتصاب مدیران جدید در دانشگاه ها، تمام کانون ها و نیز انجمن اسلامی آن منحل و حتی سازمان بسیج آن هم با سوء ظن مدیران جدید روبرو شده است.

در دانشگاه مازندران همه نشریات مستقل دانشجویی یکباره لغو امتیاز شدند و اعلام شد برای فعالیت باید دوباره مجوز بگیرند.

رئیس جدید دانشگاه مازندران دکتر بابائیان است که حدود یک سال و نیم قبل منصوب شد. وی پیش از این استاد دانشکده کشاورزی بود و در سازمان بسیج اساتید فعالیت می کرد.

دانشجویان دانشکده کشاورزی، دکتر بابائیان را فردی بدون گرایش سیاسی، خوش باور، ساده و با رفتاری آرام و نیز بی اطلاع نسبت به اخبار روزانه کشور می شناختند. این بی اطلاعی تا حدی بود که در اولین دیدار اعضای انجمن اسلامی در هفته اول انتصاب دکتر بابائیان، وی از اینکه دانشگاه مازندران و نیز دانشکده ها دارای انجمن اسلامی هستند تعجب کرد.

اما دکتر بابائیان دو هفته بعد از انتصاب به ریاست دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، انجمن های اسلامی را مضر و اعضای آن را افرادی غیر مسلمان و فاسد که هر چه زودتر باید از میان برداشته شوند، معرفی کرد.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه معتقدند که دکتر بابائیان به مراکز بیرون از دانشگاه مرتبط است و حتی در چند مورد در پاسخ استعلام دانشجویان برای برگزاری مراسم صریحا اعلام کرده است: “باید کسب تکلیف کنم”.

اکنون در دانشگاه مازندران تقریبا دکتر بابائیان هیچ تصمیمی را اتخاذ نمی کند اما امضاء وی زیر نامه ها است. کسی که در دانشگاه نفوذ بسیاری دارد و همه کار ها با نظر او انجام می شود، “قربانی”، مسوول حراست دانشکده فنی است که ممنوعیت ورود این سه دانشجو هم با دستور شفاهی وی صورت گرفته است.

به گفته دانشجویان، قربانی از نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات است.