همسایه ها♦ چهار فصل

نویسنده
بهاره خسروی

نام این بخش از رمان نویسنده نامدار احمد محمود برگرفته شده و به حرف‎ ‎و حدیث اهل هنر اختصاص ‏دارد. هر جا که ‏هنرمند ایرانی هست، چه در دل گربه‎ ‎خفته بر میانه قاره کهن و چه در غربت و آواره در جهان ‏خاکی…‏


daneshvarr.jpg

‎ ‎سیمین دانشور: چند کتاب‎ ‎

سیمین دانشور بعد از چاپ مجموعه داستان «انتخاب» مجموعه داستان دیگری را با همان حال و هوای انتخاب از سوی ‏نشر قطره به زودی منتشر خواهد کرد. ‏

مجموعه داستان «انتخاب» که شامل که 16 داستان جدید و 5 داستان قدیمی است و تقریبا دو ماه قبل از سوی نشر قطره ‏منتشر شده بود به چاپ دوم رسیده است. از طرف دیگر ترجمه ی دانشور از «باغ آلبالو»ی چخوف برای چهارمین بار ‏از سوی نشر قطره و «دشمنان» چخوف - که پیش از این توسط ناشری دیگر 9 بار به چاپ رسیده بود - به تازگی با ‏نظارت او برای چاپ دوم به انتشارات نگاه سپرده شده است. هم چنین قسمت سوم سه گانه ی دانشور با نام «کوه ‏سرگردان» که در ادامه «ساربان سرگردان» و« جزیره ی سرگردانی» است بعد از پاکنویس نهایی منتشر خواهد شد. ‏

dolatabadiib.jpg

‎ ‎محمود دولت آبادی: از جنگ‏‎ ‎

‏«طریق بسمل شدن»و «زوال کلنل» روایت‌های دولت‌آبادی از جنگ و تاریخ معاصر هستند.«طریق بسمل ‌شدن» ‏درباره‌ جنگ هشت‌ساله و رمانی کوتاه و فشرده است، که نگارش آن به‌پایان رسیده است و «زوال کلنل» که مربوط به ‏تاریخ معاصر ایران است و به گفته دولت آبادی تا آخر سال، ویرایش نهایی‌اش انجام و بعد از آن به ناشر سپرده می ‏شود. دولت آبادی که در حال حاضر مشغول بازخوانی و ویرایش نهایی رمان سترگ «کلیدر» برای چاپ بیستم توسط ‏نشر فرهنگ معاصر است، «نون نوشتن» را که شامل یادداشت‌هایی درباره‌ نوشتن و حاصل تجربیات چندین‌ساله‌ ‏خودش است به زودی منتشر خواهد کرد.‏

هم چنین رمان «جای خالی سلوچ» دولت‌آبادی که سال جاری در امریکا با ترجمه کامران رستگار منتشر شده بود – ‏والبته از طریق سایت آمازون هیچ فروشی نداشت - به قلم آنا ونسن به ایتالیایی ترجمه شده و در مراحل انتشار قرار ‏دارد. ‏

mmastor.jpg

‎ ‎مصطفی‌ مستور: درباره‌ کیشلوفسکی‏‎ ‎

سرانجام ترجمه‌ مصطفی مستور از کتاب «سرشت و سرنوشت» نوشته‌ مونیکا مورر که کتابی درباره سینمای کریستف ‏کیشلوفسکی - فیلمساز لهستانی‌تبار - است، بعد از یک و نیم ‌سال انتظار توانست مجوز انتشار دریافت کند و به زودی از ‏سوی نشر مرکز منتشر خواهد شد‎.‎‏ این کتاب به مرور و شرحی بر فیلم‌ها، زندگی‌نامه و جهان ذهنی کیشلوفسکی ‏می‌پردازد‎. ‎‏ هم چنین «روی ماه ‌خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور به‌تازگی از سوی نشر مرکز به چاپ بیست‌ و ‏دوم رسیده است و «استخوان خوک و دست‌های جذامی» و «حکایت عشقی بی‌شین بی‌قاف بی‌نقطه» این داستان‌نویس نیز ‏به‌ ترتیب به چاپ‌های نهم و ششم رسیده‌اند‎. ‎

natashaamiri.jpg

‎ ‎ناتاشا امیری: سرانجام مجوز‏‎ ‎

ناتاشا امیری «عشق روی چاکرا دوم» را شهریورماه سال گذشته بعد از بستن قرارداد با ناشر – نشر ققنوس- برای اخذ ‏مجوز به ارشاد سپرد. پس از گذشت ده ماه و بی پاسخ ماندن سوال های امیری درباره چرایی طولانی شدن دریافت ‏مجوز کتابش سرانجام این کتاب توانست مجوز چاپ را از ارشاد دریافت کند. ولی در حال حاضر کتاب امیری به به ‏خاطر طرح روی جلدش توقیف شده است:« ناشرم گفت چون بعد از قضیه ی دلبرکان مارکز حساسیت زیاد شد ه بود. ‏حقیقتش نمی دانم وضعیتش چی می شود.»‏

عشق روی چاکرا دوم دربرگیرنده 10 داستان کوتاه است که پس از انتشار نخستین مجموعه داستان هولا هولا و ‏همزمان با نگارش رمان «با من به جهنم بیا» نوشته شد. رمان «با من به جهنم بیا» جایزه صدسالگی صادق هدایت را به ‏خود اختصاص داد.‏

ناتاشا امیری متولد سال 1349 است. او که به رشته های مجسمه سازی، نقاشی و اسب سواری علاقه داشته است، اما ‏در نهایت داستان نویسی را به عنوان بزرگترین دغدغه اش برگزید. امیری کار داستان نویسی را به سال 1374 و به ‏دلیل تاثیر فوق العاده ای که با دیدن غزاله علیزاده در او به وجود آمد، آغاز کرد‎. ‎

ebrahimmyazdi.jpg

‎ ‎ابراهیم یزدی: گزارش سانسور‎ ‎

‏ ‏

‏ دکتر ابراهیم یزدی در یادداشتی، داستان صدور مجوز چاپ کتاب جدید خود را که «روشنفکر دینی و چالش‌های ‏جدید» عنوان دارد‏‎ ‎و بعد از سه سال مجوز گرفته است، منتشر کرد.‏

به نوشته دکتر یزدی این موارد از کتابش حذف شده است:‏

از صفحه 64 : ‏

‏-« مسئله دیگر که نیاز به تجدید نظر اساسی دارد، نظریه سیاسی ولایت فقیه است. نمی خواهم در اینجا وارد بحث آن ‏شوم، زیرا نیاز به یک بحث و بررسی مستقل دارد تا نشان داده شود که این نظریه به هیچ وجه منشا قرآنی ندارد و با ‏آرمان های انقلاب اسلامی نیز مباینت دارد و مسئله آفرین است. لابد صحبت های اخیر علامه سید حسین فضل الله را ‏خوانده اید، او به ولی امر مسلمین جهان ایراد می گیرد و می گوید مسلمین جهان در انتخاب رهبر که مشارکت نداشته ‏اند و برادران اهل تسنن این ولایت را قبول ندارند. پس فقط برای شیعیان است.در مورد شیعیان نیز، شیعیان لبنان و ‏عراق و کویت و پاکستان در انتخاب مداخله ای ندارند. این فقط برای ایرانیان است. بنابراین وی فقط ولی امر شیعیان ‏ایران است، آن هم قشری خاص. غرض از طرح این موضوع، بررسی ولایت فقیه نیست، بلکه نشان دادن ضرورت ‏یافتن پاسخ های مناسب برای مسائل جدی و جدید است.» ‏

صفحه 205: ‏

‏-«به عبارت دیگر حکومت مذهبی یعنی حکومت روحانیون بر ملت. آثار طبیعی چنین حکومتی استبداد است. زیرا ‏روحانی خود را جانشین خدا و مجری اوامر او در زمین می داند و در چنین صورتی مردم حق اظهار نظر و انتقاد و ‏مخالفت با او را ندارند. یک زعیم روحانی خود را به خودی خود زعیم می داند. به اعتبار این که روحانی است و عالم ‏دین، نه به اعتبار رای و نظر و تصویب جمهور مردم. و بنا براین یک حاکم غیر مسئول است و این مادر استبداد و ‏دیکتاتوری فردی است. چون خود را سایه و نماینده خدا می داند، بر جان و مال و ناموس همه مسلط است و از هیچ گونه ‏ستم و تجاوزی تردید به خود راه نمی دهد بلکه رضای خدا را در آن می پندارد. گذ شته از آن، برای مخالف، برای ‏پیروان مذاهب دیگر، حتی حق حیات نیز قائل نیست. آن ها را مغضوب خدا، گمراه، نجس و دشمن راه دین و حق می ‏شمارد و هرگونه ظلمی را نسبت به آنان عدل خدایی تلقی می کند » ‏

صفحه 221: ‏

‏-«اما امروزه به برکت دو دهه تجربه بعد از انقلاب، همه این نیروها به این جمع بندی رسیده اند که مشکل امروز ایران ‏سلطه بیگانگان نیست، نه استعمار است و نه امپریالیسم ؛ بلکه استبداد است. همه نگران هستند که اگر استبداد سابقه دار ‏بومی ریشه کن نشود، سلطه استیلای خارجی، که بر اثر انقلاب اسلامی بهمن 1357، از بین رفته است، بار دیگر به ‏صورت دیگری برگردد. همه این نیروها، کم و بیش پذیرفته اند که قدرت های خارجی، برای کسب امتیازهای ویژه و ‏تامین مطامع خود، به رغم مصالح و منافع ملی ما، از دریچه یا دروازه حکومت تمامیت خواه و انحصارگر و استبدادی، ‏با نام و نشان، جدید وارد می شود.» ‏

صفحات 222و 223: ‏

‏«دو دهه حکومت سنت گرایان به نام خدا و دین با بن بست های سیاسی، اقتصادی، معرفتی و تاریخی روبرو شده است ‏و نیاز به تغییر در همه احساس می شود.در این میان، شرایط سیاسی – اجتماعی جامعه ما حاکی از آن است که به رغم ‏بیست سال سرکوب نیروهای ملی و ملی – مذهبی، به خصوص تشکل های سابقه دار با نام و نشان، بار دیگر ضرورت ‏ها، رسالت خاصی را بر عهده این نیرو ها قرار داده است که انجام آن از عهده یک تشکل به تنهایی بر نمی آید و بدون ‏گفتمان و مفاهمه و بدون پشت سر گذاشتن پیش داوری های بی اساس و غیر موجه و یا با اساس و موجه باقی مانده از ‏گذ شته های دور یا نزدیک، امکان پذیر نیست.» ‏