استاکس نت و جاسوس های هسته ای

نویسنده

» مقاله گاردین در مورد مقابله ایران با کرم رایانه ای

پیتر بیومونت

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران گفت کشورش چندین “جاسوس” را که از طریق فضای سایبری به خرابکاری در برنامه هسته ای مشغول بودند، دستگیر کرده است.

وی این اظهارات را پس از حمله  کرم رایانه ای استاکس نت به سیستم های رایانه ای صنعتی در ایران ایراد کرده است. این بدافزار برای اخلال در تأسیسات هسته ای و از جمله نیروگاه بوشهر طراحی شده است.    

مسؤولان ایران سعی می کنند حمله استاکس نت را بی اهمیت جلوه دهند، آن هم در حالیکه بیش از 3000 رایانه به این بدافزار آلوده شده است. با این حال، به نظر می رسد سخنان مصلحی برای آرامش خیال دادن به ایرانی ها باشد و از به صدا درآمدن زنگ خطر برای رژیم آن کشورحکایت دارد.  

ضمناً گمانه زنی درباره احتمال اینکه استاکس نت در کنار اهداف تخریبی، برای جاسوسی نیز طراحی شده باشد، ظرف روزهای گذشته بالا گرفته است.

مصلحی در سخنانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد و در خبرگزاری مهر منتشر شد، گفت ایران “فعالیت های خرابکارانه قدرت های مستکبر غربی را در فضای سایبری کشف کرده است”. وی افزود: “راه های مختلفی برای رویارویی با این معضل طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده است.”

مصلحی اضافه کرد: “من به شهروندان اطمینان می دهم که نیروهای اطلاعاتی بر فضای سایبری اشراف کامل دارند و اجازه هرگونه جاسوسی و یا تخریب علیه فعالیت های هسته ای کشور را نمی دهند.”

مصلحی درباره جزئیات زمان دستگیری این افراد و اینکه آیا افراد دستگیر شده دارای ملیت ایرانی یا خارجی بودند، اطلاعاتی ارائه نکرد.

 

منبع: گاردین- 3 اکتبر