مهمانپرست در نیویورک هم فحش خورد هم مشت

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حمله به سخنگوی وزارت خارجه در آمریکا

همزمان با خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست تروریستی دولت آمریکا، دولت ایران، این سازمان را مسئول حمله به رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در نیویورک معرفی کرده است.

مهمانپرست روز چهارشنبه پنجم مهر هنگامی که به اتفاق دو تن از همراهانش بیرون از هتل محل اقامت هیئت اعزامی جمهوری اسلامی به نیویورک مشغول قدم زدن بود، توسط چند نفر مورد حمله قرار گرفت.

از فیلم های منتشر شده در اینترنت و خبرگزاری های بین المللی مشخص است معترضان که ایرانیان مقیم آمریکا بودند با محاصره سخنگوی وزارت امور خارجه در خیابان، به او فحش های به اصطلاح ناموسی دادند، چندین بار او را هول دادند و دست کم یک بار هم با مشت ضربه محکمی به پشت سر وی زدند.

مهاجمان همچنین از مهمانپرست سوال هایی مانند “جواب خون بچه های مردم را چه کسی می دهد؟” و “با ۱۲۰ نفر آمدید آمریکا چیکار؟” می‌پرسیدند.

رامین مهمانپرست از نهم آبان ۱۳۸۸ و همزمان با جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری و افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و جامعه بین الملل بر سر برنامه اتمی ایران به عنوان دستیار ویژه وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب شد.

او از آن پس نقش اصلی را در مقابله تبلیغاتی با رسانه ها و سیاستمداران خارجی که از مواردی مانند نقض حقوق بشر در داخل کشور یا اهداف نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی سخن می گفتند، بر عهده گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همراه با وزیر این وزارتخانه و رئیس جمهور، تنها مقام های رسمی دولتی هستند که سخنان آنها در نظام بین الملل به معنی موضع رسمی حکومتی در موارد مختلف به شمار می آید.

رامین مهمانپرست پس از آنکه دقایقی در محاصره معترضان قرار داشت توسط مأموران پلیس سوار بر یک خودروی پلیس از محل گریخت.

پلیس نیویورک اعلام کرد که در این حادثه کسی بازداشت نشد.

 

انگشت اتهام به سوی مجاهدین خلق

در نخستین واکنش به این اتفاق، دفتر هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، سازمان مجاهدین خلق را مسئول حمله به سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی این هیئت گفت “در حالیکه قرار است این گروه از فهرست گروه های تروریستی دولت آمریکا خارج شود، باید انتظار چنین رفتارهای تهاجمی را از یک گروهک تروریستی داشت.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و دیگر خبرگزاری ها و سایت های حکومتی در داخل کشور نیز مجاهدین خلق را مسئول این حمله معرفی کردند.

حتی سایت کلمه که دیدگاه های میرحسین موسوی، رهبر زندانی جنبش سبز و به ویژه شورای هماهنگی راه سبز امید را منتشر می کند نیز در مطلبی “حمله همراه با فحاشی هواداران این سازمان خشونت طلب” به سخنگوی وزارت امور خارجه در نیویورک را باعث آن دانست تا “بار دیگر چهره واقعی پیروان فرقه رجوی” به نمایش گذاشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با انتقاد از نحوه واکنش پلیس نیویورک، حمله به خود را کار سازمان مجاهدین خلق یا به تعبیر رسمی جمهوری اسلامی “منافقین” دانست.

مهمانپرست درباره نحوه رخ دادن ماجرا به واحد مرکزی خبر گفت: “بعد ازپایان سخنرانی آقای احمدی نژاد در سازمان ملل، به همراه دو نفر ازهمکاران در حال ترک مجمع عمومی و حرکت به سمت هتل محل اقامت بودیم که آنها {مجاهدین خلق} سعی کردند مانع و مزاحمت ایجاد کنند.”

وی افزود: “متأسفانه در قبال حرکت منافقین، شاهد نوعی بی تفاوتی پلیس آمریکا بودیم و هر چند باری هم که به پلیس اشاره می کردیم که باید از مزاحمت این افراد جلوگیری کنند بی تفاوتی نشان می دادند ولی وقتی هجمه سنگین تر شد پلیس دخالت کرد و آنها را به عقب راند و بعد هم اطلاعیه ای داد که چنین اتفاقی افتاده است.”

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، “جسارتی که منافقین پیدا کرده اند از حمایت آمریکایی ها و اروپایی ها و اجازه فعالیتی است که به آنها داده شده است.”

دولت ایالات متحده آمریکا روز جمعه نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست گروه های تروریستی خارج کرد. بدین ترتیب اعضا و هواداران این گروه می توانند راحت تر از قبل به فعالیت های خود در این کشور ادامه بدهند.

برخی حمله کنندگان به مهمانپرست پرچم شیر و خورشید ایران را حمل می کردند و برخی دیگر نیز لباس های زرد رنگی به تن داشتند که رنگ رسمی سازمان مجاهدین خلق ایران است. تعدادی از معترضان نیز لباس های عادی بر تن داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دقایقی که مورد حمله قرار گرفته بود، سکوت کرده بود و واکنش خاصی نشان نمی داد. از تصاویر مشخص است که مهمانپرست در آن دقایق تنها به دنبال فرار از مهلکه بود.