از سپاه تا دیوان عدالت؛ همه از احمدی‌نژاد گله دارند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» متحدان دیروز؛ منتقدان امروز

در حالی که ساعات عمر دولت احمدی‌نژاد به شماره افتاده و تا چند روز دیگر این دولت کنار خواهد رفت٬ همه‌ی اصول‌گرایان علیه آن متحد شده اند و در گلایه از دولت٬ از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

از سویی دیوان عدالت اداری مصوبه‌های دولت را ابطال می‌کند و از دیگر سو آمار ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد - که مورد تقدیر رهبر جمهوری‌اسلامی هم قرار گرفت - زیر سوال می‌رود. هم‌زمان سخنگوی سپاه پاسداران نیز مدعی شده فعالیت اقتصادی این نهاد در این دولت٬ سخت‌تر از پیش شده است. 

دولت احمدی‌نژاد پیش از این طرحی را به تصویب رسانده بود که براساس آن قرار بود با استفاده از تفاوت میان نرخ ارز در بازار و نرخ ارز در نظر گرفته شده در بودجه٬‌ بدهی‌های خود را پرداخت کند. این طرحی بود که احمدی‌نژاد با اتکا بر آن در آخرین دیدار دولت خود با آیت‌الله خامنه‌ای٬‌ گفته بود: “دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولت‌های قبلی را نیز تسویه کرد”.

اما مجلس نهم طرحی را به تصویب رسانده که براساس آن دولت قادر نخواهد بود بدهی‌هایش به بانک مرکزی را با سود حاصل از تغییر نرخ ارز تسویه کند. براساس این طرح هرگونه افزایش درآمد ناشی از تفاوت نرخ ارز “صرفا به جبران زیان‌های ناشی از کاهش برابری‌های قانونی نرخ ارز” اختصاص می‌یابد. براساس این مصوبه درآمد ناشی از تفاوت قیمت‌گذاری ارز، طلا و جواهرات “سود تحقق یافته تلقی نمی‌شود” و باید در حسابی برای جبران زیان‌های احتمالی تفاوت قیمت‌گذاری، در جهت معکوس، استفاده شود.

از سوی دیگر دیوان عدالت اداری نیز پس از شکایت احمد توکلی٬ از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد در مجلس٬ مصوبه دولت را باطل کرد. توکلی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی٬‌ رییس مجلس نهم٬‌ درباره این طرح دولت نوشته بود: “نرخ دلار را ۲۵۰۰ تومان تعیین کردند و مابه التفاوت آن را نسبت به ارز ۱۲۲۶ تومانی، یعنی مبلغ ۱۲۷۴ تومان در هر دلار را در ۵۸ میلیارد دلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته­ بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیدند”.

هم‌زمان با مخالفت‌هایی که با طرح دولت احمدی‌نژاد شده٬ آمارهای ارائه شده از سوی وی نیز مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس٬ که از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواسته که این آمار را بررسی کرده و درباره آن‌ها گزارش دهند٬ .عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس٬ هم در این زمینه گفته است: “یک مرجع خارج از دولت باید این آمار را تایید کند و برای همیشه این بحث در جامعه بسته شود که آیا این آمار درست است یا نه”.

گزارشی که احمدی‌نژاد در دیدار با رهبر جمهوری‌اسلامی از عملکرد دولت خود ارائه کرده بود٬ پیش از این نیز با انتقاد برخی از چهره‌های سیاسی مواجه شده بود. در آن زمان وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی٬‌ نوشته بود: “در این گزارش عملکرد دولت در قریب به اتفاق حوزه های اقتصادی مثبت ارزیابی شده و اثری از اذعان به اشتباه یا نکات منفی عملکردی در آن دیده نمی شود”.

با وجود همه‌ی انتقادها نسبت به آماری که احمدی‌نژاد ارائه کرد٬ رهبر جمهوری‌اسلامی درباره این دولت و عملکرد آن گفته بود: “دوست داریم که این اظهاراتی که امروز اینجا شد، به سمع مردم عزیزمان هم برسد؛ هم خواص و کسانی که اهل فنّند و آشنا هستند، مطلع شوند - چون بسیاری از این مطالبی که گفته میشود، دوستان اینها را نمیدانند؛ می‌بینیم گاهی اوقات اطلاعات کافی و وافی ندارند - هم عموم مردم مطلع شوند و بدانند؛ اگرچه برخی از کارها جلوی چشم است. البته مخالفین و کسانی که بی‌اطلاعند - بعضی از دستگاه‌های رسانه‌ایِ خارجیِ مغرض، و گاهی بعضی در داخل - برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار میکنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کاری به این نداریم که حالا بعضی‌ها ممکن است نگاه خوشبینانه‌ای یا دوستانه‌ای یا منصفانه‌ای نداشته باشند؛ بالاخره در فضای عمومی کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است”.

در تحولی دیگر٬‌ موسی سوری٬‌ مدیر سابق شرکت نفت و گاز پارس٬ نسبت به آن‌چه که “افتتاح نمایشی و تبلیغاتی فازهای پارس جنوبی” هشدار داده و چنین اقدامی را دارای پیامدها و خسارت‌های انسانی و مالی دانسته است. سوری به مهر گفته است: “وقوع یک حادثه در پالایشگاه های گاز ترش پارس جنوبی به هیچ وجه قابل جبران و توجیه نیست. اگر خدای نکرده کوچکترین خطایی در اجرا و نظارت بر اجرای دقیق الزامات ایمنی و استانداردها به وجود آید، یک فاجعه بزرگ مهندسان شاغل در پارس جنوبی و سایر تاسیسات ایجاد شده در این هاب گازی را تهدید می کند.. گاز ترش ورودی به هر یک از پالایشگاه های پارس جنوبی، جزو اسیدی ترین گازهای جهان به شمار می رود”.

وی همچنین اضافه کرده است که “شرایط پالایشگاه نفت آبادان در زمانی که در حین افتتاح دچار حادثه شد از نظر ایمنی و کیفیت کالا و تجهیزات از وضع فعلی پالایشگاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بالاتر بود”.

سخنان وی پس از آن بیان می‌شود که محمدرضا زهیری، مدیرعامل فعلی شرکت نفت و گاز پارس از راه اندازی عملیاتی مرحله نخست شیرین سازی طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داده بود.

این‌ها اما تنها انتقاداتی نیست که این روزها دولت احمدی‌نژاد را نشانه گرفته است. سخنگوی سپاه پاسداران - نهادی که در سال‌های گذشته از آن به عنوان یکی از حامیان اصلی احمدی‌نژاد یاد می‌شد - در گفت‌وگویی با روزنامه شرق٬ مدعی شده است که سپاه پاسداران در دولت احمدی‌نژاد٬ موانع زیادی برای ورود به عرصه‌های اقتصادی داشته است.

رمضان شریف، مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سپاه پاسداران، در این زمینه گفته است: “در حوزه سازندگی سپاه، در دوره آقای هاشمی و به‌ویژه در دوره آقای خاتمی از منظر کاری موانعش کمتر بود، گرفتن کار در دولت‌های نهم و دهم سخت‌تر بود. این نظر من هم نیست، بلکه بیان صریح فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است”.

اشاره وی به سردار رستم قاسمی ٬‌وزیر فعلی نفت و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا است که چندی پیش به عنوان وزیر نفت برگزیده شد.

شریف ادامه داده است:  ”نمی‌خواهم بگویم عنادی داشتند ولی سختگیری‌های کار بیشتر بود… گاهی مشکلات سپاه در این دوره بیشتر از دوره اصلاحات و سازندگی هم بود و برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها گفته شده که کار سپاه با آمدن احمدی‌نژاد تسهیل شد و سپاه در همه پروژه‌ها هست، اینطور نبود، این موضوع دقیق نیست و مستنداتش هم وجود دارد… یکی از دلایل آن هم این است که پذیرش کار از طرف کسانی که در دولت‌های نهم و دهم حضور داشتند بنا بر دلایلی مثل دولت اصلاحات و سازندگی سهولت لازم را نداشت”.

سخنان وی در حالی بیان شده است که در سال‌های گذشته منتقدان احمدی‌نژاد همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند که با حضور دولت وی٬ فعالیت‌های سپاه پاسداران در تمامی حوزه‌های اقتصادی گسترده‌تر شده است.