دیپلمات ایرانی: سیا من را شکنجه کرده است

نویسنده

sharafi443.jpg

علی اکبر دارینی

تلویزیون دولتی ایران روز شنبه گزارش داد، دیپلمات ایرانی که بعد از دو ماه که در عراق ربوده شده بود، آزاد شده است سازمان سیا را محکوم کرد که او را شکنجه کرده اند. آمریکا، بلافاصله هرگونه دخالت در ناپدید شدن یا آزاد شدن دیپلمات ایرانی را رد کرد.

بنا به گفته تلویزیون دولتی ایران، جلال شرفی، که روز سه شنبه آزاد شد، گفت که سازمان سیا، از او درباره رابط های ایران در عراق و کمک به گروه های مختلف عراقی بازجویی کرده است.

او گفت: “به محض اینکه به آنها پاسخ دادم که ایران فقط روابط رسمی با دولت عراق و مقامات این کشور دارد، شکنجه هایشان را تشدید کردند و بطور شبانه روزی و با استفاده از روش های مختلف شکنجه، من را شکنجه کردند”.

اظهارات شرفی، درست یک روز پس از اینکه 15 ملوان انگلیسی آزاد شده توسط ایران گفتند که در دوران اسارت تحت فشار های روانی و تهدید بودند، پخش شد. ملوان ها در روز 23 مارس به دلیل ورود به آبهای ایران در خلیج فارس دستگیر و روز چهارشنبه آزاد شدند.

در زمانی که شرفی مفقود بود، ایران ادعا کرده بود که وی توسط واحدی از ارتش عراق ربوده شده است که تحت فرماندهی نیروهای آمریکایی است و این ادعا بارها توسط نمایندگان عراقی شیعه، تکرار شده بود. مقامات آمریکا یی هر نوع دخالتی در این آدم ربایی را رد می کنند.

گوردن جان درو، سخنگوی کاخ سفید که روز شنبه با جورج بوش در تگزاس بود، گفت: “آمریکا هیچ دخالتی در زندانی شدن آقای شرفی ندارد و بازگشت او را به ایران، خیر مقدم می گوید. ماشین تبلیغات ایران، بعد خود نمایی اش با نشان دادن ملوان های انگلیسی در تلویزیون، ترمز بریده است. این فقط قسمت آخر تئاتردولتی است که تلاش می کند توجه ها را از روی اقدامات غیر قابل قبولش، بردارد”.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی که به دلیل حساس بودن موضوع، نخواست نامش فاش شود، گفت: “سیا، داشتن هرگونه نقشی در زندانی و آزاد کردن شرفی را بشدت انکار و شکنجه شدن او را تکذیب می کند”. او می گوید که سیا در شکنجه دست ندارد.

گزارشگر تلویزیون در گزارش روز شنبه اش گفت که شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق، گفته است که توسط ماموران سازمان عراقی که تحت نظارت سیا عمل می کنند، ربوده شده و بشدت، شکنجه شده است. تلویزیون ایران گزارش داد که آثار شکنجه روی شرفی، که در بیمارستان تحت درمان قرار دارد، همچنان مشهود است. هیچ تصویری از شرفی نشان داده نشده است.

تلویزیون ایران از قول شرفی گفت که ماموران در هنگام خرید دربغداد به او نزدیک شده و کارت شناسایی مربوط به وزارت دفاع عراق را به او نشان داده اند و سوار بر ماشین نیروهای متحد در عراق بودند.

شرفی گفت که آنها او را به پایگاهی در نزدیک فرودگاه بغداد برده اند و مترجمی داشتند که هم عربی، هم انگلیسی صحبت می کرده است. سووالات آنها بیشتر درباره نفوذ ایران در عراق و همکاری آنها با دولت عراق و نخست وزیر این کشور، نوری المالکی، و گروه های عراقی بوده است. شرفی جزئیات بیشتری درباره ربایندگان و ملیت آنها، ارائه نداد.

مقامات آمریکایی، ایران را متهم می کنند که پول و سلاح در اختیار نیرو های نظامی شیعه در عراق، می گذارد.

شرفی می گوید که بعد از بازجویی های اولیه ربایندگان، رفتارشان نرم شد و ملایمت نشان دادند تا من با آنها همکاری کنم. من برای آنها توضیح دادم که نمی توانم اقدامی خارج ار مسئولیت های قانونی ام انجام بدهم. بعد آنها من را تحت فشار دولت عراق، آزاد کردند. آنها مرا در نزدیکی پشت فرودگاه رها کردند.

تعداد زیادی از ملوان های انگلیسی، روز جمعه گفتند که ایرانی ها به آنها چشم بند زده و آنها را در زندان انفرادی قرار داده اند و در دوران اسارت، تحت فشار روانی بوده اند. آنها گفتند که ایرانی ها آنها را تهدید کرده اند تا بگویند در زمان دستگیری در آبهای ایران بودند و یکی از آنها گفت که در دومین روز گمان می کرده که یکی از همکارانش، کشته شده است.

ایران در حالی که انگلیس قرار گرفتن مداوم ملوان ها در مقابل تلویزیون ایران را در دوران اسارت محکوم کرد، کنفرانس خبری ملوان های انگلیسی را تبلیغات ارزیابی می کند.

منبع: گاردین 7 آوریل 2007